at | dagsordenen godkendes. |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes. |
Deltagere:
Dorte Balle Rubak, Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering, Hospitalsenhed Vest (formand), PKL
Dorte Qvesel, Afdeling for Folkeundersøgelser, Regionshospitalet Randers
Jan Greve, Styrelsen for Patientklager
Sanne Lorenzen, yngre lægerepræsentant
Heidi Vosgerau, Sociallægeinstitutionen, Aarhus Kommune
Charlotte Hjort, Styrelsen for Patientsikkerhed, Tilsyn og Rådgivning Nord
Jan Mainz, Psykiatriens Stabe, Aalborg Universitetshospital - Psykiatrien
Marianne Grau Rudbeck, Socialmedicinsk Enhed, Aalborg Universitetshospital
Bertil Selde Krogh (referent), Videreuddannelsessekretariat Nord
Afbud fra:
Deltagere:
Dorte Balle Rubak, Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering, Hospitalsenhed Vest (formand), PKL
Jan Greve, Styrelsen for Patientklager
Sanne Lorenzen, yngre lægerepræsentant
Heidi Vosgerau, Sociallægeinstitutionen, Aarhus Kommune
Charlotte Hjort, Styrelsen for Patientsikkerhed, Tilsyn og Rådgivning Nord
Marianne Grau Rudbeck, Socialmedicinsk Enhed, Aalborg Universitetshospital
Dorte Qvesel, Afdeling for Folkeundersøgelser, Regionshospitalet Randers
Bertil Selde Krogh (referent), Videreuddannelsessekretariat Nord
Afbud fra:
Jan Mainz, Psykiatriens Stabe, Aalborg Universitetshospital - Psykiatrien
at | udvalget følger op på beslutninger fra sidste møde. |
Referat fra 29. maj 2019 er vedlagt.
Der er netop afholdt uddannelsesdag i DASAMS med tema om evaluering af de specialespecifikke kurser og transfer. Dagen var godt besøgt, og det blev blandt andet drøftet, om der skal indføres et introduktionskursus, som de uddannelsessøgende læger kan deltage i under i-stilling.
Der er udarbejdet en "Two pager" http://www.danskselskabforfolkesundhed.dk/media/Introduktion_til_de_obligatoriske_specialespec.pdf til brug for forberedelse og refleksion i forbindelse med speciallægekurser.
I selskabets uddannelsesudvalg arbejdes der videre med de ideer, der kom til på dagen.
Mangler der en opfølgning?
Hvordan har vi sikret, at beslutningen fra 29.5.19 er givet videre til alle UAO'er, UKYL´er, vejledere og uddannelseslæger?
Invitationen er ikke foretaget. Fremtidig invitation drøftes i tilslutning til dagsordenspunktet Placering af I- numre og H-numre
Dorte Balle Rubak orienterede om arbejdet. Der var en opmærksomhed i udvalget på, at der altid skal være en hensigtsmæssig balance mellem uddannelsesdage og arbejdsdage.
Der var enighed om, at der følges op på, at der er de rette skemaer tilstede og at præsentationerne sker på en positiv og konstruktiv måde.
På grund af skiftet i PKL havde sekretariatet vurderet, at der ikke skulle inviteres yderligere deltagere, som det ellers var besluttet. Uddannelsesudvalget fandt, at det ikke var nødvendigt, at invitere uddannelsesstedet eller den uddannelsessøgende læge til et kommende møde.
Referatet var godkendt.
at | PKL og udvalgets medlemmer orienterer om relevante emner |
PKL orienterer om relevante emner
Udvalgets medlemmer orienterer om relevante emner herunder afdelingernes uddannelsestiltag og eventuelle uddannelsesmæssige problemstillinger.
Dorte Balle Rubak præsenterede kort sig selv, som den nye PKL. I den forbindelse gjorde Dorte Balle Rubak opmærksom på, at hun er med i mange forskellige uddannelsesmæssige udvalg og derfor også har mange forskellige "kasketter". Hun har derfor også et ønske og håb om, at uddannelsesudvalget vil blive brugt til at drøfte flere emner, både så beslutninger bliver kvalificeret og så der er en konsensus indenfor specialet.
Fra Styrelsen for Patientsikkerhed blev der orienteret, at der er en god gruppe af uddannelseslæger for nuværende. Der vil forventeligt blive slået en I-stilling op i løbet af året. Det har været lidt svært at rekruttere samfundsmedicinske speciallæger til stillinger, men der forsøges fortsat.
Fra Socialmedicinsk Enhed i Aalborg blev der orienteret om, at der var kommet en ny UKYL. Uddannelsesmæssigt var der ikke noget særligt at bemærke. Der blev orienteret om, at der er ved at ske en organisatorisk ændring, idet der etableres et afsnit for funktionelle lidelser under Socialmedicinsk Enhed. Som det er organiseret og planlagt, vil etableringen af den denne nye enhed ikke påvirke hverken uddannelsesprogrammer eller lægefaglige indstillinger.
Fra Styrelsen for Patientklager blev der orienteret om, at der fortsat er én speciallæge, to læger i uddannelsesstillinger og én læge i en uklassificeret stilling. Der er et godt uddannelsesmiljø.
Fra Sociallægeinstitutionen Aarhus Kommune blev der orienteret om, at der var ansat en ny speciallæge færdiguddannet fra Videreuddannelsesregion Nord. Så der er indenfor kort tid to speciallæger, der har færdiggjort deres hoveduddannelsesforløb fra Sociallægeinstitutionen Aarhus Kommune.
Fra Afdelingen for Folkeundersøgelser, Regionshospitalet Randers blev der orienteret om, at der for øjeblikket er to speciallæger og én udannelseslæge. Der er kommet nye AC-medarbejdere til, så der arbejdes for øjeblikket med at introducere til og fordele arbejdsopgaverne.
Under orienteringsrunden blev det fra en enhed nævnt, at der har været et spørgsmål fra en uddannelseslæge på, om forskningstræningsopgaven skal være i første ansættelse. Det var der enighed om, at det skal den. Emnet for opgaven behøver ikke være knyttet til den første ansættelse - men er det som oftest.
at | udvalget tager orienteringen til efterretning og drøfter de forskellige input, der er på nuværende tidspunkt. |
Der er udsendt dimensioneringsplan fra SST med høringsfrist 3. februar 2020 https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/63255
DASAMS afgiver høringssvar, som bliver tilgængeligt på selskabets hjemmeside. DASAMS uddannelsesudvalg har haft kontakt med alle landets UAO´er med henblik på input til høring.
Endvidere afgiver Videreuddannelsesregion Nord, Region Nordjylland og Region Midtjylland høringssvar.
På mødet lægges der op til, at alle orienterer om relevante drøftelser og drøfter de forskellige input, der er på nuværende tidspunkt.
Der blev orienteret fra PKL og Videreuddannelsessekretariatet om status for processen. Der blev ligeledes orienteret om specialeselskabets høringssvar til Sundhedsstyrelsen. Der var en drøftelse af, at der af historiske årsager flere steder er ansat læger med andre specialuddannelser i stillinger, der ellers ville være besat med speciallæger i samfundsmedicin. Tallene for og oplevelsen af hvor mange speciallæger i samfundsmedicin der efterspørges - eller mangler, kan derfor være lavere end det reelle billede.
at | udvalget drøfter og eventuelt godkender vedlagte udkast til forretningsorden. |
I kommissoriet mangler der tidsfrister i forhold til dagsordenspunkter, godkendelse af referat og afbud. Der vedlægges derfor et forslag til forretningsorden for vores udvalg.
PKL Dorte Balle Rubak indledte punktet og lagde op til en drøftelse af, hvordan uddannelsesudvalget kan/skal forpligtige hinanden i det fremadrette arbejde.
Der var en drøftelse af, om der skal søges at inddrage flere eller andre i møderne. Der var en drøftelse af udkastet til forretningsordenen.
Der var enighed om at drøfte forretningsordenen igen på næste møde.
at | udvalget drøfter gensidige forventninger til hinanden og til udvalgets opgaver. |
PKL opfordrer til, at udvalget drøfter, hvilke forventninger vi har til hinanden i udvalget.
Endvidere lægges op til en drøftelse af, hvilke opgaver udvalget skal arbejde med.
Endelig lægges op til en drøftelse af, hvordan sikrer vi, at møder i uddannelsesudvalget er relevante for alle uddannelsesafdelinger.
at | udvalget drøfter, hvad der skal til, for at så mange afdelinger som muligt er repræsenteret ved ansættelsessamtalerne. |
Der lægges op til en åben drøftelse af, hvad der skal til, for at så mange afdelinger som muligt er repræsenteret ved ansættelsessamtalerne.
at | udvalget drøfter emnet. |
Som det er nu kan et hoveduddannelsesforløb ændres under forudsætning af, at afgivende enhed giver lov, en modtagende enhed siger ja til at ansætte og der kan udarbejdes en uddannelsesplan, som PKL godkender. Det er uddannelseslægens eget ansvar at få ja fra afgivende og modtagende enhed, mens det er modtagende enheds (og uddannelseslægens) ansvar at få udarbejdet en ny uddannelsesplan, der kan godkendes af PKL.
Der lægges op til en åben drøftelse af fordele og ulemper ved at søge en mere restriktiv kontra en mere fleksibel tilgang til at uddannelsessøgende læger skifter ansættelser undervejs i deres hoveduddannelse.
at | udvalget drøfter emnet. |
I takt med at der er en øget søgning til specialet, og der måske bliver flere uddannelsesstillinger, er det nødvendigt at drøfte, hvordan vi sikrer, at alle uddannelsesstillinger er i brug, og at de fordeles hensigtsmæssigt mellem afdelingerne og geografisk.
Endvidere lægges op til en drøftelse af, hvordan afdelinger, der ikke fast er med i I-stillingspuljen og H-puljen, inddrages i uddannelsesudvalget og ansættelsesudvalget.
Der var en drøftelse en indledende drøftelse af emnet. Der vil fremadrettet fra PKL og videreuddannelsessekretariatet blive arbejdet med, hvordan der kan skabes overblik og hjælp med planlægningen på tværs af enhederne.
at | uddannelsesudvalget har en indledende drøftelse og aftaler hvordan punktet forberedes til næste møde. |
Professor Claus Vinther Nielsen ønsker at uddannelsesudvalget drøfter praksis og mulighed for, at uddannelsesforløb kan etableres med ph.d. studie og meritgivning af specifikke kompetencer.
PKL foreslår, at en mindre gruppe udarbejder et oplæg til næste møde indeholdende hvordan:
Punktet blev kort drøftet. Der blev i den forbindelse henvist til, at der ligger information på VUS hjemmesiden om de formelle regler.
at | udvalget kort evaluerer på uddannelsesdagen i samfundsmedicin afholdt den 21. november |
Der lægges på mødet op til en kort evaluering af samfundsmedicinsk uddannelsesdag i VUR Nord den 21. november 2019.
Program for dagen er vedlagt til orientering.
Der blev kort orienteret om uddannelsesdagen. Der blev blandt andet nedsat nogle arbejdsgrupper med fokus på, hvordan netværket omkring uddannelsesdagen styrkes og revitaliseres og på hvordan forskningstræningsopgaven kan blive gjort endnu mere attraktiv og spændende at arbejde med.
Der var enighed om i udvalget, at uddannelsesdagen er et godt initiativ, som der skal støttes op om. Det er afgørende vigtigt, at der fortsat er en faglig tyngde i programmet, for at det kan være en del af arbejdstiden.
at | udvalget tager orienteringen til efterretning. |
NYT FRA VUS
Funktionstidsbestemmelse (August 2019)
I overenskomsten mellem YL og RLTN (=overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge højest må have været ansat i 2 år på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Denne bestemmelse har ikke været gældende for læger, der var underlagt 6-årsfristen.
Med bortfald af 6-års-fristen pr. 1. maj 2019 blev også læger med gennemført KBU samt visse udenlandsk uddannede læger dog også omfattet af funktionstidsbestemmelserne. Disse grupper har ikke haft mulighed for at forberede sig på denne væsentlige ændring.
Danske Regioner og Yngre Læger har den 24. juni 2019 derfor indgået aftale om, at der til og med 31. marts 2021 dispenseres fra funktionstidsbestemmelserne for følgende to lægegrupper:
Disse to grupper kan frit søge opslåede hoveduddannelsesforløb i specialerne de har gennemført en introduktionsuddannelse i.
Funktionstidsbestemmelserne er uændret gældende for alle læger, der har gennemført turnusuddannelse.
I kan se aftalen her. https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/aftale-om-dispensation-fra-maksimal-funktionsperiode-juni-2019.pdf
Besatte og ubesatte uddannelsesforløb (september 2019)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord, andet halvår 2019 (Se bilag: Indberetning HU-stillinger, sept. 2019 VUR Nord). Tallene for 2018 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt for opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018 er ligeledes vedlagt (se bilag: Opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018). Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Sammenhængende uddannelsesforløb (april 2019)
Videreuddannelsesregion Nord har af Sundhedsstyrelsen og Sundheds- og Ældreministeriet som et femårigt pilotprojekt, fået dispensation til at tilbyde kommende KBU læger sammenhængende uddannelsesforløb i Kirurgi, Almen medicin og Psykiatri, i Region Nordjylland. De sammenhængende forløb består af KBU og introstilling samt KBU, introstilling og hoveduddannelsesforløb.
I de to seneste runder(2. halvår 2018 og 1. halvår 2019) er der i alt besat 8 sammenhængende uddannelsesforløb i Region Nordjylland fordelt på de tre specialer.
Psykiatri og neurologi har også fået dispensation til at opslå sammenhængende introstilling og hoveduddannelsesforløb, hvor både Region Midtjylland og Region Nordjylland indgår i et eller flere af forløbene. De to specialer har fået besat henholdsvis ét sammenhængende forløb hver i 1. halvår 2019. Fra 1. halvår 2020 har almen medicin i Region Midtjylland fået dispensation til i en femårig periode at opslå op til 4 sammenhængende uddannelsesforløb om året bestående af KBU, Introstilling og hoveduddannelsesforløb. Forløbene vil være forankret i den vestlige del af Region Midtjylland.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2019)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2019, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2019). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Kl. Mikrobiologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Kardiologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 1 (høj søgning) | Pædiatri |
Nye KBU tal (opdateret oktober 2019)
Runde | Nationalt* | VUR Nord** | Region Midtjylland** | Region Nordjylland** |
1. halvår 2013 | 399 | 125 | 84 | 41 |
2. halvår 2013 | 385 | 118 | 82 | 36 |
1. halvår 2014 | 353 | 117 | 77 | 40 |
2. halvår 2014 | 335 | 109 | 75 | 34 |
1. halvår 2015 | 437 | 135 | 93 | 42 |
2. halvår 2015 | 533 | 162 | 111 | 51 |
1. halvår 2016 | 536 | 169 | 116 | 53 |
2. halvår 2016 | 641 | 208 | 140 | 68 |
1. halvår 2017 | 589 | 188 | 127 | 61 |
2. halvår 2017 | 634 | 208 | 138 | 70 |
1. halvår 2018 | 618 | 201 | 134 | 67 |
2. halvår 2018 | 734 | 241 | 163 | 78 |
1. halvår 2019 | 604 | 203 | 133 | 70 |
2. halvår 2019 | 639 | 218 | 146 | 72 |
1. halvår 2020 | 613 | 204 | 134 | 61 |
*Antal tilmeldte til KBU |
|
|
| |
**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland |
|
|
Baggrundsnotat (november 2019)
Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret november 2019 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2019" og "bilag til baggrundsnotat 2019").
Sprogundervisning for udenlandsk uddannede læger (februar 2019)
Region Midtjylland tilbyder sprogundervisning til udenlandske læger under uddannelse, hvis det vurderes, at lægen ikke har tilegnet sig tilstrækkelige danskkundskaber via de kommunale tilbud. Det er afdelingslederne som skal ansøge om sprogundervisning og de skal være indstillet på at frigøre lægen til at følge undervisningen. Der henvises til følgende hjemmeside for yderligere information:
http://www.videreuddannelsen-nord.dk/udenlandske-lager/
http://www.rm.dk/sundhed/faginfo/uddannelse/sundhedsuddannelser/udenlandske-lager/sprogundervisning/
Region Nordjylland her tilbyder Aalborg UH, Regionshospitalet Nordjylland og Psykiatrien forskellige tiltag i forhold til at fremme sprogniveauet ved udenlandsk uddannede læge. Såfremt man har brug for at benytte tilbuddet kan hospitalets respektive UKO være behjælpelig med at henvise til relevante personer på hospitalerne.
MUK 2020
Videreuddannelsesregion Nord arrangerer sammen med Region Midtjylland og Region Nordjylland, Aarhus og Aalborg Universitet, DSMU og Lægeforeningen endnu en gang en dansk fælles medicinsk uddannelseskonference om lægeuddannelsen for alle aktører i den præ- og postgraduate lægeuddannelse.
Konferencen afholdes fra den 7. til den 9. juni 2020 i Aarhus. Tilmeldingen åbnede via Plan2learn den 1. november 2019.
Se vedlagte flyer.
Orienteringen blev taget til efterretning.
at | udvalget fastlægger næste møde. |
Der lægges op til at næste møde i uddannelsesudvalget ligger i uge 22.
Næste møde blev fastlagt til den 25. maj 2019.