at | dagsordenen godkendes |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes |
Dagsordenen er vedlagt som bilag.
Der var ikke bemærkninger til dagsordenen.
PKL bød velkommen til Jonas Svenningsen, der er ny repræsentant for RH Randers i stedet for Peter Mosborg.
at | udvalget følger op på relevante punkter fra sidste møde (5. juni 2024) |
Der var ikke bemærkninger til referatet.
at | udvalget drøfter status for hoveduddannelsen på regionshospitalerne. |
HU-stillinger på regionshospitalerne – hvordan går det?
Tid i reumatologisk ambulatorie i tidlig hoveduddannelse
Afdelingerne gav status for tid i reumatologisk amb. (reuma. amb.) for HU-læger i første delansættelse. Forventningen er, at de har svarende til fire måneder i reuma. amb. i løbet af første ansættelse.
På RH Horsens, RH Gødstrup og HE Midt er oplevelsen at uddannelseslægerne får den nødvendige tid i reuma. amb. På RH Randers er det stadig under udvikling. I Hjørring er de første 15 måneder af HU allokeret til reumatologien, hvorfor der ikke er udfordringer med at sikre den nødvendige tid i reuma. amb.
I Randers vil man gerne arbejde videre med en pilot, hvor man anvender data fra BI-portalen vedrørende antal dage i reuma. amb, uddannelseslægerne får under deres tidlige hoveduddannelse. Hensigten er at have data, der kan virke som en løftestang overfor ledelsen ift. at sikre den ønskede tid. Der er en opmærksomhed på bl.a. GDPR.
Status på forskningstræning
For langt de fleste uddannelseslæger er de godt i gang med deres forskningstræning.
Enkelte har dog brug for lidt ekstra understøttelse ift. at få det gennemført. Det er afdelingerne opmærksomme på.
Dokumentationskrav ifm. kompetencevurdering
Udvalget og uddannelseslægerne oplever, at målbeskrivelsen og de fastlagte krav til kompetencevurderingsmetoder fylder meget i den kliniske hverdag. Et forslag er at begrænse omfanget af dokumentationskrav ift. kompetencevurdering. Man kan evt. nedsætte NOTS fra fem til tre.
at | udvalget drøfter status og besættes af introduktionsstillinger |
Set i lyset af begrænset søgning til hoveduddannelsesstillinger og en tendens til at ansøgere til HU har mere end én introstilling i intern medicin bedes udvalget drøfte
Afdelingerne bedes medbringe et I-stillingsopslag.
Udvalget drøftede forskellige aspekter at rekruttering til introduktionsstillinger og til hoveduddannelsesstillinger.
De fleste afdelinger ansætter introlæger 2-4 gange om året og mellem 2-4 pr. stillingsopslag.
Afdelingerne har oplevet en stor stigning i antal ansøgere pr. opslag det seneste år.
Data for opslag og besatte årsværk i 2023 ser ud som følger i tabel 1. Data viser at afdelingerne som minimum besætter introstillinger svarende til minimumsdimensioneringen, mens der fortsat er et stykke til maksimumsdimensioneringen. Oplevelsen er, at det særligt skyldes økonomiske begrænsninger.
Tabel 1
Enhed | Stillingsopslag i 2023 i emply | Antal årsværk besat i intro i 2023. | LFI min | LFI max |
AUH (reuma) | 2 | 3,5 | 2 | 4 |
Gødstrup (medicinsk) | 1 | 16,75 | 15 | 25 |
Randers | 2 | 12,25 | 13 | 22 |
Horsens | 4 | 16,25 | 14 | 22 |
Midt | 5 | 23,25 | 19 | 30 |
Aalborg (Reuma) | - | 4,5 | 4 | 6 |
Aalborg (Hobro) | - | 4,25 | ||
Aalborg (Thisted) | - | 4 | 4 | 6 |
Hjørring | - | 6 | 8 | 14 |
I alt | 90,75 | 79 | 129 |
Strukturen for introduktionsstillingerne på de medicinske afdelinger varierer. På HE Midt og RH Gødstrup allokeres hver introlæge til to fokusområder (specialer) i løbet af introduktionsuddannelsen. Det skal understøtte, at uddannelseslægerne får mulighed for at prøve et par specialer af. Samtidig understøtter det specialernes mulighed for at rekruttere til hoveduddannelsen. På RH Randers er der ikke allokeret særskilt tid til de enkelte specialer. Det kan derfor også være svært at tilbyde uddannelseslægerne nok tid inden for reumatologien til, at det kan understøtte rekrutteringen.
I udvælgelsen af ansøgere har afdelingerne bl.a. fokus på hvor reflekteret ansøgerne er omkring deres ønske om en introduktionsstilling i intern medicin. Derudover bliver der også set på om de allerede har gennemført en introduktionsstilling i intern medicin. Hvis de allerede har gennemført én introstilling i intern medicin, skal ansøgerne argumenterer godt for, at de skal have en yderligere.
Der kan dog være situationer, hvor personalesituationen på en afdeling betyder, at det er ønskværdigt for en afdeling at ansætte en introlæge, der allerede har én introstilling i intern medicin.
Af redskaber til at understøtte rekruttering fra intro til HU talte udvalget bl.a. om
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige tiltag og eventuelle uddannelsesmæssige problemstillinger.
RH Nordjylland:
Afdelingen bliver snart tyndt befolket med uddannelseslæger, hvilket kommer til at give et pres på afdelingens speciallæger. Afdelingen forsøger derfor at ansætte lidt flere introlæger.
RH Randers:
Afdelingen har det godt og i takt med, at afdelingen får flere HU-læger i reumatologi udvikles et godt uddannelsesmiljø inden for reumatologien, hvilket forventes at få positiv betydning for rekrutteringen af reumatologiske HU-læger i fremtiden.
Aalborg UH:
Afdelingen oplever at have dygtige introlæger, men har svært ved at knække koden ift. at få dem til at søge videre til hoveduddannelse. Mange uddannelseslæger vil gerne prøve andre specialer inden de beslutter sig.
RH Gødstrup:
Afdelingen oplever også, at de har dygtige introlæger, men at de også gerne vil forsøge andre specialer inden vi træffer et endeligt valgt
AUH:
Uddannelsen kører planmæssigt.
Afdelingen har pr én introstilling i opslag og forventer gode ansøgere til denne.
HE Midt:
Afdelingen er godt i gang med at teste det nye uddannelsesprogram af.
Der arbejdes især med, hvordan uddannelsen inden for den kolde reumatologi foregår særligt ift. dokumentationskrav
RH Horsens:
I den seneste tid har særligt den kardiologiske uddannelse fyldt meget. Nu oprettes en hjertemedicinsk afdeling i Horsens. Det giver en vis spill-over effekt på uddannelsen i de øvrige intern medicinske specialer.Afdelingen har det godt og i takt med, at afdelingen får flere HU-læger i reumatologi udvikles et godt uddannelsesmiljø inden for reumatologien, hvilket forventes at få positiv betydning for rekrutteringen af reumatologiske HU-læger i fremtiden.
PKL orienterer som senest nyt herunder undersøgelse fra AU vedr. bias i besættelse af stillinger (køn og etnicitet).
Punkterne er drøftet tidligere.
Regionale kandidatbanker - Udenlandsk uddannede læger (maj 2024)
Region Midtjylland har i foråret 2024 etableret en regional kandidatbank til udenlandsk uddannede læger. Dermed har både Region Midtjylland og Region Nordjylland etableret regionale kandidatbanker for udenlandsk uddannede læger. Formålet med de regionale kandidatbanker er at skabe en platform, hvor hospitalsenhederne efter behov kan tilgå ansøgninger fra udenlandsk uddannede læger. I kandidatbankerne kan de udenlandsk uddannede læger søge følgende ansættelser:
Evalueringsansættelser af 2x6 måneders varighed
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Evalueringsansættelser af 1x6 måneders varighed
Region Midtjylland og Region Nordjylland
Der kan rettes henvendelse til VUS@stab.rm.dk (Region Midtjylland) og christoffer.knudsen@rn.dk (Region Nordjylland) ved spørgsmål om de regionale kandidatbanker.
De gængse uddannelsesregler (dec 2024)
Videreuddannelsessekretariatet er i gang med at lave et kort notat med de mest almindelige uddannelsesregler. Målgruppen er HR medarbejdere på enhederne og UAO/UALO/UKYL.
Udkastet til notat er vedlagt.
De mest centrale regler
Orientering om arbejdet med kommende dimensioneringsplan (december 2024)
Sundhedsstyrelsens høring vedrørende dimensioneringen af speciallægeuddannelsen 2026-2030 er nu afsluttet. Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse i VUR Nord har bidraget med høringssvar. Det forventes, at den nye dimensioneringsplan offentliggøres i marts 2025.
Der er i forbindelse høringen med udgivet en revideret lægeprognose, som kan findes her: https://www.sst.dk/da/Fagperson/Sundhedsvaesenets-rammer-og-uddannelser/Uddannelser-varetaget-af-Sundhedsstyrelsen/Uddannelse-af-speciallaeger/Prognoser/Laegeprognoser
Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger (November 2024)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 2. halvår 2024 inkl. fleksforløb samt hele 2024 (Se bilag: Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger - 2. halvår 2024 + hele 2024). Tallene for 2. halvår 2024 + hele 2024 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Opslåede og besatte introduktionsstillinger (November 2024)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2024 (Se bilag: Indberetning af introduktionsstillinger - 2024). Tallene for 2024 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.
Fleksibilitet i antal I-stillinger (November 2024)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal I-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal I-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum, som de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen i 2024 udarbejdet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om I-stillinger, der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb - 2024). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Middel til lav | Retsmedicin |
Lav til middel | Intern Medicin: Infektions |
Orienteringen blev taget til efterretning.
at | udvalget drøfter hvordan man som uddannelsesgiver kan og allerede arbejder med udvikling af uddannelseslæger, der performer højt |
Der var i UUU enighed om, at man gerne vil arbejde med at italesætte området på kurserne under UUU, men samtidig en bevidsthed om, at der i UUU alene ikke er tilstrækkelig med viden om, hvordan man kan arbejde med det og hvordan specialerne allerede arbejder med dette.
På den baggrund vil UUU gerne lægge op til drøftelser i uddannelsesudvalgene vedrørende, hvordan uddannelsesgivere kan arbejde med kontinuerlig udvikling af uddannelseslæger, der performer højt.
Det gælder alle 7 lægeroller, men nok i særlig grad de komplekse roller som samarbejder, kommunikator, leder og professionel.
Derudover er UUU nysgerrig på eksempler på hvordan enkelte specialer/afdelinger allerede i dag arbejder med den kontinuerlige udvikling af uddannelseslæger, der performer højt.
Oplevelsen er at behovet og ønsker og ekstra udfordringer fanges og håndteres i forbindelse med vejledersamtaler. Her er det tydeligt hvis en uddannelseslæge ”keder sig” og har brug for yderligere udfordringer.
Derudover er oplevelsen, at noget af det der netop kendetegner ”high performers” er, at de opsøgende og selv er med til at finde nye udviklingsområder.
Udvalget kan dog godt se perspektiv i at italesætte talent og excellence overfor uddannelseslægerne bl.a. med henblik på at skabe et sprog og være med til at skabe en erkendelse hos de enkelte uddannelseslæger omkring deres talent.
Oplevelsen fra afdelingerne er, at der rent faktisk bliver skabt det nødvendige rum til at udfordre uddannelseslægerne. Det kan bl.a. være inden for det kliniske, forskning og ledelse.
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
Næste møde afholdes den 6. juni 2025 i umiddelbar forlængelse af ansættelsessamtalerne.
Mødet afholdes i Regionshuset i Aarhus, Olof Palmes Alle 15, lokale 15.
Emner til fremtidige møder.
- Konferencen den 4. feb. Den nye lægegeneration. Mads deltager og vil gerne præsentere pointer fra konferencen på næste møde.
- Hvordan uddanner vi i et sundhedsvæsen, hvor vi må forvente at skulle se patienterne mindre. Herunder hvordan sikre, at vi vores uddannelseslæger får set de patienter de har behov for, for at opnå den nødvendige læring.
- hvordan sikre og understøtter vi uddannelse og læring ifm. brug af telefoniske og virtuelle konsultationer? Andre specialer der har erfaring med dette kunne være almen medicin, gastroenterologi, endokrinologi, dermatologi. Vær dog opmærksomhed på, hvorvidt vi først skal have afklaret i, hvilket omfang og for hvem virtuelle og telefoniske konsultationer er relevant.
Der er i ultralydsudvalget i selskabet udviklet tre yderligere underskemaer ift. ultralyd. Skemaerne er tænkt som en form for kursusbeskrivelse, men kan også anvendes som redskab til vurdering af opnåelse kompetencer på kurserne. Det er dog ikke obligatorisk.
Det eksisterende kompetencekort til brug på afdelingen er fortsat kompetencekort C.
Deltagere:
Annette Schlemmer, PKL
Jonas Svenningsen, ledelsesrepræsentant, RH Randers
Christian Møller Sørensen, ledelsesrepræsentant, RH Horsens
Mads Nyhus Bendix Rasch, ledelsesrepræsentant, Aarhus UH
Line Heisterberg Larsen, ledelsesrepræsentant, Aalborg UH.
Lisbeth Lilbak, ledelsesrepræsentant, RH Nordjylland
Line Thordal Moll, ledelsesrepræsentant, RH Gødstrup
Jesper Blegvad-Nissen, ledelsesrepræsentant, HE Midt, Silkeborg
Morten Aagaard, specialudpeget yngre læge.
Trine Kirkegaard Petersen, VUS