at | dagsordenen godkendes. |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes. |
Deltagere:
Mikkel Eld, PKL
Astrid Petersen, UAO, Aalborg UH
Ida Holm, suppleant for Jens Johannes Christiansen, UAO, RH Randers
Benedicte Parm Ulhøi, UAO, AUH
Steen Jensen, UAO, HE Midt, Viborg
Lene Agerbo, UAO, RH Nordjylland, Hjørring
Line Raaby Stenberg, UKYL AUH
Martine Borrisholt, UKYL, Aalborg UH
Arne Wøyen, UKYL, HE Midt Viborg
Mette Dahl Jacobsen, Videreuddannelsessekretariatet (referent)
Indmelding af evt. punkter til Eventuelt.
Der blev budt velkommen til mødet efterfulgt af en kort præsentationsrunde.
Dagsordenen blev godkendt.
at | hvert medlem af uddannelsesudvalget orienterer om evt. nyt fra afdelingerne. |
Der sker en orientering og gensidig erfaringsudveksling om uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag.
at | uddannelsesudvalget tager PKL's orientering om nyt siden seneste møde til efterretning. |
PKL orienterer om nyt siden seneste møde d. 17. april 2018 i uddannelsesudvalget.
PKL orienterede om, at der ikke er sket så meget nyt siden seneste møde. I mellemtiden blev der aflyst et møde ud fra en betragtning om at afvente patologiens fremtidige udvikling og fordeling i Videreuddannelsesregion Nord, blandt andet indenfor mammapatologien.
at | uddannelsesudvalget drøfter og når til enighed om den nye model for hoveduddannelsesforløb. |
Ved seneste møde blev det besluttet, at de uddannelsesansvarlige skulle drøfte den foreslåede model for hoveduddannelsesforløb med deres afdelingsledelser og evt. andre relevante parter.
På dette møde vil afgørende argumenter fra disse drøftelser blive fremlagt.
Herefter vil uddannelsesudvalget drøfte, om udvalget tilslutter sig PKL's forslag til en ny model for hoveduddannelsen.
Efter dette møde i uddannelsesudvalget vil PKL indstille en ny model for hoveduddannelserne til Det regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Forud herfor gennemføres økonomisk høring ved hospitalsledelserne.
Forslaget til drøftelse ser således ud:
Forløbstyper (type A og B):
A:
1,5 år | 1,5 år | 1 år |
AUH | Viborg | AUH |
Aalborg | Viborg | Aalborg |
B:
2 år | 1 år | 1 år |
Aalborg | Hjørring | Aalborg |
AUH | Randers | AUH |
Aalborg | Randers | Aalborg |
Opslagskadence:
Lige år | Ulige år | ||
1. halvår | 2. halvår | 1. halvår | 2. halvår |
AUH-Randers-AUH | AUH-Randers-AUH | AUH-Randers-AUH | AUH-Randers-AUH |
AUH-Viborg-AUH | AUH-Viborg-AUH | AUH-Viborg-AUH | AUH-Viborg-AUH |
Aalborg-Hjørring-Aalborg | Aalborg-Hjørring-Aalborg | Aalborg-Hjørring-Aalborg | Aalborg-Hjørring-Aalborg |
| Aalborg-Randers-Aalborg |
| Aalborg-Viborg-Aalborg |
Fordeling af hoveduddannelsesårsværk:
Uddannelsesssted | Nuværende antal hoveduddannelsesårsværk | Fremtidigt antal hoveduddannelsesårsværk* |
AUH | 9 | 11 |
Aalborg UH | 12 | 8,75 |
RH Nordjylland, Hjørring | 2 | 2 |
RH Randers | 2 | 2,50 |
HE Midt, Viborg | 3 | 3,75 |
I alt | 28 | 28 |
* antal uddannelseslæger på afdelingen ad gangen, når planen er fuldt implementeret over en periode på ca. fire år.
Region Nordjylland har således 38% af det samlede antal hoveduddannelsesårsværk. Dette opfylder ikke til fulde fordelingen mellem RM og RN på 2/3 – 1/3, men er dog en forbedring af den 50%-50%-fordeling, der findes i dag.
Lige år | Ulige år | ||
1. halvår | 2. halvår | 1. halvår | 2. halvår |
AUH - Randers - AUH | AUH - Randers - AUH | AUH - Randers - AUH | AUH - Randers - AUH |
AUH - Viborg - AUH | AUH - Viborg - AUH | AUH - Viborg - AUH | AUH - Viborg - AUH |
Aalborg - Hjørring - Aalborg | Aalborg - Hjørring - Aalborg | Aalborg - Hjørring - Aalborg | Aalborg - Hjørring - Aalborg |
Aalborg - Viborg –Aalborg |
| Aalborg - Randers - Aalborg |
|
Uddannelsesssted | Nuværende antal hoveduddannelsesårsværk | Fremtidigt antal hoveduddannelsesårsværk* |
AUH | 9 | 11 |
Aalborg UH | 12 | 8,75 |
RH Nordjylland, Hjørring | 2 | 2 |
RH Randers | 2 | 2,50 |
HE Midt, Viborg | 3 | 3,75 |
I alt | 28 | 28 |
* antal uddannelseslæger på afdelingen ad gangen, når planen er fuldt implementeret over en periode på ca. fire år. Region Nordjylland har således 38% af det samlede antal hoveduddannelsesårsværk.
at | uddannelsesudvalget drøfter og når til enighed om en ny lægefaglig indstilling for introduktionsuddannelsen. |
Der er behov for en ny lægefaglig indstilling for introduktionsuddannelsen. Dette dels for at tilgodese fordelingen af uddannelsesstillinger mellem RM og RN, og dels fordi den nuværende lægefaglige indstilling skal revideres som følge af afdelingssammenlægninger o.l.
Følgende forslag til fremtidig fordeling fremlægges til drøftelse i Uddannelsesudvalget.
| Nuværende fordeling af I-Stillinger | Fremtidig fordeling af I-stillinger | ||
| Min | Max | Min | Max |
AUH | 3 | 5 | 3 | 5 |
Aalborg UH | 5 | 6 | 4 | 5 |
RH Nordjylland, Hjørring | 1 | 2 | 1 | 2 |
RH Randers | 3 | 4 | 3 | 4 |
HE Midt, Viborg | 2 | 4 | 3 | 5 |
I alt | 14 | 21 | 14 | 21 |
Ved nuværende fordeling har RN 43% af min-I-stillinger og 38% af max-I-stillingerne. Ved forslaget til den fremtidige fordeling har RN 36% af min-I-stillingerne og 33% af max-I-stillingerne.
Det blev drøftet, at der er krav om at opslå antal normerede stillinger hvert år, også selvom der ikke er ansøgere. Uddannelsesudvalget er opmærksomt på at slå stillingerne op løbende og ikke bare tre gange årligt
at | uddannelsesudvalget aftaler proces for revidering af uddannelsesprogrammer, og |
at | uddannelsesudvalget drøfter konkrete input til kommende uddannelsesprogrammer. |
De eksisterende udannelsesprogrammer trænger til en revidering, da de nyeste programmer på VUS hjemmesiden er fra juni 2014 .
Det vurderes til at være mest meningsfyldt, at revideringen sker efter en evt. godkendelse af nye lægefaglige indstillinger på Det Regionale Råd, så uddannelsesprogrammerne følger de lægefaglige indstillinger. Uddannelsesudvalget bedes dog drøfte, hvis der allerede på nuværende tidspunkt er konkrete input, som vil være vigtige at medtage i uddannelsesprogrammerne, enten generelt eller for specifikke forløb.
Derudover bedes uddannelsesudvalget drøfte, hvis der er specifikke ønsker til processen for revidering af uddannelsesprogrammerne. Hvis ikke, foreslås en model, hvor hver afdeling/UAO sender opdaterede uddannelsesprogrammer for hvert forløb til PKL, som igennem VUS samlet indstiller programmerne til godkendelse i UGUP (Udvalg for Godkendelse af UddannelsespProgrammer).
Derudover ser det ud til, at der på VUS hjemmesiden ligger uddannelsesprogrammer fra forløb, som ikke eksisterer længere. Det planlægges med at fjerne disse medmindre, at der er faglige indvendinger imod.
at | uddannelsesudvalget drøfter udkast til ny lægefaglig indstilling og kommer med evt. input hertil. |
Den lægefaglig indstilling vedr. forskningstræning er blevet opdateret (udkast vedhæftet).
Uddannelsesudvalget bedes drøfte, om der er konkrete input til den nye lægefaglige indstilling, som bør medtages i udkastet.
Efter endt drøftelse i uddannelsesudvalget sendes den lægefaglige indstilling til godkendelse i styregruppen for herefter at blive lagt på VUS hjemmesiden.
at | uddannelsesudvalget tager orienteringen om nyeste inspektorrapport for Patologisk Institut, Regionshospital Nordjylland til efterretning, og |
at | uddannelsesudvalget på et generelt plan drøfter evt. områder/temaer, hvor det er muligt at drage inspiration af hinanden til forbedring af uddannelsesområdet på de forskellige matrikler. |
Patologisk Institut, Regionshospital Nordjylland - 9 ud af 16 temaer vurderes som "særdeles god".
De resterende temaer vurderes som "tilstrækkelig". Der er altså tale om en rigtig fin rapport med enkelte mulige forbedringsområder.
Sundhedsstyrelsen har følgende kommentarer til inspektorbesøget:
Rutinebesøg på en patologisk afdeling med almen patologiske funktioner. Afdelingen har uddannelsesforpligtelse i patologi på både intro- og hoveduddannelsesniveau og er normeret til at have henholdsvis 2 læger i intro- og 2 læger i hoveduddannelsesstilling. Der er dog aktuelt kun 1 af hver.
Ved sidste besøg var der flere indsatsområder, som fortsat ikke fuldt er realiseret. Herunder opretholdelse af det faglige niveau på afdelingen og individuelle uddannelsesplaner med tydelig forventningsafstemning.
Ved selvevalueringen forud for inspektorbesøget deltog relevante parter. Dette var også tilfældet ved inspektorbesøget, herunder deltagelse fra en viceklinikchef. Inspektorerne ratede samstemmende med selvevalueringen alle temaer positivt, 7 temaer som ’tilstrækkelig’ og 9 temaer som ’særdeles god’ på nær temaet ’Undervisning – som afdelingen giver’, som under forudsætning af, at afdelingen som planlagt indfører månedlig formaliseret undervisning, løftes fra ’utilstrækkelig’ til ’tilstrækkelig’.
Inspektorerne har bemærket, at ansvar for egen uddannelse prioriteres højt i afdelingen og at de uddannelsessøgende læger oplever nem adgang til supervision, som dog kan være begrænset til erfarne kolleger, som primært dækker andre fagområder. Det er desuden et opmærksomhedspunkt, at mammakirurgien flyttes fra hospitalet og uddannelsen inden for dette fagområde kan begrænses.
Vi finder det positivt, at de uddannelsessøgende læger opfordres og kompenseres for deltagelse i faglige årsmøder.
Inspektorerne har fastlagt 5 indsatsområder med en tidshorisont på 0-24 måneder på områder, der skal sikre afdelingen at opretholde et rimeligt fagligt niveau og sikre uddannelseslægerne en mere klar forventningsafstemning vedr. produktivitet, faglighed og selvstændig løsning af opgaver herunder deltagelse i tværfaglige konferencer.
Det er desuden et indsatsområde at sikre de uddannelsessøgende læger mulighed for at konferere med kolleger uden for afdelingen med digitale løsninger.
Der planlægges med, at næste inspektorbesøg finder sted som et rutine besøg om 4 år (ultimo 2022) eller snarest muligt derefter.
at | uddannelsesudvalget tager orientering til efterretning. |
Nyt fra VUS
Forsøgsordninger i forhold til tidsfristen mellem første ansættelsesdag i den kliniske basisuddannelse og hoveduddannelsen i speciallægeuddannelsen (maj 2018)
Sundhedsministeriet har godkendt etablering af en femårig forsøgsordning (2018-2022), hvor uddannelsesforløb (introduktionsforløb) på udvalgte sygehuse og/eller udvalgte specialer giver generel dispensation, således at seksårsfristen forlænges svarende til introduktionsforløbets længde. De udvalgte specialer/sygehuse er:
· Introduktionsforløb ved Regionshospitalet Nordjylland. Det er i Region Nordjylland besluttet, at Thisted organisatorisk pr 1. maj 2018 placeres under Aalborg Universitetshospital, men forsøgsordningen gælder fortsat introduktionsstillinger med geografisk placering i Thisted.
· Introduktionsforløb i de parakliniske specialer (klinisk biokemi, klinisk mikrobiologi, klinisk immunologi, klinisk genetik, klinisk farmakologi, radiologi, nuklear medicin og patologisk anatomi og cytologi) på Aalborg Universitetshospital
· Introduktionsforløb i almen medicin i Region Nordjylland
· Introduktionsforløb i psykiatri i Region Nordjylland og Region Midtjylland.
Videreuddannelsesregion Syd har desuden fået tilladelse til lignende forsøgsordning (se bilag: Godkedendelse af forsøgsordninger - revision 6 12 2018 ).
Twopagers - Generelle kurser (juni 2018)
Der er udarbejdet en række twopagers med informationer om de generelle kurser.
Twopagerne indeholder:
Twopagerne er udarbejdet for at forberede kursusdeltagerne bedre på kurset samt en opfordring til opfølgende aktiviteter efter kursusafholdelsen.
Twopagerne vedlægges dagsordenen og vil ligeledes kunne findes på VUS-hjemmesiden på
(se følge 5 Bilag: Vejledningskursus, SOL 3, Læringskursus, Kommunikation for basislæger og Akut
Besatte og ubesatte uddannelsesforløb (juni 2018)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte introduktionsstillinger og hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord (Se bilag: Indberetning af uddannelsesstillinger 2018. Tallene for 2018 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt er ligeledes vedlagt (se bilag: opslåede og besatte hoveduddannelsesforløb 2017) (afventer nationale tal for 2018). De kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Videreuddannelsessekretariatet forventer en øget besættelse af introduktionsstillinger i løbet af 2018 og lav søgning til hoveduddannelsesforløb indtil 2020.
Sammenhængende forløb (oktober 2018)
Videreuddannelsesregion Nord har af Sundhedsstyrelsen og Sundheds- og Ældreministeriet som et femårigt pilotprojekt, fået dispensation til at tilbyde kommende KBU læger sammenhængende uddannelsesforløb i Kirurgi, Almen medicin og Psykiatri, i Region Nordjylland.
De første sammenhængende forløb er blevet besat med start i andet halvår 2018. Der blev i alt besat fire sammenhængende forløb, hvoraf to inkluderer KBU og introduktionsstilling i almen medicin, mens at de andre to inkluderer KBU, introduktionsstilling samt hoveduddannelsesforløb i psykiatri.
Anden runde med sammenhængende forløb i Region Nordjylland, med ansættelsesstart i første halvår 2019, er nu gennemført. Der blev besat fire sammenhængende forløb, tre forløb i almen medicin, hvoraf to forløb inkluderer KBU og introduktionsstilling, mens at det tredje forløb inkluderer KBU, introduktionsstilling samt hoveduddannelsesforløb. Det sidste sammenhængende forløb blev besat i kirurgi og inkluderer KBU og introduktionsstilling.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (9. november 2018)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2018, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb). Der er sket følgende ændringer:
Nye KBU tal (opdateret 9. november 2018)
|
Baggrundsnotat (Oktober 2018)
Videreuddannelsessekretariatet har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret maj 2018 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat" og "bilag til baggrundsnotat"). Der arbejdes på et lignende notat i Region Nordjylland.
Sprogundervisning for udenlandsk uddannede læger (november 2018)
Region Midtjylland tilbyder sprogundervisning til udenlandske læger under uddannelse, hvis det vurderes, at lægen ikke har tilegnet sig tilstrækkelige danskkundskaber via de kommunale tilbud. Det er afdelingslederne som skal ansøge om sprogundervisning og de skal være indstillet på at frigøre lægen til at følge undervisningen. Der henvises til følgendene hjemmeside for yderligere information:
http://www.videreuddannelsen-nord.dk/udenlandske-lager/
http://www.rm.dk/sundhed/faginfo/uddannelse/sundhedsuddannelser/udenlandske-lager/sprogundervisning/
Ny kontorchef/sekretariatschef (November 2018)
Mads Skipper tiltrådte 3. januar 2019 stillingen som kontor og sekretariatschef i Koncern HR Sundhedsuddannelser
Uddannelsesudvalget tog orienteringen om nyt fra VUS til efterretning. Der var ikke yderligere spørgsmål til orienteringen.
Herunder planlægning af næste møde i Uddannelsesudvalget.
Det nylige overstået årsmøde blev drøftet - her kom der bl.a. gode ideer til fremtidig rekruttering op.
Udvalget drøftede et ønske om at fremme ideudveksling til uddannelsesudvalgsmøderne yderligere fx i form af en mere konkret tematik under det faste punkt 'Nyt fra afdelingerne'. Det kan være en mulighed løbende at udforme et idekatolog til vidensdeling, inspiration og forslag til fx rekruttering og gode initiativer til fremtidige karrierevalgsdage. Gode tiltag for at fremme tilgangen til standen på karrierevalgsdagen kan evt. også have en positiv effekt på fremtidig rekruttering.
Det blev aftalt, at udvalget mødes igen til november 2019, også for at sætte vidensdeling, udbredelse af de gode ideer og sparring på dagsordenen.