at | dagsordenen godkendes. |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes. |
Deltagere:
Indmelding af evt. punkter til Eventuelt.
Praktik under videomødet:
Vi kobler op på det virtuelle mødelokale: meet.rm06@rooms.rm.dk på webadressen: http://rooms.rm.dk (vejledning vedhæftet som bilag).
Hvis der viser sig at være dårlig forbindelse på mødelokalet, vil plan B være et virtuelt mødelokale under en Region Nordjylland løsning:72810@join.rn.dk
I så tilfælde guides der hertil i situationen.
Der blev budt velkommen og referatet blev godkendt.
at | der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget. |
Der foreslås en gensidig orientering om evt. uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag i forhold til to forskellige perspektiver:
Hver afdeling deler evt. nyheder, problemstillinger og andet relevant til fælles orientering og refleksion.
Hver afdeling bedes præsentere et vellykket uddannelsestiltag, som vurderes generelt relevant og overfør bart.
RH Nordjylland: Afdelingen fortalte, at der afholdes to ugentligt præparatfremvisningerne med mødepligt for alle læger.
at | uddannelsesudvalget tager PKL's orientering om nyt siden seneste møde til efterretning. |
PKL vil orientere om evt. relevante uddannelsesemner.
Efterfølgende en evt. drøftelse om emnerne i plenum.
Mikkel orienterede om, at der, bortset fra et par indleverede forskningstræningsprojekter, ikke er sket så meget nyt siden seneste uddannelsesudvalgsmøde.
at | udvalget drøfter den foreløbige og evt. fremtidige betydning af COVID-19 i relation til uddannelse i specialet. |
De foreløbige erfaringer er, at COVID-19 situationen allerede har og forventes at påvirke den lægelige videreuddannelse forskelligt alt afhængigt af speciale.
Udvalget bedes drøfte den foreløbige status i en uddannelsesmæssig sammenhæng for COVID-19 i Patologi fx:
Til orientering opdaterer VUS løbende sekretariatets hjemmeside med uddannelsesrelevante spørgsmål relateret til COVID-19 fx information om, hvordan uddannelseslægerne skal forholde sig ift. aflyste kurser mv. Her findes også en FAQ med svar på de spørgsmål omkring COVID-19, som sekretariatet oftest oplever på nuværende tidspunkt.
at | orienteringen tages til efterretning. |
at | uddannelsesudvalget drøfter relevante aspekter ved inspektorbesøgene, som evt. kan være til fælles inspiration. |
RH Viborg, HE Midt har siden seneste møde i uddannelsesudvalget haft inspektorbesøg og vil orientere nærmere herom.
Uddannelsesudvalget opsamler og drøfter, om nogle tiltag/aspekter ved inspektorbesøget kan være relevante for andre afdelinger og hvordan.
Er der nogen områder, hvor det er muligt at drage fælles inspiration af hinanden?
Sundhedsstyrelsen havde følgende kommentarer:
Punktet blev indledt med en orientering fra RH Viborg omkring inspektorbesøget:
at | uddannelsesudvalget drøfter og godkender nyt udkast til lægefaglig indstilling for hoveduddannelsen. |
Et nyt udkast til lægefaglig indstilling for hoveduddannelsesstillinger fremlægges til drøftelse i uddannelsesudvalget, vedhæftet som bilag.
Formål med udkast
Den nuværende lægefaglige indstilling er fra 2013 og dermed ikke i ny skabelon. Derudover fremgår ikke alle de gældende forløbssammensætninger. Med vedhæftet udkast til ny lægefaglig indstilling opstilles alle gældende forløbssammensætninger i ny skabelon for lægefaglige indstillinger, så det er muligt at fremfinde de nuværende forløbssammensætninger fx i forbindelse med ansøgning om speciallægeanerkendelse.
Derudover medtages den nye opslagskadence, som blev drøftet på uddannelsesudvalgsmøde d. 12. marts 2019 i samme omgang som den øvrige opdatering:
Lige år | Ulige år | ||
1. halvår | 2. halvår | 1. halvår | 2. halvår |
Aarhus - Randers - Aarhus | Aarhus - Randers - Aarhus | Aarhus - Randers – Aarhus | Aarhus - Randers - Aarhus |
Aarhus - Viborg - Aarhus | Aarhus - Viborg - Aarhus | Aarhus - Viborg - Aarhus | Aarhus - Viborg - Aarhus |
Aalborg - Hjørring - Aalborg | Aalborg - Hjørring - Aalborg | Aalborg - Hjørring - Aalborg | Aalborg - Hjørring - Aalborg |
Aalborg - Viborg – Aalborg | Aalborg - Randers - Aalborg |
Baggrund
Flytning af uddannelsestid fra universitetshospitalerne til regionshospitalerne blev også drøftet på uddannelsesudvalgsmøde d. 12. marts 2019, se vedhæftet. Her blev det aftalt at afvente med at opstille en ny model for hoveduddannelsesforløb, indtil driftsrådet har udarbejdet stillingtagen til den fremtidige fordeling af præparater. Det blev drøftet, at den nuværende model for hoveduddannelsesforløb har fungeret fint, men evt. kan optimeres efter afklaringen fra driftsrådet. På mødet blev det vendt som en evt. fremtidig mulighed at flytte seks måneders uddannelsestid fra Aalborg og Aarhus universitetshospitaler til Regionshospitalet Viborg, alt afhængigt af den fremtidige strukturering af præparatområdet.
Der kan derfor blive behov for en yderligere opdatering af den lægefaglige indstilling senere.
Ændring
at | udvalget drøfter nuværende status for opdatering af uddannelsesprogrammer. |
På seneste uddannelsesudvalgsmøde d. 8. november blev der opfordret til en opdatering af de uddannelsesprogrammer, som trænger hertil, referat vedhæftet.
Udvalget bedes drøfte en generel og enkeltvis status på opdateringen af de relevante uddannelsesprogrammer.
Status på relevante opdateringer af uddannelsesprogrammerne blev drøftet:
Det blev aftalt, at Mette undersøger mulighederne for at afholde en fysisk skrivedag til efteråret, evt. på et af hospitalerne.
De nye skabeloner for uddannelsesprogrammer til Intro- og HU-uddannelse inkl. vejledning kan findes på VUS' hjemmeside: https://www.videreuddannelsen-nord.dk/postgraduat-klinisk-lektor/uddannelsesprogrammer/
at | orienteringen tages til efterretning. |
Set i lyset af COVID-19 situationen har Sundhedsstyrelsen valgt at ændre på processen for udarbejdelsen af den kommende dimensioneringsplan. Det betyder, at der vil blive udarbejdet én plan for 2021 og efterfølgende en 5-årig plan for perioden 2022-2026. Dette initiativ er sat i værk for at sikre, at der foreligger en dimensionering af hoveduddannelsesforløb i rette tid for året 2021. I efteråret 2020 vil arbejdet på den 5-årige plan blive sat i gang.
Dimensioneringen for 2021 forventes således at svare til dimensioneringen for 2020. Det samlede antal uddannelsesforløb fastholdes (inklusiv de politisk aftalte udvidelser i almen medicin) og akutmedicin bliver uden for den samlede ramme i 2021 ligesom i 2020. Som en forsøgsordning vil der blive indført en fleksibilitet i forhold til mulighed for opslag i andre specialer af ubesatte forløb. Se vedlagte bilag med Sundhedsstyrelsens udkast til dimensioneringsplan 2021.
I forbindelse med planen for 2021, har Sundhedsstyrelsen givet teknikergruppen mulighed for at fremsende ønsker om, hvorvidt der er behov for ændringer i de enkelte videreuddannelsesregioner i forhold til planen for 2020. Teknikergruppen består af administrativt ansatte fra videreuddannelsessekretariaterne og repræsentanter fra YL. Da rammen skal fastholdes skulle eventuelle øgninger balanceres med reduktion af forløb i andet/andre specialer. Videreuddannelsessekretariatet foretog en hurtig høring i de to driftsregioner og ved PKL i almen medicin i uge 18. Der var i denne proces ikke ændringsforslag til antal hoveduddannelsesforløb, men det blev påpeget, at ratioen af introduktionsstillinger i Akutmedicin bør øges. Dette er videreformidlet til Sundhedsstyrelsen.
Udkast til dimensioneringsplanen 2021 drøftes på møde i Prognose og Dimensioneringsudvalget den 7. maj 2020.
Sundhedsstyrelsen har i dimensioneringsplanen for 2021 introduceret en fleksibilitetsordning med mulighed for at konvertere ubesatte stillinger til andre specialer svarende til op til 5 % af det samlede antal hoveduddannelsesforløb. Sundhedsstyrelsen benævner disse forløb som fleksforløb. Det beskrives i udkastet til dimensioneringsplanen for 2021, at et ubesat forløb vil kunne blive konverteret til et andet hoveduddannelsesforløb i videreuddannelsesregionen som et fleksforløb. Ændringerne som følger af fleksforløbene skal holdes inden for den samlede ramme og gælder ikke for hoveduddannelsesforløb i akutmedicin. 5 % af hoveduddannelsesstillingerne i Videreuddannelsesregion Nord svarer til 17 stillinger. Videreuddannelsessekretariatet er i gang med at udarbejde et forslag til proces for, hvordan dette kan implementeres i VUR Nord. DRRLV vil blive inddraget i processen på møderne efter sommerferien 2020.
Der blev kort orienteret om baggrunden for udskydelsen af den nye dimensioneringsplan samt det nye midlertidige tiltag med fleksibilitetsordningen.
at | orienteringen tages til efterretning. |
NYT FRA VUS
Funktionstidsbestemmelse (August 2019)
I overenskomsten mellem YL og RLTN (=overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge højest må have været ansat i 2 år på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Denne bestemmelse har ikke været gældende for læger, der var underlagt 6-årsfristen.
Med bortfald af 6-års-fristen pr. 1. maj 2019 blev også læger med gennemført KBU samt visse udenlandsk uddannede læger dog også omfattet af funktionstidsbestemmelserne. Disse grupper har ikke haft mulighed for at forberede sig på denne væsentlige ændring.
Danske Regioner og Yngre Læger har den 24. juni 2019 derfor indgået aftale om, at der til og med 31. marts 2021 dispenseres fra funktionstidsbestemmelserne for følgende to lægegrupper:
Disse to grupper kan frit søge opslåede hoveduddannelsesforløb i specialerne de har gennemført en introduktionsuddannelse i.
Funktionstidsbestemmelserne er uændret gældende for alle læger, der har gennemført turnusuddannelse.
I kan se aftalen her. https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/aftale-om-dispensation-fra-maksimal-funktionsperiode-juni-2019.pdf
Besatte og ubesatte uddannelsesforløb (maj 2020)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for første halvår 2020 (Se bilag: Indberetning HU-stillinger, maj 2020 VUR Nord). Tallene for 2019 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt for opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018 er ligeledes vedlagt (se bilag: Opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018). Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2019)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2019, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2019). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Kl. Mikrobiologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Kardiologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 1 (høj søgning) | Pædiatri |
Nye KBU tal (opdateret maj 2020)
Runde | Nationalt* | VUR Nord** | Region Midtjylland** | Region Nordjylland** |
1. halvår 2013 | 399 | 125 | 84 | 41 |
2. halvår 2013 | 385 | 118 | 82 | 36 |
1. halvår 2014 | 353 | 117 | 77 | 40 |
2. halvår 2014 | 335 | 109 | 75 | 34 |
1. halvår 2015 | 437 | 135 | 93 | 42 |
2. halvår 2015 | 533 | 162 | 111 | 51 |
1. halvår 2016 | 536 | 169 | 116 | 53 |
2. halvår 2016 | 641 | 208 | 140 | 68 |
1. halvår 2017 | 589 | 188 | 127 | 61 |
2. halvår 2017 | 634 | 208 | 138 | 70 |
1. halvår 2018 | 618 | 201 | 134 | 67 |
2. halvår 2018 | 734 | 241 | 163 | 78 |
1. halvår 2019 | 604 | 203 | 133 | 70 |
2. halvår 2019 | 639 | 218 | 146 | 72 |
1. halvår 2020 | 613 | 193 | 133 | 60 |
2. halvår 2020 | 675 | 227 | 152 | 75 |
*Antal tilmeldte til KBU |
|
**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland |
Baggrundsnotat (november 2019)
Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret november 2019 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2019" og "bilag til baggrundsnotat 2019").
Det blev afklaret, at der ikke medfølger medfinansiering til midlertidige I-stillinger ud over maksimum. Derudover var der ingen spørgsmål til den skriftlige orientering fra VUS.
at | udvalget drøfter ønsker til næste møde i uddannelsesudvalget. |
Bør bestemte dagsordenspunkter/emner/temaer behandles på næste uddannelsesudvalgsmøde? Og i så fald hvilke?
Er der nogle bestemte ønsker til datoer for næste uddannelsesudvalgsmøde fx en dag i uge 46 i tidsrummet kl. 09.00-12.00?
Et umiddelbart forslag kan være at afholde næste møde i Aalborg.
Aalborg UH tilkendegav velvillighed til at næste uddannelsesudvalgsmøde afholdes på afdelingen.
Det blev aftalt, at Mette udsender en doodle med mulige mødedatoer i uge 46, fraset evt. kursusdage.
En status på evt. ændret startdato til d. 1. marts og 1. september for HU-forløbene blev drøftet. Emnet blev drøftet på ansættelsesudvalgsmøde d. 11. juni 2020. Ansættelsesudvalget er positivt stemt for at ændre startdatoerne, men rejste en opmærksomhed på kursusafviklingen i løbet af HU-forløbet. På nuværende tidspunkt afvikles nogle af de specialespecifikke kurser i marts/april og såfremt en HU-læge ikke har mulighed for at deltage i kurserne ved førstkommende "kursusrunde" i forløbet, kan det blive svært indhente dem i næste runde inden afslutning af uddannelsesforløbet.
Der er rettet fornyet henvendelse til sekretariatet i VUR Syd med henblik på at koordinere en evt. ændret startdato landsdækkende. Uddannelsesudvalget i VUR Øst vil behandle forslaget på næste møde.
Uddannelsesudvalget finder det fortsat fordelagtigt at ændre startdatoerne til d. 1. marts og 1. september.