Om uddannelsesudvalget

Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.

I udvalget finder du altid: 

  • PKL (formand) 
  • Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger 
  • Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen 
  • Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.

Dagsordener og referater

Se alle
  • Udvalg: IM Infektionsmedicin - uddannelsesudvalg
  • Mødedato: 14. oktober, 2020 kl. 14:00
  • Mødested: meet.rm04@rooms.rm.dk

 


Sagnr.: 1-30-72-246-18

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at udvalget godkender dagsordenen

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt uden kommentarer.


Sagnr.: 1-30-72-246-18

2. Opfølgning på referat fra seneste møde

Det indstilles,

at udvalget godkender referatet fra seneste møde den 15. maj 2019

Beslutning

Referat blev godkendt uden bemærkninger.

Sagnr.: 1-30-72-246-18

3. Nyt fra afdelingerne

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.

Beslutning

Generelt

Alle afdelinge rhar været påvirket meget af COVID-19, både ift opgaver og uddannelsesaktiivteter.

De fleste afdelinger har haft smitte intenrt på afdelingen. Det variere dog, hvor mange fra 1 til 7 læger.

Afdelingerne opleves desuden udfordringer med bemanding i forbindelser med pukkelafvikling af kursusaktivitet.


Aarhus

Det har uddannelsen ligeledes været.

Som følge af COVID-19 er en del uddannelse er blevet overflyttet til online værktøjer, hvor der har været godt tilslutning.


Afdelingens uddannelselæger er blevet spurgt til om, de har udfordringer med at opnå deres kompetencer som følde af COVID-19. TIlbagemeldingerne er at de ikke oplever problemer.


Afdelingen har fået en ny UKYL, Frauke.


Randers

Uddannelseslægerne var meget insteresseret i at indgå i pandamiafsnittet under første bølge. Pt. er afsnittet ikke aktivt.

Afdelingen har derfor også været særligt opmærksom på, at deres uddanelseslæger fortsat opnår deres FIM kompetencer.


Afdelingen har arbejdet meget med systematisk kompetencevurderng af introduktionslæger.

Afdelingen tager nu hul på at anvende samme metode til at kompetencevurdrer HU-lægerne vedr. FIM1.


Afdelingen kommer i den kommende tid til at deltage mere i akutafdelingen. Der er derfor også slået 2 overlæge stillinger op på Medicisk Afdeling i Randers.


Hjørring

Afdelingen har en uddannelseslæge ad gangen.

Uddannelseslægen får lov til at komme godt omkring i afdelingen og de forskellige medicinske områder. Der var dog en bekymring for at vagt belastningen ville blive for stor ift. uddannelseshensynet. Det virker dog til at fordelingen er fornuftigt pt. Det kræver dog meget opmørksomhed som følge af løbende omstruktureringer.


Aalborg

Afdelingen er i gang med at få de forskellige uddannelseaaktiviteter op at køre igen herunder supervisionsambulatorier som følge af COVID-19.


KBU og introlæger har umiddlebart været meget tilfredse med deres tid på afdelingen hen over foråret og sommeren på trods af COVID-19.


Afdelingen har fået ny ledende overlæge Michael Dalager.


Afdelingen har måtte lukke deres "inda" afsnit, da der ikke er personale nok. Afsnittes rykkes til intensiv i stedet.


Afdelingenn er blevet pålagt, at der skal være speciallæge tilstedeværelsesvagt døgnet rundt. Dette betyder bl.a. af aldste HU-læger nu har tilstedværelsesvagt om natten.






Sagnr.: 1-30-72-246-18

4. Status vedr. uddannelse under COVID-19

Sagsfremstilling

Hvordan har vilkårene været for uddannelse under COVID-19 både under første bølge i foråret 2020 og på nuværende tidspunkt.

  • Har uddannelseslægerne kunnet få deres kompetencer?
  • Har der været tid og rum til supervison og kompetencevurdering?
  • Er der nogle uddannelseslæger, som er kommet i klemme pga. COVID-19?
  • Er der gjort nogle uddannelsesmæssige erfaringer i foråret, som kan tages med videre i tilfælde af at afdelingerne bliver belastet pga. COVID-19 igen senere.


Beslutning

Punkt fire af afdækket under punkt 3.

Sagnr.: 1-30-72-246-18

5. Status vedr. uddannelsesprogrammer

Sagsfremstilling

Aalborg-Hjørring-programmet er godkendt i februar 2019.

Aalborg-KMA-Randers progammet er godkendt i januar 2020

Hvad er status på revideringen af de øvrige uddannelsesprogrammer?


HU-uddannelsesprogrammer på hjemmesiden
Aalborg - Hjørring
- 4. marts 2015
Aalborg - KMA - Hjørring
- 8. februar 2019
Aalborg - KMA - Randers
- 31. januar 2020
Aalborg - Randers
- 3. juli 2015
Aarhus - Herning
- 13. maj 2015
Aarhus - Randers
- 3. juli 2015


Beslutning


Uddannelsesprogrammerne er på vej, men der er udfordringer med at få input fra afdelingerne, hvilket er besværligtgjort af COVID-19.

Hanne arbejder vider emed programmenre.


Sepsis kompetencen fastholdes ved Randers RH. Dette koordineres løbende mellem Randers og Aarhus.


Aalborg-Randers, 3. juli 2015 kan slettes. Der er ikke læmgere læger i dette forløb. VUR sørger for, at programmet slettes på hjemmesiden.


Sagnr.: 1-30-72-246-18

6. Karrierevalgsdag

Sagsfremstilling

Mail fra Videreuddannelsessekretariatet, 25. september 2020


Kære PKL'er og øvrige interessenter

Karrierevalgsdagen bliver online i år!

På grund af COVID-19 har Videreuddannelsessekretariatet valgt at lave et online karrierevalgstema, der vil være tilgængeligt i perioden fra fredag den 20. november 2020 frem til fredag den 18. december 2020.

Det online karrierevalgstema erstatter den fysiske karrierevalgsdag, hvor medicinstuderende på de sidste semestre og uddannelseslæger i Videreuddannelsesregion Nord har haft
mulighed for at besøge forskellige stande for at spore sig ind på fremtidige karrierevalg.

I stedet for en fysisk stand vil specialer og andre relevante interessenter have mulighed for at præsentere sig kort på en temahjemmeside og her eventuelt linke til spændende materiale, promovere rekrutteringstiltag i form af eksempelvis besøgsdage, eller vise andre relevante informationer.


Praktisk information og tidsplan/proces:

  • Senest 11. november fremsender specialer og andre relevante interessenter tekst som kan lægges på Videreuddannelsesregion Nords temahjemmesider til Helle Petersen, mail: H.Petersen@stab.rm.dk.
    • Teksten må maksimalt være på 1.500 tegn inklusiv mellemrum.
    • Der kan indsættes mellem 1-5 links til andre sider (Videreuddannelsessekretariatet har ikke mulighed for at lægge videoer og lignende op direkte på temahjemmesiden. Disse skal derfor være forankret på en ekstern hjemmesiden og knyttes til temahjemmesiden via link).
  • 11. november – 20. november færdiggør Videreuddannelsesregion Nord temahjemmesiden.
  • 20. november sender Videreuddannelsessekretariatet "reklamemail" og andet promovering ud til målgrupperne om temahjemmesiden.
  • 20. november – 18. december temahjemmesiden er offentligt tilgængelig.

Karrierevalgstemaet er et forsøg, og temahjemmesiden vil derfor blive holdt så enkel som mulig med begrænset tekstplads og en meget enkel ramme for layout.

Specialerne og andre relevante interessenter opfordres til at være kreative og tænke i, hvordan der i den givne situation kan formidles relevante budskaber til målgrupperne. Det kunne være

  • at indsætte link til anden hjemmeside med mere information
  • at være tydelig omkring hvem der kan kontaktes, hvis interesserede
    vil høre mere
  • at indsætte link til film eller præsentation af specialet
  • at invitere til online "mød specialet" arrangementer
  • hvis muligt invitere til besøgsdage i specialet
  • eller…

Vi håber, at så mange som muligt byder ind med materiale, og at I vil være med til at gøre reklame for de mange forskellige karriereveje, der findes som læge.

Vi vil gerne undervejs og efterfølgende have feedback på, hvordan dette nye
koncept virker. Skulle der være spørgsmål til ovenstående, er I velkomne til at kontakte Sanne Steenfeldt Tipsmark, saecri@rm.dk
, tlf.: 20274869.


Med venlig hilsen

Sekretariatschef for Videreuddannelsessekretariatet i Videreuddannelsesregion Nord

Mads Skipper

Beslutning

Forslag:

- Link til afdelingernes hjemmeside herunder afdelign Q.

- Online quizzer

- Afdeling Q er åben overfor besøg på afdelingen

- En video med generel intro til specialet med en HU-læge/speciallæge/Lars Østergaard (ca 1 min)

- Evt artikel fra Dagens medicin med HU-læge i Aalborg (Karina) - upload link.


Der er dog en del tvivl, om hvad der konklret efterspørgers fra VUS og hvordan man tænker at budskabet kommer ud til modtagerne.

VUS beder Sanne Tipsmark kontakte Gitte Pedersen og Hanne Arildsen.

Sagnr.: 1-30-72-246-18

7. Nyt fra PKL

Sagsfremstilling

Gitte Pedersen orienterer

Beslutning

Overlevering mellem delansættelser

På sidste møde drøftede udvalget overlevering mellem delansættelser.

Medllemmerne har i den mellemliggende periode overveje de forskellige muligheder og følge op på dagens møde.


For Randers er balancen mellem det tilstrækkelige og nødvendige afgørende, da de har mange uddannelseslæger ad gangen og deremd mange skift. Her har de drøftet om slutsamtalen kan bruges aktivt i forbindelse med slutsamtalen og slutevalueringen. Herunder inddragelse af uddanelselsægen, således denne selv driver og har det primære ansvar for overlevering af de relevante og hensigstmæssige uddannelsesoplysninger.


AUH bakker op om, at uddannelseslægen uploader slutevalueringen fra slutsamtalen i logbog.net og deremd fungere som overleveringsdokument.

Hvis slutsamtalen udføres i RMUK kan man hente indholdet og uploade i logbog.net.


Udvalget beslutter at arbejde for at slutsamtale evalueringen uploades i logbog.net af den uddannelsesøgende.

Det er dog frivilligt for de enkelte uddannelseslæger.

Implementering er op til de enklelte afdelinger.

Fremadrettet er det legitiimt, at efterspørge slutevalueringen fra tidligere afdeling.


Udvalget vil gerne at overlevering tænkes ind i logbog.net, generisk på tværs af specialer.

VUS videreformidler forslaget.


Vejlederkursus for speciallæger

Udvalget opfordrer VUR Nord til at oprette et kursus for speciallæger, der allerede har været på vejelderkurset for speciallæger, men har brug for et "brush up". VUS tager ønkset med videre til Udvalget for Udvikling af Uddannelsesgivende.


Feedback til vejleder

På sidste møde drøftede udvalget mulighederne omkring feedback til vejledere.


Udvalget meldte tilbage at det sker, men i begrænset omfang.

Det skyldes blandt andet, at det kan være meget grænseoverskridende at give feedback op og til siden.


I Randers har UAO indtil videre én gang inviteret uddannelseslægerne til vejleder-feedback-møder.

Efterfølgende tager UAO en dialog med de enkelte vejledere og giver feedbacken videre fra uddannelseslægerne.

Det er givende men omfattende. Det er desuden vigtigt at holde en god tone og åbenhed overfor feedback, således der bliver tale om en forbedringskultur.


UAO ser det som en god vinkel for en dialog med vejlederne.

UAO anerkender dog også, at det kræver en konstrultiv evalueringskultur, hvor det er aceptabelt at give feedback op, ned og til siden.


UAO anbefaler, at afdelingerne starter med den brede vinkel - den kliniske vejledning.


I Aarhus har UAO overvejelser om, at UAO sidder med til en vejledersamtale og efterfølgende giver feedback til vejelderen. Det kræver tid og det kræver kompetencerne til at give feedback til vejlederne. Herunder kompetencer til at give feedback både uddannelseslægerne, der er hovedvejeldere og en vejleder, der er ældre og mere senior end dig selv.


I begge tilfælde handler det om en kultur, hvor konstruktiv feedback er helt naturligt, både op, ned og til siden.


Et andet forslag er en tilgang, hvor UAO ilfældigt udtrækker vejlederne og kommer "uanmeldt" på besøg til en vejledersamtale eller andre krydspunkter mellem uddannelseslæge og vejleder. Her er det dog afgørende, at der er værdi for de enkelte vejledere.


UJdvalget bakker om om en version, uddannelseslægerne inviteres til vejleder feedback-møder og UAO efterfølgende tage en dialog med vejlederne.

Afdelingerne står selv for at forsøge sig med ordningen.



Sagnr.: 1-30-72-246-18

8. Nyt fra VUS

Sagsfremstilling

Holdningspapir vedr evalueringskulturen i Videreuddannelsesregion Nord (19. juni 2020)

Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) godkendte på deres møde den 25. maj et holdningspapir for evalueringskulturen tilknyttet den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.

Papiret er vedhæftet.


Holdningspapiret afspejler den evalueringskultur på uddannelsesområdet, som DRRLV ønsker og understøtter. Formålet med/baggrunden for papiret står nærmere beskrevet i selve dokumentet og kan evt. danne baggrund for en nærmere drøftelse i de relevante fora.


Opsummeret har DRRLV følgende perspektiv på en god og fremmende evalueringskultur:

  • Evaluering er et redskab til dialog og udvikling
  • Evaluering baseres på gensidig tillid og konstruktiv feedback
  • Evaluering er gennemsigtig og oprigtig
  • Evaluering, og konstruktiv anvendelse af denne, er et fælles ansvar mellem uddannelseslæger og uddannelsessteder
  • Evaluering sker løbende igennem et uddannelseselement



Forsøgsordning om fleks-forløb af ubesatte HU-stillingsforløb

·Det er videreuddannelsesregionerne og de fem regioner, der har ønsket en øget fleksibilitet i dimensioneringsplanen.

·Sundhedsstyrelsen har imødekommet dette på forsøgsbasis i 2021 ved at introducere fleks-forløb. Ordningen er kun aftalt for 2021 med evaluering efterfølgende.

·Fleks-forløb er ubesatte forløb, der kan konverteres til opslag i andre specialer med henblik på at undgå ubesatte forløb.

·Det er kun ubesatte forløb (stillinger, der har været i opslag), der må konverteres til fleks-forløb.

·Ubesatte forløb i akutmedicin kan ikke konverteres til fleks-forløb; ubesatte forløb fra alle andre specialer inklusiv almen medicin kan konverteres til fleks-forløb.

·I Videreuddannelsesregion Nord må der maksimalt konverteres 17 ubesatte forløb til fleks-forløb svarende til 5 % af hoveduddannelsesstillingerne.

·Det samlede antal fleks-forløb skal kunne holdes inden for den samlede ramme i dimensioneringen 2021.


Den endelige proces omkring fleks-forløbnene er endnu ikke fastsat.


Beslutning

Holdningspapiret vedr evalueringskultur

VUS præsenterede holdningspapiret.


Der blev spurgt ind til hvor meget evalueringerne i evaluer.dk bliver anvendt.

Udvalget er enige om at evalueringerne bliver anvendt. Det vbariere dog i hvor høj grad.

I Randers anvendes evalueringerne aktivt både til vejledermøder og i tilfælde, hvor afdelingne gentagne gange score lavt på forskellgie områder. Her dykker UAo ned i evbalueringerne og sammenligner bl.a. med andre afdelinger.


En af udfordringerne er dog, at der er tale om slutevalueringer og ikke løbende evalueringer.


Flexforløb

VUS orienterede om fortsættelsen af den eksisterende dimensioneringsperiode til og med 2021. Dertil om forsøgsordningne med flexforløb.


Hvis specialet er interesseret i at indgå i ordningen skal de kontakte VUS via Ditte Munkedal og/eller Mads Skipper.


VUS undersøger de økomomiske rammer for ordningen og melder tilbage i referatet.

Sagnr.: 1-30-72-246-18

9. Næste møde

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

Fremadrettet til udvalget gerne veksle mellem fysiske og virtuelle møder


Næste møde bliver den 14. april kl. 14.00-16.00 i Aarhus.

Hvis det ikke er muligt at mødes fysisk afholdes mødet via video.


Sagnr.: 1-30-72-246-18

10. Eventuelt

Sagnr.: 1-30-72-246-18

11. Deltagere

Sagsfremstilling

Tilstede:

PKL Gitte Pedersen (Aalborg UH)

UAO Hanne Arildsen (AUH)

UAO Bjarke Johannessen Bruun (Ramders RH)

UAO Shakil Shakar (RH Nordjylland)

UKYL Karen Lise Dahl Kringel (Aalborg)

UKYL Frauke (AUH)

Trine Kirkegaard Petersen (VUS, referent)




Afbud:

Steffen Leth

Ulla Hjort

Jens Tveen Kjærsgaard Bak, Randers

Matthias Zaccarin, HEV

Lars Skov Dalgaard, HEV

Bjarke Johannessen Bruun, Randers

Majbritt Jeppsen, Randers