at | dagsordenen godkendes |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes |
- Ledelsesdeltagelse i uddannelsesudvalget.
at | udvalget følger op på relevante punkter |
Siden sidste har AUH haft statusmøde med UKO. Et nyt tiltag er ekstra fokus er på supervision (Sit-in) særligt om onsdagen. Grundlæggende ros til afdelingen og en positivt stemning. Afdelingen er glad for statusmøder med UKO, da det giver anledning til at gentænke uddannelsen. Samtidig er det en god anledning til, at ledelsen også sidder med.
Opfølgning ift. COVID-19: Der er et kursusefterslæb, men der er lagt planer og praksis er opmærksom på mange kurser undervejs i praksis. AUH streamer morgenundervisning en gang om måneden, hvilket fortsætter efter COVID-19. Silkeborg er bl.a. med en gang om ugen.
at | udvalget videndeler og drøfter procedure ifm. med godkendelse af introduktionsstillinger |
Af hensyn til ensartet proces i forbindelse med godkendelse af introduktionsstillinger ønskes en drøftelse af, hvordan de enkelte afdelinger håndterer godkendelse af introduktionsstillinger herunder
- Hvad betyder en godkendt introduktionsstilling?
- Hvordan understøtter udvalget et ensartet kompetenceniveau på tværs af uddannelsesafdelinger for introduktionslæger?
- Hvordan understøtter uddannelsesafdelingerne bedst muligt, at introduktionslægerne er klar til at påbegynde hoveduddannelsen efter godkendt introduktionsuddannelse?
En godkendt introduktionsstilling består af attestation for tid og samtlige kompetencer godkendt. Ved at godkende en introduktionsstilling skriver man under på, at pågældende uddannelseslæge er klar og kvalificeret til søge og indgå i en hoveduddannelsesstilling.
Det er afgørende, at man allerede i introduktionsuddannelsens kompetencevurdering tager kritisk stilling til de tekniske og ikke tekniske kompetencer hos de enkelte uddannelseslæger-
Hvis der viser sig udfordringer i stillingen er det vigtigt, at man hurtigt går i dialog med uddannelseslægen og lægger en plan for, hvordan forløbet skal tilpasses.
Afdelingerne arbejder med følgende allerede
- På AUH er det alene speciallægerne, der er hovedvejledere og kompetence-godkendere for introlæger
- Vejledermøder hvor alle uddannelseslæger drøftes
Specialet har i målbeskrivelsen kompetencer koblet til de bløde kompetencer, hvilket er de områder udvalget oplever udfordringer omkring. Til vurdering af de bløde kompetencer anvendes særligt 360 gaders evalueringen. Udvalget foreslår, at det er UAO der forestår 360 graders evalueringen og har ansvar for godkendelse af kompetencerne, der er knyttet til evalueringen.
Herudover kan afdelingerne overveje lokale processer med henblik på lokal konsensus om, på hvilket niveau de enkelte kompetencer godkendes.
at | udvalget drøfter kompetencegodkendelse |
Foreslået af PKL og Aalborg.
Udvalget bedes drøfte korrekt og hensigtsmæssig kompetencevurdering. Herunder
- kompetenceniveau for ud for godkendelse
- mulighed for individuel tilrettelæggelse og flytning af kompetencegodkendelse mellem delansættelser
- understøtning af hovedvejledere ifm. kompetencevurdering og godkendelse
- understøtning af ensartet kompetencevurdering og niveau på tværs af uddannelsessteder
- hvornår kan kompetencer underskrives og af hvem?
Afdelinger oplever variation ift. hvordan den konkrete kompetencevurdering foregår.
Samtidig er der usikkerhed blandt uddannelseslægerne omkring forventninger til formel kompetencevurdering.
På AUH arbejder man hen mod, at speciallæger ikke må godkende kompetencer, uden anvendelse af de obligatoriske kompetencekort.
Specialet oplever generelt ikke udfordringer med uddannelseslægernes opnåelse af de medicinsk ekspert kompetencer. Udfordringerne opstår for det meste ifm. de bløde kompetencer/ikke tekniske, herunder beslutningstagning og patientflow.
Forslag til understøtning af vejledere ift. kompetencevurdering
- Superviseret vejledersamtaler vedr. UKYL eller UAO mhp. kompetenceudvikling af vejledere.
- Øget anvendelse af "demonstrere viden om" ifm. case baseret diskussion.
Derudover forslag om, at Oftalmologi bliver et 5 årigt kirurgisk speciale. Det vil både give specialet kirurgien og give et år mere til at komme hele vejen rundt om specialet.
Forslag om øget krav til godkendelse af specialespecifikke kurser. Det kunne være case gennemgang på kurser, pre/post test, således uddannelseslægerne bliver vurderet ift. specialespecifikke kurser.
Ansvaret for at godkende kompetencer, der reelt er opnået, ligger ved afdelingen.
at | udvalget drøfter håndtering og forebyggelse af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb |
VUS giver et oplæg om hvordan man kan håndtere uhensigtsmæssige uddannelsesforløb, herunder skillelinjen mellem HR og uddannelse, muligheder og formelle rammer og særlige opmærksomhedspunkter.
Herefter har udvalget mulighed for at stille spørgsmål og drøfte hvorledes de bedst håndterer og forebygger uhensigtsmæssige uddannelsesforløb.
Bertil Selde Krog gav et oplæg om UHU. Slides er vedlagte referatet.
Udvalget havde en særlig opmærksomhed på de bløde kompetencer og det at fange udfordringer i tide og håndtere de formelle rammer omkring UHU.
Drøftelse
- Vær ekstrem konkret i dialogen med uddannelseslægen, således det er tydeligt for uddannelseslægen, hvor problemstilingen opstår.
- Brug konkrete eksempler, hvor der har været udfordringer.
- Hvornår har uddannelseslægen ret til at bisidder? Det har de ved formelle tjenestelige samtaler. Eksempelvis hvor der kan være tale om forlængelser og/eller opsigelser. Indkaldelse kan ske med ca. 1 uges varsel. Til stede skal minimum være en ledelsesrepræsentant, HR repræsentant, en repræsentant med indblik i de uddannelsesmæssige udfordringer, uddannelseslæge inkl. mulighed for bisidder (typisk 1-2)
Vær opmærksom på at understøtte, at vejledere løbende har fokus på de elementer, der er svære for den pågældende uddannelseslæge.
at | udvalget drøfter muligheder, udfordringer og perspektiver ifm. overleveringssamtaler og/eller procedurer |
Flere specialer indfører overleveringssamtaler og/eller procedurer ifm. skift mellem delansættelser i hoveduddannelsen. Formålet er at understøtte så optimale transitioner som muligt for uddannelseslægen og uddannelsesstederne, når der sker skift i uddannelsen.
VUS giver på mødet forskellige eksempler på, hvordan andre specialer anvender overleveringssamtaler/procedurer.
Udvalget vil herefter have mulighed for at drøfte overlevering ift. oftalmologien.
Punktet rykkes til næste møde, hvor VUS medbringer et inspirationskatalog omkring forskellige løsninger fra andre specialer.
at | orienteringen tages til efterretning |
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
Hos Michael er uddannelsen relativt struktureret, med faste skemaer for HU-lægerne. Dertil indrettes forløbene efter uddannelseslægerne interesser og uddannelseslægerne kan udvælge, hvilke patienter de gerne vil fokusere på daglig basis.
at | orienteringen tages til efterretning |
PKL vil gerne på besøg i afdelingerne. Afdelingerne vil meget gerne byde PKL velkommen.
NYT FRA VUS
Dimensioneringsplan 2022-2023
Sundhedsstyrelsen har pr. 28. juni 2021 udmeldt dimensioneringsplanen for den lægelige videreuddannelse for perioden 2022-2023.
Den nye dimensioneringsplan er vedhæftet som bilag.
Specialevalgsdag 2021 (maj 2021)
Årets specialevalgsdag forventes at bliver afholdt den 14. oktober 2021 i Region Nordjylland. Region Nordjylland forventer at afholde en traditionel specialevalgsdag med fysisk tilstedeværelse og stande.
Specialerne opfordres til at påbegynde planlægning af specialets stand.
Når der er yderligere fra arrangørerne får I besked.
Ansættelse af to nye ledende kliniske lektorer for den postgraduate Pædagogiske Udviklende Funktion (PUF) (april 2021)
Flemming Randsbæk er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aarhus Universitet fra den 1. februar 2021. Susanne Nøhr er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aalborg Universitet fra den 1. april 2021. Strukturen med to ledende kliniske lektorer er en del af et nyt samarbejdsfelt mellem Videreuddannelsesregion Nord, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt de sundhedsvidenskabelige fakulteter på henholdsvis Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. De ledende kliniske lektorers overordnede funktion er at sikre og udvikle kvaliteten i den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.
Funktionstidsbestemmelse (Opdateret marts 2021)
Danske Regioner og Yngre Læger har i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2021 indgået aftale om, at funktionstidsbestemmelserne fremadrettet er gældende for alle læger, der søger hoveduddannelse. For læger, der er kandidater fra og med 1. august 2008 og senest den 30. april 2019 gælder, at det udelukkende er ansættelser fra og med den 1. april 2021, der indgår i funktionstiden.
Baggrund
I overenskomsten mellem YL og Regionerne (= overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge, efter KBU, højest må have været ansat i 24 måneder på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Fravær pga. graviditet, barsel, adoption, længerevarende sygdom, værnepligt eller ren forskningsansættelse medregnes ikke i funktionstiden. Deltidsansættelser medfører forholdsvis forlængelse af perioden.
Nye KBU tal (opdateret juni 2021)
Runde | Nationalt* | VUR Nord** | Region Midtjylland** | Region Nordjylland** |
1. halvår 2013 | 399 | 125 | 84 | 41 |
2. halvår 2013 | 385 | 118 | 82 | 36 |
1. halvår 2014 | 353 | 117 | 77 | 40 |
2. halvår 2014 | 335 | 109 | 75 | 34 |
1. halvår 2015 | 437 | 135 | 93 | 42 |
2. halvår 2015 | 533 | 162 | 111 | 51 |
1. halvår 2016 | 536 | 169 | 116 | 53 |
2. halvår 2016 | 641 | 208 | 140 | 68 |
1. halvår 2017 | 589 | 188 | 127 | 61 |
2. halvår 2017 | 634 | 208 | 138 | 70 |
1. halvår 2018 | 618 | 201 | 134 | 67 |
2. halvår 2018 | 734 | 241 | 163 | 78 |
1. halvår 2019 | 604 | 203 | 133 | 70 |
2. halvår 2019 | 639 | 218 | 146 | 72 |
1. halvår 2020 | 613 | 193 | 133 | 60 |
2. halvår 2020 | 675 | 227 | 152 | 75 |
1. halvår 2021 | 534 | 180 | 120 | 57 |
2. halvår 2021 | 745 | 245 | 162 | 83 |
*Antal tilmeldte til KBU | |
**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland |
Orienteringen blev taget til efterretning.
Aalborg sørger for at få tilmeldt specialet ved Christoffer Knudsen.
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
21. jan 10.00-14.00 i Brønderslev (Peter Jeppesen)
Emner:
Forskningstræning, hvad sker der og hvad er det?
Fordeling af introstillinger
Overlevering.
Ledelsesdeltagere i uddannelsesudvalget. Afdelingsledelserne skal inviteres fremadrettet til møderne. Det er op til dem selv og dagsordenen fra gang til gang om de deltager. De vil også kunne deltage via video.
Tilstede:
Chris Bath Søndergaard (PKL)
Søren Malling (UAO, Aalborg)
Veronica Holm (UAO, HEV)
Dorte Larsen (UAO, AUH)
Peter Jeppesen (Tutorlæge)
Michael Lindholt(Tutorlæge)
Benn Falch (UKYL, Aalborg)
Thomas Stax (UKYL, AUH)
Stine Elkjær Nielsen (UKYL AUH)
Henrik Jensen (UKYL, Aalborg)
Afbud:
Jesper Hjortdal (AUH)
Sidse Kringleholt (UKYL, HEV)
Christian Lahrmann (Tutorlæge)
Thomas Ege Nielsen (Tutorlæge)