Vi mødes kort i mødelokale C102-202 på afdelingen og samles, før vi starter dagen ud med rundvisning.
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
Vi mødes kort i mødelokale C102-202 på afdelingen og samles, før vi starter dagen ud med rundvisning.
Mødet blev indledt med morgenbrød og en kort præsentationsrunde.
Vi følger med Benedicte rundt på afdelingen, ca. 30 min. i alt.
Rundvisningen gik igennem hele afdelingen heriblandt også Cytologi og udskæringen.
Afdelingens yngre læger deler kontorer og der er gode erfaringer med at sidde 6-7 yngre læger i et stort kontor, da det opleves som positivt, både fagligt og socialt.
Det blev drøftet, at der ift. supervision er gode erfaringer med, at mikroskoperne på alle kontorer har tilkoblet en skærm.
at | dagsordenen godkendes. |
Deltagere:
Mikkel Eld, PKL (mødeleder)
Astrid Petersen, UAO, Aalborg UH
Jens Johannes Christiansen, UAO, RH Randers
Benedicte Parm Ulhøi, UAO, AUH
Arne Wøyen, UAO, HE Midt, Viborg
Line Raaby Stenberg, UKYL AUH
Anna Poulsgaard Frandsen, UKYL, Aalborg UH
Kristi Bøgh Anderson, UKYL, Aalborg UH
Simon Lenler-Eriksen, UKYL, RH Viborg
Mette Dahl Jacobsen, Videreuddannelsessekretariatet (referent)
Afbud: Lene Agerbo, UAO, RH Nordjylland, Hjørring
Indmelding af evt. punkter til Eventuelt.
Dagsordenen blev godkendt.
at | udvalget drøfter de faglige/uddannelsesmæssige højdepunkter fra rundvisningen. |
Der ønskes en drøftelse af, hvad vi har set på rundvisningen.
Udvalget drøftede erfaringerne med at flytte i ny afdeling på Skejby, bl.a. med henblik på videndeling ift. Aalborgs forestående udflytning.
I forbindelse med udflytningen til Skejby var det erfaringen, at det evt. kunne have været gavnligt, at de to oprindelige afdelinger flyttede samtidigt i stedet i to forskudte ryk. De to forskellige afdelinger kom med hver deres tilgang til procedurer og arbejdsgange, og det var svært at etablere de aftalte retningslinjer, når afdelingerne havde forskellige ankomsttidspunkter til Skejby. Den førstankomne afdeling fastlagde i praksis arbejdsgangene.
Det blev drøftet, at det er vigtigt ikke at underkende betydningen af at arbejde aktivt med kulturændringen i at flytte. Desuden blev drøftet vigtigheden af tydeligt lederskab i processen med at falde til i den nye afdeling.
Udflytningen har været positiv ift. uddannelseslægernes tilgang til supervision, da de ikke længere oplever at skulle lede efter en senior kollega. Det blev oplevet som givende for uddannelseslægerne, at der altid var erfarne senior læger på afdelingen, som evnede at se bort fra flyttekaos og forkusere på kerneopgave/supervision.
På AAUH blev afdelingens kontorer defineret som tørlaboratorier, hvilket gav yngre læger ret til flere kvm luft. Dette har stor betydning, da yngre læger netop sidder meget på kontoret.
at | uddannelsesudvalget tager PKL's orientering om nyt siden seneste møde til efterretning. |
PKL orienterer om nyt siden seneste møde d. 12. marts 2019 i uddannelsesudvalget.
PKL orienterede om, at omstruktureringen af områder blev behandlet på seneste uddannelsesudvalgsmøde i marts 2019, men der er ikke sket en afklaring siden da.
at | hvert medlem af uddannelsesudvalget orienterer om evt. nyt fra afdelingerne. |
Der sker en orientering og gensidig erfaringsudveksling om uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag.
Hver afdeling orienterede om nyt i eget regi siden seneste uddannelsesudvalgsmøde
RH Viborg:
RH Randers:
Aalborg UH:
Aarhus UH:
Udvalget drøftede håndtering af vejlederopgaven. Aarhus er ved at omstrukturere vejlederopgaven, så denne overgår til afdelingslægerne frem for overlægerne. Der er gode erfaringer hermed og afdelingslægerne bliver i højere udstrækning brugt som mentorer. Der afholdes vejlederfora hver 2. måned, hvor de enkelte uddannelseslæger også bliver gennemgået, hvorefter vejleder giver en tilbagemelding til egen uddannelseslæge. Derudover afholdes der søjleevaluering fra vejleder, når der skiftes imellem søjlerne hver 3. måned. Aalborg har indført søjlevejleder, hvilket fungerer godt.
Derudover blev drøftet feedback til vejleder/supervision. Der er forskellige tiltag i gang. Feedback til seniorlægerne kræver et trygt arbejdsmiljø og at feedback italesættes på en ordentlig måde.
Bilag: poster vedr. evaluering af supervision.
at | udvalget tager orienteringen om høringsproces for dimensionering af speciallægeuddannelsen 2021-2025 til orientering, og |
at | udvalget drøfter faglige aspekter for fagets udvikling, såfremt det er relevant. |
Der sker en orientering om, hvor vi er i processen med høring til den næste dimensioneringsplan for 2021-2025.
Såfremt det vurderes relevant drøftes væsentlige faglige/saglige aspekter af og argumenter for fagets udvikling.
Udvalget drøftede den kommende dimensioneringsplan og de fremtidige muligheder for specialet heri.
Aalborg har ønsket status quo i høringssvaret, da det er vurderingen, at antallet af intro- og HU-stillinger er passende. Aarhus har lagt vægt på at fremhæve ønsket om flere intro-læger, da der er plads til fem ad gangen.
at | udvalget drøfter de mest hensigtsmæssige startdatoer for nye HU-læger. |
Der ønskes en drøftelse af startdatoerne for HU-stillingerne.
På nuværende tidspunktet er ansættelsesstart henholdsvist den 1. maj og 1. september.
Der er rejst forslag om at ændre ansættelsesdatoer, så der er 6 måneder imellem de to startdatoer. Ofte er der ikke ansøgere til d. 1. september.
Hvis introlægerne bliver færdige d 1. oktober, så er der rigtig lang tid til d. 1. maj. Der er mulighed for genopslag, men det er jo ikke altid, at afdelingerne vælger dette. Hospitalerne har mulighed for at opslå introstillinger igennem hele kalenderåret.
En mulighed kunne evt. være ansættelsesstart d. 1. marts og d. 1. september.
Den nuværende opslagskadence med startdatoer d. 1. maj og 1. september blev etableret, da proceduren skiftede fra 1 til 2 årlige ansættelsesrunder årligt.
Udvalget drøftede, at det umiddelbart kan give god mening at have startdatoer d. 1. marts og 1. september, men at der også skal være en skærpet opmærksomhed på, hvordan datoerne passer overens med kurserne. Det kan evt. være problematisk, hvis uddannelseslægen skal vente fra 1. marts på et kursus i september. Der blev dog ikke antaget problemer med at nå kurserne. Normalt er der ingen kurser på 4. året. Problemet vil være, hvis uddannelseslægen misser de 2 kurser, som bliver holdt i hhv. marts og april på det 3. år. Der er ikke altid en anden dato for kurserne.
Hvis starttidspunkterne skal ændres, kan dette først ske fra ansættelsesrunderne i 2021. Sagsgangen i ansættelsesrunderne kan ikke "sammenpresses" yderligere.
Det er vigtigt, at der inden en evt. ændring af startdatoerne sikres godkendelse hertil fra alle relevante steder. Mette undersøger dette samt startdatoerne i de andre videreuddannelsesregioner og vender tilbage herom.
at | udvalget drøfter specialevalgsdagen d. 24. oktober, erfaringer med og tiltag på dagen. |
Der ønskes en videndeling omkring specialevalgsdagen d. 24. oktober i Aalborg:
Specialevalgsdagen blev oplevet som en god dag med stor deltagelse fra YL indenfor specialet, hvilket fungerede godt. Det var erfaringen, at det fungerede godt med mange personer tilknyttet specialets stand, så det var muligt at "opfange" alle interesserede.
Der blev brugt visuelle quizzer til at fange de besøgendes interesse. Den faglige quiz var på et lidt for højt niveau, men genbruges og forbedres til specialevalgsdag i Aarhus næste år.
Det var indtrykket fra dagen, at det er mange mandetimer at aktivere for at bemande standen, men at der også kom besøgende, som var seriøst interessede i at vælge specialet.
at | udvalget drøfter evt. faglige og uddannelsesmæssige tiltag for at tiltrække og fastholde uddannelseslæger til Videreuddannelsesregion Nord. |
Der ønskes en videndeling og erfaringsudveksling af mulige tiltag el.lign., som evt. kan være behjælpelige til at tiltrække/fastholde Intro- og HU-læger til Patologi i Videreuddannelsesregion Nord.
Områder som vi fx kan kan drøfte ift. at dele de gode erfaringer og ideer:
Hvordan reklameres der bedst muligt for patologien i Videreuddannelsesregion Nord?
Det blev drøftet, at Videreuddannelsesregion Øst har gode erfaringer med at rekruttere til specialet igennem forskning, besøg på afdelingerne, samt FADL-vagter ansat i udskæringen. Der er mange lignende tiltag i gang i Videreuddannelsesregion Nord.
Derudover drøftede udvalget, at geografien også spiller ind stor rolle på søgningen til specialet.
at | udvalget tager orienteringen til efterretning. |
Uddannelsesudvalget orienteres skriftligt om relevant nyt siden seneste møde.
NYT FRA VUS
Funktionstidsbestemmelse (August 2019)
I overenskomsten mellem YL og RLTN (=overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge højest må have været ansat i 2 år på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Denne bestemmelse har ikke været gældende for læger, der var underlagt 6-årsfristen.
Med bortfald af 6-års-fristen pr. 1. maj 2019 blev også læger med gennemført KBU samt visse udenlandsk uddannede læger dog også omfattet af funktionstidsbestemmelserne. Disse grupper har ikke haft mulighed for at forberede sig på denne væsentlige ændring.
Danske Regioner og Yngre Læger har den 24. juni 2019 derfor indgået aftale om, at der til og med 31. marts 2021 dispenseres fra funktionstidsbestemmelserne for følgende to lægegrupper:
Disse to grupper kan frit søge opslåede hoveduddannelsesforløb i specialerne som de har gennemført en introduktionsuddannelse i.
Funktionstidsbestemmelserne er uændrede gældende for alle læger, der har gennemført turnusuddannelse.
I kan se aftalen her. https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/aftale-om-dispensation-fra-maksimal-funktionsperiode-juni-2019.pdf
Twopagers - Generelle kurser (juni 2018)
Der er udarbejdet en række twopagers med informationer om de generelle kurser.
Twopagerne indeholder:
Twopagerne er udarbejdet for at forberede kursusdeltagerne bedre på kurset samt en opfordring til opfølgende aktiviteter efter kursusafholdelsen.
Twopagerne vedlægges dagsordenen og vil ligeledes kunne findes på VUS-hjemmesiden på
(se følge 5 Bilag: Vejledningskursus, SOL 3, Læringskursus, Kommunikation for basislæger og Akut
Besatte og ubesatte uddannelsesforløb (august 2019)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord, første halvår 2019 (Se bilag: Opslåede og besatte HU-stillinger 1. halvår 2019 VUR Nord). Tallene for 2018 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt for opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018 er ligeledes vedlagt (se bilag: Opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018). Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Sammenhængende uddannelsesforløb (april 2019)
Videreuddannelsesregion Nord har af Sundhedsstyrelsen og Sundheds- og Ældreministeriet som et femårigt pilotprojekt, fået dispensation til at tilbyde kommende KBU læger sammenhængende uddannelsesforløb i Kirurgi, Almen medicin og Psykiatri, i Region Nordjylland. De sammenhængende forløb består af KBU og introstilling samt KBU, introstilling og hoveduddannelsesforløb.
I de to seneste runder(2. halvår 2018 og 1. halvår 2019) er der i alt besat 8 sammenhængende uddannelsesforløb i Region Nordjylland fordelt på de tre specialer.
Psykiatri og neurologi har også fået dispensation til at opslå sammenhængende introstilling og hoveduddannelsesforløb, hvor både Region Midtjylland og Region Nordjylland indgår i et eller flere af forløbene. De to specialer har fået besat henholdsvis ét sammenhængende forløb hver i 1. halvår 2019. Fra 1. halvår 2020 har almen medicin i Region Midtjylland fået dispensation til i en femårig periode at opslå op til 4 sammenhængende uddannelsesforløb om året bestående af KBU, introstilling og hoveduddannelsesforløb. Forløbene vil være forankret i den vestlige del af Region Midtjylland.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (9. november 2018)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2018, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger, der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb). Der er sket følgende ændringer:
Nye KBU tal (opdateret oktober 2019)
Runde | Nationalt* | VUR Nord** | Region Midtjylland** | Region Nordjylland** |
1. halvår 2013 | 399 | 125 | 84 | 41 |
2. halvår 2013 | 385 | 118 | 82 | 36 |
1. halvår 2014 | 353 | 117 | 77 | 40 |
2. halvår 2014 | 335 | 109 | 75 | 34 |
1. halvår 2015 | 437 | 135 | 93 | 42 |
2. halvår 2015 | 533 | 162 | 111 | 51 |
1. halvår 2016 | 536 | 169 | 116 | 53 |
2. halvår 2016 | 641 | 208 | 140 | 68 |
1. halvår 2017 | 589 | 188 | 127 | 61 |
2. halvår 2017 | 634 | 208 | 138 | 70 |
1. halvår 2018 | 618 | 201 | 134 | 67 |
2. halvår 2018 | 734 | 241 | 163 | 78 |
1. halvår 2019 | 604 | 203 | 133 | 70 |
2. halvår 2019 | 639 | 218 | 146 | 72 |
1. halvår 2020 | 613 | 204 | 134 | 61 |
*Antal tilmeldte til KBU |
|
|
| |
**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland |
|
|
Baggrundsnotat (Oktober 2018)
Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret maj 2018 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat" og "bilag til baggrundsnotat").
Sprogundervisning for udenlandsk uddannede læger (februar 2019)
Region Midtjylland tilbyder sprogundervisning til udenlandske læger under uddannelse, hvis det vurderes, at lægen ikke har tilegnet sig tilstrækkelige danskkundskaber via de kommunale tilbud. Det er afdelingslederne, som skal ansøge om sprogundervisning og de skal være indstillet på at frigøre lægen til at følge undervisningen. Der henvises til følgende hjemmeside for yderligere information:
http://www.videreuddannelsen-nord.dk/udenlandske-lager/
http://www.rm.dk/sundhed/faginfo/uddannelse/sundhedsuddannelser/udenlandske-lager/sprogundervisning/
I Region Nordjylland tilbyder Aalborg UH, Regionshospitalet Nordjylland og Psykiatrien forskellige tiltag i forhold til at fremme sprogniveauet ved udenlandsk uddannede læger. Såfremt man har brug for at benytte tilbuddet kan hospitalets respektive UKO være behjælpelig med at henvise til relevante personer på hospitalerne.
Ny kontorchef/sekretariatschef (November 2018)
Mads Skipper tiltrådte 3. januar 2019 stillingen som kontor og sekretariatschef i Koncern HR Sundhedsuddannelser
MUK 2020
Videreuddannelsesregion Nord arrangerer sammen med Region Midtjylland og Region Nordjylland, Aarhus og Aalborg Universitet, DSMU og Lægeforeningen endnu en gang en dansk fælles medicinsk uddannelseskonference om lægeuddannelsen for alle aktører i den præ- og postgraduate lægeuddannelse.
Konferencen afholdes fra den 7. til den 9. juni 2020 i Aarhus. Tilmeldiingen åbner via Plan2learn den 1. november 2019.
Se vedlagte flyer.
Dagsordenspunktet blev ikke drøftet mundtligt pga. tidsmangel.
Herunder planlægning af næste møde i Uddannelsesudvalget.
Datoforslag til næste møde i uddannelsesudvalget:
Uge 25:
Uge 26:
Er der behov for et uddannelsesudvalgsmøde i november 2020? Datoforslag fx:
Juridisk procedure for tilladelse fra pårørende til afdøde i forbindelse med forskning/undervisning blev drøftet.
De nuværende uddannelsesprogrammer trænger til en revidering. Mikkel opfordrede til at UAO'erne foretager de relevante ændringer i nuværende uddannelsesprogrammer og sender de opdaterede programmer forbi Mikkel til orientering som PKL. Herefter kan programmerne sendes til Mette, som sender dem videre til UGUP (udvalget for godkendelse af uddannelsesprogrammer). Der skal påtænkes en lang sagsbehandlingstid, da udvalget kun mødes fire gange årligt til godkendelse af programmerne.
De nye skabeloner for uddannelsesprogrammer til Intro- og HU-uddannelse inkl. vejledning kan findes på VUS' hjemmeside: https://www.videreuddannelsen-nord.dk/postgraduat-klinisk-lektor/uddannelsesprogrammer/
Det blev besluttet at afholde næste møde i uddannelsesudvalget tirsdag d. 16. juni kl. 09.00-12.00 i Aalborg.