at | dagsordenen godkendes |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes |
PKL bød velkommen i 50-året for månelandingen og 15-året for indførelsen af den nye speciallægeuddannelse.
Dagsordenen blev godkendt uden kommentarer.
at | der, efter behov, følges op på referatet fra sidste møde |
Flere af punkterne, der blev drøftet på sidste møde, vil der blive fulgt op på under punktet "Nyt fra afdelingerne".
Aalborg orienterede om, at de er ved at tilpasse ambulatorieprogrammet, således der gives mere tid til uddannelse i ambulatoriet. Booking af ambulatoriet sker alene ved to enkelte sekretærer, der har fokus på hensigtsmæssig booking ift uddannelsesbehovet.
Dorte A. sender skema til overdragelse fra Herlev rundt til udvalget.
Selskabet vil igen forsøge at få inkluderet kompetencekort i logbog.net.
På sidste møde præsenterede Aarhus faste timeintervaller til vejledersamtaler. Dertil afholdes der i forbindelse med speciallægemøderne vejledermøder. I Holstebro og Aalborg afholdes de obligatoriske vejledersamtaler, men vejledermøderne ikke er fuldt implementeret endnu. Holstebro afholder en gang imellem vejledermøder, mens disse ikke er implementerer i Aalborg endnu.
at | orienteringen tages til efterretning |
NYT FRA VUS
Funktionstidsbestemmelse (August 2019)
I overenskomsten mellem YL og RLTN (=overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge højest må have været ansat i 2 år på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Denne bestemmelse har ikke været gældende for læger, der var underlagt 6-årsfristen.
Med bortfald af 6-års-fristen pr. 1. maj 2019 blev også læger med gennemført KBU samt visse udenlandsk uddannede læger dog også omfattet af funktionstidsbestemmelserne. Disse grupper har ikke haft mulighed for at forberede sig på denne væsentlige ændring.
Danske Regioner og Yngre Læger har den 24. juni 2019 derfor indgået aftale om, at der til og med 31. marts 2021 dispenseres fra funktionstidsbestemmelserne for følgende to lægegrupper:
Disse to grupper kan frit søge opslåede hoveduddannelsesforløb i specialerne de har gennemført en introduktionsuddannelse i.
Funktionstidsbestemmelserne er uændret gældende for alle læger, der har gennemført turnusuddannelse.
I kan se aftalen her. https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/aftale-om-dispensation-fra-maksimal-funktionsperiode-juni-2019.pdf
Besatte og ubesatte uddannelsesforløb (august 2019)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord, første halvår 2019 (Se bilag: Opslåede og besatte HU-stillinger 1. halvår 2019 VUR Nord). Tallene for 2018 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt for opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018 er ligeledes vedlagt (se bilag: Opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018). Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Sammenhængende uddannelsesforløb (april 2019)
Videreuddannelsesregion Nord har af Sundhedsstyrelsen og Sundheds- og Ældreministeriet som et femårigt pilotprojekt, fået dispensation til at tilbyde kommende KBU læger sammenhængende uddannelsesforløb i Kirurgi, Almen medicin og Psykiatri, i Region Nordjylland. De sammenhængende forløb består af KBU og introstilling samt KBU, introstilling og hoveduddannelsesforløb.
I de to seneste runder(2. halvår 2018 og 1. halvår 2019) er der i alt besat 8 sammenhængende uddannelsesforløb i Region Nordjylland fordelt på de tre specialer.
Psykiatri og neurologi har også fået dispensation til at opslå sammenhængende introstilling og hoveduddannelsesforløb, hvor både Region Midtjylland og Region Nordjylland indgår i et eller flere af forløbene. De to specialer har fået besat henholdsvis ét sammenhængende forløb hver i 1. halvår 2019. Fra 1. halvår 2020 har almen medicin i Region Midtjylland fået dispensation til i en femårig periode at opslå op til 4 sammenhængende uddannelsesforløb om året bestående af KBU, Introstilling og hoveduddannelsesforløb. Forløbene vil være forankret i den vestlige del af Region Midtjylland.
Nye KBU tal (opdateret 12. juni 2019)
Runde | Nationalt* | VUR Nord** | Region Midtjylland** | Region Nordjylland** |
1. halvår 2013 | 399 | 125 | 84 | 41 |
2. halvår 2013 | 385 | 118 | 82 | 36 |
1. halvår 2014 | 353 | 117 | 77 | 40 |
2. halvår 2014 | 335 | 109 | 75 | 34 |
1. halvår 2015 | 437 | 135 | 93 | 42 |
2. halvår 2015 | 533 | 162 | 111 | 51 |
1. halvår 2016 | 536 | 169 | 116 | 53 |
2. halvår 2016 | 641 | 208 | 140 | 68 |
1. halvår 2017 | 589 | 188 | 127 | 61 |
2. halvår 2017 | 634 | 208 | 138 | 70 |
1. halvår 2018 | 618 | 201 | 134 | 67 |
2. halvår 2018 | 734 | 241 | 163 | 78 |
1. halvår 2019 | 604 | 203 | 133 | 70 |
2. halvår 2019 | 639 | 212 | 146 | 66 |
*Antal tilmeldte til KBU |
|
|
| |
**Faktisk antal besatte forløb |
|
|
MUK 2020
7. -9. juni 2020 afholder Videreuddannelsesregion Nord i samarbejde med Region Nordjylland, Region Midtjylland, DSMU, AU, AaU og Lægeforeningen medicinsk uddannelseskonference for 2. gang. Konferencen afholdes i Aarhus.
https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/190701_muk2020-flyer-teaser.pdf
Udvalget ønsker at få mere information om funktionstidsbestemmelsen, når vi nærmer os deadline for dispensationen 31. marts 2021.
Orienteringen blev taget til efterretning
at | udvalget drøfter hvorledes man kan og skal håndtere og forebygge uhensigtsmæssige uddannelsesforløb |
Når der opstår uhensigtsmæssige uddannelsesforløb ved vi, at det er noget, der opleves som værende meget hårdt for pågældende uddannelseslæge, såvel som pågældende uddannelsesafdeling.
For at understøtte afdelingerne i arbejdet med de uhensigtsmæssige uddannelsesforløb, der må komme fremadrettet og understøtte afdelingerne i at forebygge sådanne forløb, giver VUS et oplæg vedr. uhensigtsmæssige uddannelsesforløb. I oplægget vil vi komme ind på hvorfor uhensigtsmæssige forløb opstår, hvad man kan gøre før, under og efter. Herunder hvilke redskaber der findes, og hvor kan man søge hjælp.
Efter oplægget vil der være mulighed for at stille spørgsmål og drøfte afdelingernes muligheder i forbindelse med uhensigtsmæssige uddannelsesforløb.
Udvalget tog oplægget til efterretning.
Herunder er opsummeret de centrale pointer.
1. Vi skal hjælpe vores uddannelseslæger bedst muligt
2. Vi skal have afklaret uddannelsesjura, ansættelsesjura og faglige vurderinger.
Dagens take home message
Slides fra oplægget er vedhæftet.
at | orienteringen tages til efterretning |
PKL og VUS orienterer om status for uddannelsesprogrammer som følge af den nye målbeskrivelse.
Alle uddannelsesprogrammer, der passer til den nye målbeskrivelse er lagt på hjemmeside www.videreuddannelsen-nord.dk
at | oplægget tages til orientering |
Videreuddannelsessekretariatet beskæftiger sig med en bred vifte af opgaver i forbindelse med den lægelige videreuddannelse.
For at give udvalget et indblik i nogle af de ændre opgaver sekretariatet beskæftiger sig med kommer AC-fuldmægtig Kasper Clausen og fortæller om nogle af de opgaver han arbejder med, herunder arbejdet med Almen medicin og undervisning på læringskurset for KBU-læger.
Kasper gav et oplæg omkring, hvorledes almen medicin håndteres i sekretariatet. Dertil fortalte Kasper om, hvorledes VUS underviser på Læringskurserne, med fokus på hvem VUS er og hvad VUS kan hjælpe med.
Beskrivelsen af ansættelse af HU-læger i almen medicin, gav anledning til spørgsmål fra praksis, vedr. deltagelse fra praksis i ansættelsesudvalget. Det blev aftalt, at tutorlægerne skal tage kontakt til Trine i VUS vedrørende ønsket.
at | udvalget drøfter uddannelsessituationen på afdelingerne og i praksis |
På sidste møde i udvalget havde vi brugen af videoobservationer på dagsordenen. Har dette resulteret i nogle ændringer og/eller planer om ændringer?
Herudover kan der være fokus på brugen af de obligatoriske kompetencekort og anvendelsen af overdragelsessessioner og/eller dokumenter.
Andre uddannelsestiltag og/eller udfordringer er også meget velkomne under punktet.
Aalborg har stor uddannelsesmæssig glæde af akutteamet. Det giver mindre pres/stress for uddannelseslægerne.
Sit.in ambulatorier anvendes. Der er tilfredshed med dette og den uddannelsesmæssige gevinst af dette.
Afdelingerne er fortsat udfordret på udfyldelse af kompetencekort. Kan vi gøre dette mere systematisk og kan vi gøre dem elektroniske? Dette er ved at blive afsøgt.
Af andre ideer vedr. brugen af kompetencekort kom følgende frem
- Anvend uddannelseslægernes projekter vedr. kompetencevurdering
- En kompetencekort-ansvarlig yngre læge.
- Fasthold læger i teams indtil der er udfyldt x antal kompetencekort.
- Fokuser på hvor der er krydspunkter mellem uddannelseslæger og vejledede der kan giver supervision vha. kompetencekort.
- Spøg en gang om ugen "Hvilke kompetencer skal du have godkendt i denne uge?"
Aalborg begynder på donut rounds på samme måde som man gør i Aarhus.
PKL fortalte kort om pommes-frit mester metoden, hvor der er fokus på oplæring i ét delelement ad gangen. Dette kan understøtte oplevelsen af succes, da man har fokus på at mestre én ting ad gang. Dertil kan det understøtte progression i uddannelsen.
at | udvalget drøfter oplægget fra PKL |
Carl kommer med et oplæg vedr forståelsesrammer og deres indflydelse på handlinger ift medicinsk uddannelse.
Carl gav et oplæg vedr. hvorledes vores forståelsesrammer hele tiden udvikler sig og dertil vores ageren, både i den lægelige videreuddannelse og den hele verden vi lever i. Anledningen var 15 års jubilæum for speciallægeuddannelsen som vi kender den i dag, og forlydender om en forestående speciallægekommission.
Se venligst bilag i form af PowerPoint præsentation.
Forståelsesrammer og handling.
Der er flere forskellige måder at handle på afhængigt af vores forståelsesrammer. Det kan være ageren per refleks i rutinesituationer, mens vi i mere komplicerede situationer handler vi ud fra vores forståelse af situationen og vurdering af handlingsmuligheder. Dette bygger vi på vores holdninger, erfaring og viden. Her er vi afhængige af viden, da det enkelte individs mulighed for at indhøste erfaringer er meget begrænset. De to typer kan også kaldes type 1 og 2 tænkning
Vi kan risikerer, at fortolkningsmønstre kan stivne og fossilere, således at vi kun i begrænset omfang kan erhverve ny viden og erfaring. Det kan skyldes, at vi ikke får ny viden, men også være begrundet tryghedsbehov, eller at det ikke passer ind i den eksisterende forståelsesramme.
Når vi først har tranformeret vores forståelse (er kommet over tærsklen) og dermed opnået en ny forståelsesramme, kan vi måske ikke længere forstå og acceptere de tidligere forståelsesrammer. Det gælder også i vores arbejdsliv og uddannelse.
Lægeuddannelsen og forståelsesrammer
- Udviklingen af lægeuddannelsen i tiden før målbeskrivelser og milestones og efter disse. Tidligere kunne man slet ikke forestille sig en målbeskrivelse for uddannelsen.
- Filosofien om at hvis man har lært spidskompetencer, har man nok også lært de mindre detaljer.
- Fortsat en udfordring at vi ønsker en helhedsorienteret læge, men går efter "tick box" godkendelse.
DSAM taler om, at det er vigtigt at kunne reflektere og kigge bagud for at forstå nutiden, den forståelsesramme vi har i dag og finde frem til nye forståelsesrammer.
Eks. Steno, der efter at have fundet hajtænder i alperne, kom frem til, at der dermed måtte have været hav på det sted tidligere. Det revolutionerede forståelsesrammen.
Husker vi refleksionen?
- Gør vi det i dagligdagen? Har/tager vi os tid til det?
- Afsættes der tid til refleksion i dagligdagen for uddannelseslæger?
20. marts 2019, Regionshuset Viborg , Skottenborg 26, lokale C3 kl. 09.30-13.00
Tilstede:
Carl Uggerhøj (PKL)
Søren Malling (UAO AalborgUH)
Marianne Juul-Dam (UKYL, AalborgUH)
Peter Jeppesen (Tutorlæge, Brønderslev)
Michael Lindholt (Tutorlæge, Aarhus)
Christian Lahrmann (Tutorlæge, Ikast)
Dorte Ancher (UAO, AUH)
Stine Nielsen (UKYL, AUH)
Jeppe Clausen (UKYL HEV)
Thomas Jakobsen (UKYL HEV)
Afbud:
Mette Kaas-Hansen (Tutorlæge, Aalborg)
Torben Autzen (Led. ovl. Holstebro)
Jesper Hjortdal (Professor AUH)
Anders Kruse (Led. Ovl Aalborg)