at | dagsordenen godkendes |
at | udvalget følger op på relevante punkter fra referatet |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes |
at | udvalget følger op på relevante punkter fra referatet |
Referat fra uddannelsesudvalgsmøde i almen medicin d. 15. juni 2022 er vedhæftet som bilag.
Dagsordenen er godkendt.
at | uddannelsesudvalget vurdere om der skal laves ændringer i den nuværende skabelon |
at | uddannelsesudvalget drøfter hvorledes skabelonen skal anvendes |
Anders V. ønsker at evaluere skabelonen, da erfaringen er, at denne tolkes forskellig. I dokumentet 'Cases Vurdering af CV juni 2022' fremgår eksempler, hvor vurderingen af hvor mange point ansøgeren skal tildeles, vurderes forskelligt i ansættelsesudvalget.
'Vejledning til brug ved vurdering af CV til HU-ansættelser i almen medicin' samt 'Vejledning til brug ved vurdering af CV og motiveret ansøgning ved I-ansættelser i almen medicin' fremlægges på mødet.
Vejledningen:
Uddannelsesudvalget drøftede hvorvidt Vejledningen til brug ved vurdering af CV til HU-ansættelser i almen medicin er for specifik/detaljeret. Et forslag kunne være, at det blot angives hvor mange point, der max kan tildeles under hver element; klinisk erfaring, undervisning, forskning, øvrige aktiviteter, motiveret ansøgning samt kurser.
Det er i vejledning uklart, hvor mange point, der skal gives for arbejde som tillidsrepræsentant. Ligeledes fremgår det ikke, hvilke specialer (introduktionsstillinger) der tæller mest/er mest relevante i forhold til specialet almen medicin. Der er enighed om at kliniske ansættelser tæller mest (12 mdr. giver 1 point), imens ansættelse som assistent ikke vægter særlig meget, selvom lægen kan have været ansat i flere år. Kan/skal der skabes større klarhed over, hvor meget de forskellige stillingstyper skal vægte i forhold til den tidsmæssige periode ansættelsen varer.
Det blev besluttet, at der holdes fast i den nuværende vejledning, da det kun er 2 år siden, at vejledningen blev revideret sidst.
Skabelon til CV:
Der er meget støj i ansøgernes CV, når de søger en hoveduddannelsesstilling. Det er derfor relevant at undersøge, om der kan skabes med struktur over, hvad der er væsentligt at angive i CV'et. På videreuddannelsen-nord.dk, hvor stillingsopslagene fremgår, er der et link til et regneark i Excel, der kan anvendes til at lave et tidsopdelt CV. Nogle ansøgere anvender dette CV, men ikke alle. Det tidsopdelte CV er vedhæftet som bilag.
Der oprettes en arbejdsgruppe, til at udarbejde en skabelon til ansøgernes CV. Anders V., Margit og Thomas laver et udkast til en skabelon.
Ansøgerne skal opfordres til at anvende den nye skabelon, som skal være tilgængelig på videreuddannelsen.dk, hvis det er muligt. I skabelonen skal det fremgå, hvor mange timer om ugen uddannelseslægen har været i den pågældende stilling (så det f.eks. tydeligt fremgår, om der er tale om et vikariat). Ligeledes kan overskriften med "Ansættelsessted" uddybes således at uddannelseslægen både udfylder Sygehus og afdeling eller praksisnavn. Dermed opfordres der til at uddannelseslægen f.eks. angiver hvilken praksis, der er tale om (og ikke blot skriver "almen praksis").
CV vurdering:
Eksemplerne på forskellige vurderinger af CV'et blev gennemgået. I CV'et fremgår det ikke altid tydeligt/korrekt, om ansøgernes publikationer er som første forfatterskab, som medforfatter eller om de endnu er publiceret. Dette øger risikoen for, at der sker fejl i pointgivningen.
Anders V. laver et udkast til en CV vurdering, hvor en pointgivning fremgår. Udkastet fremlægges på næste møde.
Det blev på mødet drøftet hvor meget CV'et skal vægte til de fremtidige ansættelsessamtaler (MMI). På nuværende tidspunkt vægter CV'et 25% og hver station vægter 15%. Der blev sat spørgsmålstegn ved om CV'et bør vægte lige så meget som stationerne. Ved at vægte CV'et højere, favoriseres dem der har lavet en ph.d. som evt. kan have svært ved at præstere til ansættelsessamtalen.
Margit laver et skema, hvor det fremgår, hvordan fordelingen af ansøgerne vil være ved begge vægtninger:
Uddannelsesudvalget vedtog, at hvis der skal laves en mere formel retningslinje til CV vurderingen, skal dette gøres ved fysisk fremmøde eller pr. mail (og ikke på et uddannelsesudvalgsmøde).
at | der laves en status og opfølgning på specialets uddannelsesprogrammer |
Status på uddannelsesprogrammer
Der skal være godkendte uddannelsesprogrammer for alle opslåede uddannelsesforløb.
Alle uddannelsesprogrammer skal godkendes af Udvalget for Godkendelse af Uddannelsesprogrammer (UGUP) og skal revideres ved behov (fx ved omstrukturering, sammenlægninger, ny målbeskrivelse o. lign.), og som minimum hvert 3. år.
Tidsplan for videre proces
Såfremt der skal opdateres et eller flere af uddannelsesprogrammerne i specialet, opfordrer Videreuddannelsessekretariatet (VUS) til, at uddannelsesudvalget opstarter proces for udarbejdelse/revidering af uddannelsesprogrammer, fastsætter deadlines og aftaler, hvorvidt de har behov for skrivemøder, hvor de kan få rådgivning fra VUS.
PKL og UAO'er er velkommen til at kontakte VUS ved behov for sparring ift. udfærdigelse af uddannelsesprogrammerne.
Uddannelsesprogrammer for introduktionsuddannelsen
Uddannelsesprogrammerne for introduktionsuddannelsen (6 og 12 mdr.) er fra marts 2018 og skal dermed opdateres. Der forventes ikke en større opdatering af programmerne, da de er i den nye skabelon og tager udgangspunkt i gældende målbeskrivelse. VUS har uddannelsesprogrammerne i Word format. De to uddannelsesprogrammer kan findes i bilag.
Uddannelsesprogrammer for hoveduddannelsen
Hoveduddannelse: | Senest opdateret | Status |
HEM Viborg/Silkeborg | januar 2019 | Skal opdateres |
RH Randers | juni 2021 | |
RH Gødstrup | december 2021 | |
RH Horsens | april 2014 | Under revidering |
AUH | maj 2021 |
Af uddannelsesprogrammerne for hoveduddannelsen er det HE Midt programmet, som skal opdateres. RH Horsens programmet er i gang med at blive opdateret.
Der blev på mødet spurgt ind til hvornår uddannelsesprogrammerne til KBU er opdateret. Nedenfor fremgår de forskellige KBU-uddannelsesprogrammer hvor Almen medicin indgår samt hvornår de er godkendt. Alle uddannelsesprogrammer skal godkendes af Udvalget for Godkendelse af Uddannelsesprogrammer (UGUP) og skal revideres ved behov og som minimum hvert 3. år.
De programmer der er fra 2018 eller 2019 skal således revideres.
Gødstrup
Medicinsk afdeling - Almen medicin - 3. december 2021
Ortopædkirurgisk afd. - Almen medicin - 3. juni 2022
Herning
Akutafdelingen - Almen medicin - 28. juni 2019
Kirurgisk afd. - Almen medicin - 28. juni 2019
Holstebro
Medicinsk afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Neurologisk afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Urinvejskirurgisk afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Horsens
Akut afd. - Almen praksis - 14. maj 2020
Medicinsk afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Kirurgisk afd. - Almen praksis - 14. december 2018
Randers
Akut afd. - Almen praksis - 16. februar 2021
Akut afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Medicinsk afd. - Almen medicin - 28. juni 2019
Kirurgisk afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Ortopædkirurgisk afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Silkeborg
Diagnostisk Center - Almen praksis - 28. juni 2019
Viborg
Akut afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Medicinsk afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Neurologisk afd. - Almen praksis - 3. juni 2022
Aarhus
Akut afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Blodsygdomme - Almen praksis - 5. oktober 2021
Infektionssygdomme - Almen praksis - 28. juni 2019
Lever-Mave-Tarmsygdomme - Almen praksis - 4. september 2020
Lungemedicinsk afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Mave- og tarm kirurgisk afd. - Almen praksis - 28. juni 2019
Medicinsk Endokrinolog. afd. (MEA) - Almen praksis - 28. juni 2019
Medicinsk Nyreafdeling - Almen praksis - 28. juni 2019
Urinvejkirurgisk afd. - Almen praksis - 7. april 2021
at | det vedtages, hvilken procedure der skal anvendes |
Når der sker ændringer i uddannelseslægernes ansættelses- og uddannelsesaftaler udarbejdes der en ny aftale i videreuddannelsen.dk. Det er tidligere aftalt i uddannelsesudvalget, at Videreuddannelsessekretariatet, Nord skal orientere om disse ændringer. Fungere denne orientering og procedure herfor?
For at ensrette arbejdsgangen i Videreuddannelsessekretariatet vedtages det, hvem der skal orienteres om ændringerne.
Uddannelseskoordinator | Hospitalsenhed | Kommune | Distrikt |
Anders Heslop | Regionshospitalet Randers | Randers, Favrskov og Norddjurs | Øst |
Anders Vibæk og Maagaard (PKL) | Aarhus Universitetshospital | Århus og Syddjurs | |
Søren Svenningsen | Hospitalsenhed Horsens | Odder, Skanderborg, Hedensted og Horsens. | |
Søren Prins (PKL) og Julie Bæk-Jensen | Hospitalsenhed Midt | Skive, Viborg og Silkeborg | Midt |
Joachim Frølund Hansen (PKL) og Kate Klostergaard | Regionshospitalet Gødstrup | Holstebro, Lemvig, Struer, Herning, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern. | Vest |
Både uddannelseskoordinatorerne og PKL'erne er glade for tiltaget, hvor de orienteres om ændringer i uddannelseslægernes uddannelsesforløb.
Fremadrettet er det både uddannelseskoordinator og PKL for det område hvor uddannelseslægen er ansat, der skal orienteres, når der sker ændringer.
Der blev på mødet gjort opmærksom på, at uddannelsesaftalerne ser forskellige ud, hvad enten de er sendt fra Kasper eller Anne fra Videreuddannelsessekretariatet. Ændringerne fremgår mest tydlige, når Kasper sender dem. Anne og Kasper har efterfølgende undersøgt og sammenlignet deres procedure for, hvorledes der sendes en orientering om ændringer i uddannelsesplanerne. Proceduren er den samme, så hvorfor de er forskellige er endnu ikke afklaret. Da der fra og med oktober/november 2022 skal anvendes et nyt system (uddannelseslæge.dk) til at udarbejde uddannelsesplaner for uddannelseslægerne, gøres der ikke yderligere for at ændre proceduren.
at | udvalget drøfter brugen af regionsklinikker i forbindelse med speciallægeuddannelsen |
Oplæg til diskussion og fælles holdning til private og regionsdrevne klinikker og uddannelseslæger.
Der er enighed om, at der er en række forhold, som skal efterleves og som gælder for alle de tutorpraksis, der varetager speciallægeuddannelsen i almen medicin. Det er særligt afgørende at nedenstående forhold efterleves:
- At der er en uddannet tutorlæge i klinikken
- At der udarbejdes en klinikbeskrivelse, der beskriver uddannelsesforholdene i klinikken, herunder forhold vedrørende arbejdstilrettelæggelse, uddannelsessamtaler, introduktion, supervision, undervisning m.m.
- Krav om tilstedeværelse af tutorlæge. Det er afgørende, at tutorlægen er der kontinuerligt over en længere periode blandt andet for at sikre daglig supervision. Fase 1 og fase 2 ansættelserne, som skal foregå i samme praksis, er adskilt af 30 måneders ansættelse på et hospital, hvor der undervejs for hoveduddannelseslægen er 1 månedlig returdag til almen praksis/klinikken (Fase 1/fase 2 praksis). Returdagene har blandt andet til formål at den uddannelsessøgende møder sin hovedvejleder/tutorlæge og har uddannelsesorienterede samtaler/mentor-sessioner med denne – og får godkendt kompetencer, hvor der indgår læringsmål, der er opnået i hospitalsregi.
Ud fra dette forventes det, at tutorlægen/tutorlægerne er i klinikken kontinuerligt over en årrække i den pågældende klinik/almen praksis, så Sundhedsstyrelsens regler og krav om uddannelse af speciallæger i almen medicin efterleves.
Videreuddannelsessekretariatet har sendt en anmodning om redegørelse for, hvordan ovenstående vil blive sikret med henblik på at Klinik for Almen Medicin i Lemvig, skal indgå i introduktions- og hoveduddannelsen (fase 1 og fase 2) i almen medicin.
at | udvalget tager orienteringen til underretning |
at | udvalget drøfter evt. aspekter ved den nyeste lægeprognose, som vurderes relevante for specialet |
Der orienteres om den nyeste udgave af Lægeprognosen 2021-2045, som blev udgivet i juni 2022.
Nogle af hovedkonklusionerne om det fremtidige udbud af læger og speciallæger er, at udbuddet af læger i arbejdsstyrken inklusiv orlov i grundscenariet vil stige med cirka 60 pct. fra 28.181 læger i 2021 til 45.486 læger i 2045 svarende til en gennemsnitlig årlig vækst på 2,0 pct.
Herudover viser prognoserne, at udbuddet af speciallæger forventes at være stigende i hele perioden fra 16.808 i 2021 til 29.188 i 2045. Samlet set svarer stigningen til, at der i 2045 forventes cirka 74 pct. flere speciallæger end i 2021 med en årlig gennemsnitlig stigning på 2,3 pct. Stigningen i antallet af læger og speciallæger er højere i den nye prognose sammenlignet med den tidligere (2018-2035), hvilket formentlig skyldes højere besættelsesgrad og øget dimensionering.
Søren præsenterede de overordnede hovedbudskaber fra Sundhedsstyrelsens lægeprognose og fremhævede udviklingen i antallet af læger og speciallæger inden for de seneste år samt det forventede fremtidige udbud af læger og speciallæger.
Hovedbudskaberne er følgende:
Udviklingen de seneste år:
Det fremtidige udbud:
Det blev påpeget, at det i prognosen ikke fremgår, hvor mange der i fremtiden vil være på deltid. Ligeledes fremhæves det, at der i kategorien "almen praktiserende læger" også indgår lægevagter, som f.eks. hjælper ved sportsstævner. Derfor fremstår denne kategori større end det antal almen praktiserende læger der er registreret ved PLO (ca. 1.000 flere).
I følge prognosen fremgår det, at det antages, at der i 2025 er 5.104 læger og speciallæger i Danmark, hvis altså stillingerne kan besættes.
Den nuværende dimensioneringsplan for almen medicin er gældende for 2022-2023. Dimensionering af hoveduddannelsesforløb i almen medicin er steget til 350, da dimensioneringen blev øget med 50 hoveduddannelsesforløb fra 2021. I videreuddannelsesregion Nord lyder den på 118 hoveduddannelsesforløb, hvoraf de 76 opslås i Region Midtjylland.
at | orienteringen tages til efterretning |
Julie Bæk-Jensen deltager ikke i mødet, men har fremsendt følgende orientering fra lægedækning- og rekrutteringsudvalget.
Der var snak om mere reklame for, at alle stillinger blev besat fx i form af pressemeddelelse. Begrundelsen er, at vi generelt får talt faget op, og at de yngre læger også bliver opmærksomme på, at det er attraktivt at være praktiserende læge i Region Midt.
Orientering vedrørende Praksis.dk; tutorbrev er primært til de praktiserende læger.
Vi kan i forbindelse med MMI den 7-9-2022 vurdere, når vi ved hvor mange stillinger, der besættes, om der skal udsendes en pressemeddelelse.
I Nyhedsbrevet fremgår det, hvor mange stillinger der bliver besat i hver ansættelsesrunde. Det blev påpeget, at der særligt kunne reklameres for dette i nyhedsplatforme i Vestjylland.
Der blev på mødet spurgt ind til, hvem sidder i udvalget, da Line Juul Hulgaard er interesseret i at deltage i udvalget. Jacob Lyskjær Frølund har efterfølgende oplyst om, at lægedæknings- og rekrutteringsudvalget står over for at skulle lukke eller fortsætte i en anden form, da praksisplanudvalget er nedlagt. På nuværende tidspunkt er Julie Bæk-Jensen repræsentant for uddannelsesudvalget og derudover er der repræsentanter fra FYAM. Joachim undersøger om/hvordan Line evt. kan blive medlem.
Medlemsoversigt:
at | det drøftes hvilke emner, der skal med i Nyhedsbrevet |
Uddannelsesudvalget drøfter hvilke emner, der er væsentlige at have med i det kommende Nyhedsbrev.
Sidste nyhedsbrev blev lavet af Anders V og var rigtig fint og overskueligt.
Joachim og Kate laver det næste nyhedsbrev (december 2022 - efter afholdelse af MMI).
Forslag til emner i nyhedsbrevet:
at | der laves en kort vurdering af temadagens indhold, kvalitet og udbytte |
DYNAMU'erne ønsker at drøfte temadagen, der blev afholdt i juni 2022, da dette ikke blev nået på sidste uddannelsesudvalgsmøde.
Der har været gode tilbagemeldinger på temadagen, hvor deltagerne har påpeget, at dagen var godt struktureret. Dog har der også været en del tilbagemeldinger med forbedringsforslag i forhold til fremtidige temadage (afholdes hvert andet år):
Debat
Flere af deltagerne har tilkendegivet, at de fandt debatformen vanskelig at forholde sig til. Ydermere var det ikke alle debattører, der var velforberedte til debatten. For at skabe en bedre debat, kan der med fordel tages udgangspunkt i en guideline.
Emne
I den afholdte temadag var der tilbagemeldinger om, at der manglede den røde tråd igennem dagens program. Derudover var ikke alle deltagere, der fandt emnet/temaet relevant. Uddannelsesudvalget reflekterede over om emnet måske var for visionært og politisk. Som forslag til nye emner blev det nævnt, at emnet skal være mere relaterebart og hands-on for at skabe interesse og engagement ved deltagerne. Der kan være fokus involvering og inddragelse af deltagerne. Temaet kunne være: "Nordisk perspektiv" med inspiration fra Nordic Congress of General Practice. Dermed kan det undersøges, hvad gør de i andre lande. F.eks. Hvad betyder det for faget, hvis der ikke er lægevagt?
Lyden til temdagen var dårlig, hvilket forstyrrede kommunikationen og medførte koncentrationsbesvær og irritation. Det anbefales derfor, at der findes andre lokaler til den næste temadag.
Forslag til lokaler:
Der kan med fordel laves en mere formel evaluering af temadagen fremadrettet.
at | uddannelsesudvalget beslutter hvor og hvornår næste møde skal afholdes |
Der skal findes en dato til møde i december 2022.
Næste møde i uddannelsesudvalget er et virtuelt møde, der holdes torsdag d. 8. december 2022, kl. 15:30-17:00.
Der afholdes MMI torsdag d. 1 december 2022 i Aarhus.
Roar orienterede om, at han har været til Nordic Congress of Generel Practice i Norge, Stavanger. På kongressen tilkendegav Svein Ragnar Steinert, der er speciallæge i almen medicin i Norge, at han kommer til Danmark i uge 41. Det er derfor planlagt, at Svein Ragnar Steinert følger Joachim på et tutorlægekursus mandag d. 11. oktober 2022 og onsdag d. 13. oktober 2022 er han med Roar i klinikken.
Roar informerede ligeledes om, at uddannelseskoordinatorer i Region Sjælland har problematiseret, at der bliver flere skæve hoveduddannelsesforløb. I den forbindelse skal uddannelseslægerne have mere støtte og hjælpe, hvilket ofte medføre forlængelse af forløbene. Tendensen viser, at der generelt er mange flere skæve forløb end tidligere, hvilket Roar finder bekymrende.
Afledt heraf blev det på mødet drøftet, at heldagsmødet til marts kan omhandle skæve forløb. Der kan f.eks. laves en principiel debat i uddannelsesudvalget og medbringes konkrete eksempler til drøftelse. I sær de konkrete eksempler er hjælpsomme og inspirerende for de yngre læger.
Anders H orienterede om en personsag, som Søren Prins tilbød at spare om efter mødet i uddannelsesudvalget.
Thomas orienterede om programmet for den kommende temadag for uddannelseskoordinatorerne, hvor temaet er: "Fremtidens uddannelse i almen medicin".
Der startes ud med præsentation af uddannelseslæge.dk v. projektleder Bertil Selde Krogh. Derefter indledes til en diskussion om fremtidens uddannelseslæger og speciallæger (herunder måden der uddannes/udvælges læger til specialet, deltid samt hvorfor uddannelseslægerne vælger almen medicin). Om eftermiddagen tages der fat på at definere hvad en praktiserende læge egentlig er, med udgangspunkt i professionsetikken fra DSAM - dette i relation til hvordan der rekrutteres til specialet og udvælges uddannelseslæger. Kl. 14.00 er der VUS-møde og derefter status på projektet "10 minutter der gør en forskel". Programmet afrundes med faglig diskussion om ændringer/justeringer af målbeskrivelse, kompetencer og kvalifikationskort i almen medicin.
Tilstede:
Søren Prins, PKL
Joachim Frølund, PKL
Roar Maagaard, PKL
Søren Svenningsen, AMU
Anders Vibæk, AMU
Anders Heslop, AMU
Kate Klostergaard, AMU
Line Juul Hulgaard, DYNAMU
Lene Marie Ørts Clemmensen, DYNAMU
Thomas Purup, DYNAMU
Anne Krog Skovbo, referent, VUS
Margit Højbjerg, sekretær, VUS
Afbud:
Kasper Clausen, VUS
Jacob Frølund, Region Midtjylland, Strategisk Styring og Analyse
Julie Bæk-Jensen, AMU
Maria Ervandian, DYNAMU