at | dagsordenen godkendes. |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes. |
Dagsordenen blev godkendt.
Udvalget følger op på relevante emner fra seneste møde.
Referatet blev godkendt. Der var ingen opfølgning på emner fra seneste møde.
at hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag på afdelingen. |
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
Hjørring, Aalborg Universitetshospital: Fra Hjørring orienterede de om, at Charlotte er ny cheflæge. De er lidt udfordret af speciallægemangel, men har fået besat alle deres uddannelsesstillinger. Derudover er de også udfordret på operationsgangen, da der mangler operationssygeplejersker, men det lykkes at få uddannelseslægerne i mål med deres kompetencer. De har ansat 3 læger via et svensk rekrutteringsbureau og derudover vil de til at fokusere mere på uddannelsesområdet fremover.
PKL orienterer om eventuelt nyt siden sidste møde.
Derudover er der kommet en ny skrivelse fra DOS ift. forskningstræning, som kort blev vendt. Det blev besluttet at afvente revisionen af den lægelige videreuddannelse ift. at få opdateret videreuddannelsesregion Nords lægefaglige indstilling for forskningstræning.
Der ønskes en status over hvilke forskningstræningsprojekter, der aktuelt er i gang i specialet.
Hver afdeling orienterer om de igangværende projekter, som hoveduddannelseslægerne på deres afdeling arbejder med. Orienteringen er tænkt både som en inspiration og en reminder i forhold til hoveduddannelseslæger, der endnu ikke er kommet i gang.
Aalborg Universitetshospital, Hjørring orienterede om, at de skal have det rammesat, så de undgår at uddannelseslægerne kommer for sent i gang med det.
Hoveduddannelse
Den nuværende lægefaglige indstilling for hoveduddannelsesforløb er fra 2012 og beskriver ikke forløbstyper, men blot antal stillinger ved de pågældende afdelinger. Den gældende lægefaglige indstilling er vedhæftet. Der har i en årrække været opslået bestemte hoveduddannelsesforløb efter en fast opslagskadence, men disse er ikke beskrevet i en lægefaglig indstilling. Der er derfor behov for at nå til enighed om en ny lægefaglig indstilling, der kan godkendes af Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Der er i Videreuddannelsesregion Nord en ambition om, at årsværkene mellem de to driftsregioner er fordelt med 1/3 af årsværkene i Region Nordjylland og 2/3 af årsværkene i Region Midtjylland. Med de anvendte forløbstyper og opslagskadence er 22,9 % af årsværkene placeret i Region Nordjylland, mens 77,1 % af årsværkene findes i Region Midtjylland.
Ortopædisk kirurgi er dimensioneret til tolv årlige hoveduddannelsesforløb, og der bliver i øjeblikket anvendt ti forskellige forløbstyper, hvoraf nogle forløb bliver opslået både 1. og 2. halvår.
Nedenfor ses den nuværende, anvendte opslagskadence:
Fordelingen af årsværk og forslag til ny forløbskadencer er drøftet ad flere omgange i uddannelsesudvalget og det har ikke været muligt at nå til enighed om en ny fordeling.
Den lægefaglig indstilling skal opdateres og tilstræbe en fordeling med mere uddannelse i Nordjylland.
PKL og VUS indstiller derfor et nyt forslag, hvor alle afdelingerne i Midtjylland på skift afgiver uddannelsestid til Nordjylland, da det ikke er muligt at opnå enighed omkring andre fordelinger.
Forslaget til ny lægefaglig indstilling er vedhæftet og nedenfor ses forløbskadencen, som den vil forløbe over en 4-årig periode:
Dette vil betyde en mindre reduktion i årsværk i Gødstrup, Horsens, Viborg, Silkeborg, Randers og Aarhus, men en stigning af årsværk i Aalborg og Hjørring.
Den foreslåede ændring vil betyde, at fordelingen af årsværk mellem Region Nordjylland og Region Midtjylland vil blive 31,3% til Nordjylland og 68,8% til Midtjylland.
Der gøres opmærksom på, at medlemmerne af udvalget skal sikre ledelsesmæssig opbakning til ændringerne af den lægefaglige indstilling. Ændringen har betydning for afdelingernes medfinansiering og er nærmere beskrevet i Region Midtjyllands finansieringsmodel (vedhæftet).
Hvis der i uddannelsesudvalget nås til enighed om den lægefaglige indstilling, vil hospitalsledelsen på de berørte hospitaler blive hørt i en formel høring. Herefter vil den lægefaglige indstilling blive indstillet til godkendelse ved et møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
PKL fremlagde udkastet til den nye lægefaglig indstilling, som også blev vendt kort ved sidste uddannelsesudvalgsmøde. Udkastet er den indstilling, som der har været mindst mulig uenighed omkring.
Der er stadig et håb om, at ortopædkirurgien bliver opdimensioneret i den nye dimensioneringsplan fra 2024 som bliver offentliggjort i juni 2023, men det er usikkert om der bliver tildelt flere stillinger.
Aarhus Universitetshospital tilkendegav, at de er uenige i indstillingen, da det vil forringe deres uddannelseskvalitet på afdelingen, da de mister 1 årsværk årligt og er dem det går hårdest udover.
Aalborg Universitetshospital har netop fået godkendt et fleksforløb med besættelse fra 1. september 2023 og tilkendegav, at de godt kunne vente med at få tilført flere årsværk indtil den nye dimensioneringsplan er på plads.
Der var den 2. november 2022 inspektorbesøg på Ortopædkirurgisk Afdeling, Regionshospitalet Gødstrup. Rapporten er vedhæftet som bilag.
Repræsentanter fra afdelingen vil orientere om inspektorbesøget med henblik på fælles læring i uddannelsesudvalget.
Fra Regionshospitalet Gødstrup orienterede de om, at det var et godt inspektorbesøg. De havde fokus på skadestuekontroller og at mængden af sektorspecifikke patienter skulle øges.
Viborg orienterede derudover også om deres inspektorbesøg. Rapporten er vedhæftet til referatet. De havde fået ros for en afdeling med et godt uddannelsesmiljø og at de fint løser uddannelsesopgaven, der var enkelte indsatsområder, f.eks. mere fokus på struktureret supervision.
Logbog.net og evaluer.dk er blevet erstattet af uddannelseslæge.dk. Projektleder, Bertil Selde Krogh fra Videreuddannelsessekretariatet orienterer om systemet og det fremadrettede udviklingsarbejde.
Uddannelsesudvalget har mulighed for at stille spørgsmål, dele erfaringer og evt. gøre opmærksom på forbedringspunkter.
Bertil Selde Krogh gennemgik de nyeste funktioner på uddannelseslæge.dk, hvorefter udvalget stillede spørgsmål til ham.
NYT FRA VUS
Besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb (Oktober 2022)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for andet halvår 2022 og hele 2022 inkl. fleksforløb (Se bilag: Indberetning H-stillinger 2. halvår 2022 + 2022 samlet VUR Nord). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Opslåede og besatte introduktionsstillinger (Oktober 2022)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2022 (Se bilag: Indberetning af introduktionsstillinger 2022). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (Oktober 2022)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2022, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2022). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Kl. Genetik |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Oftalmologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Kl. Mikrobiologi |
MUK 2023 (December 2022)
I Videreuddannelsesregion Nord er vi igen gået gang med at arrangere den store danske fælles medicinsk uddannelseskonference om lægeuddannelsen (MUK2023) for alle aktører i den præ- og postgraduate lægeuddannelse. MUK2023 afholdes d. 24.-26. september 2023 i Aarhus.
Der er tilmeldingsfrist d. 31.03.2023 via www.rm.plan2learn.dk, hvor man skal søge på "MUK2023"
Formålet med MUK2023 er at inspirere til videreudvikling og nytænkning af den lægelige uddannelse fra studie over videreuddannelse til efteruddannelse.
Konferencens overordnede tema er: ”Hvordan skaber vi lægers uddannelse i fremtiden - sammen?” Invitation til MUK2023 er vedhæftet som bilag.
Sofie orienterede om punkterne og udvalget tog orienteringerne til efterretning.
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
Næste uddannelsesudvalg afholdes den 26. oktober 2023 i Aarhus fra kl. 12.00 – 15.00.
Til stede:
Svend Erik Østgaard (PKL, formand)
Anne Mette Sørensen (UAO, Aalborg UH)
Christian Pedersen (Cheflæge, Aalborg UH)
Charlotte Buch Gøthgen (Cheflæge, Hjørring)
Karsten Krøner (Cheflæge, RH Horsens)
Karl Jöhnk (UAO, HE Midt Viborg)
Lone Kirkeby (UAO, RH Gødstrup)
Michael Tjørnild (Cheflæge, RH Randers)
Torben Bæk Hansen (Cheflæge, RH Gødstrup)
Søren Fruensgaard (Cheflæge, HE Midt Silkeborg)
Sten Larsen (Cheflæge, Aarhus UH)
Christina Frølich Frandsen (YODA) (deltog virtuelt)
Sofie Brøndum Kristensen, Videreuddannelsessekretariatet
Afbud:
Claus Möger (UAO, Aarhus UH)
Bjørn Thorup (UAO, HE Midt Silkeborg)
Hans Peter Larsen (UAO, Hjørring)
Ole Kristensen (UAO, RH Horsens)
Steen Olesen (Cheflæge, HE Midt Viborg)
Stefan Teglhus Jensen (UAO, Aalborg UH)
Jan Duedal Rölfing (Uddannelse og simulation – midtsim)
Rikke Thorninger (UAO, RH Randers)