at | dagsordenen godkendes. |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes. |
Der bydes velkommen til mødet, som finder sted i mødelokale 23, indgang C (blå elevator til etage 3), Banevejen 7C, 8800 Viborg.
Dagsorden er vedhæftet som bilag.
Forplejning: Brød ved ankomst og frokost ved mødets afslutning.
Deltagere:
Mikkel Eld, PKL (mødeleder)
Astrid Petersen, UAO, Aalborg UH
Sonja Höhle Hjulskov, UKYL, Aalborg UH
Morten Bach, UKYL, Aalborg UH
Dorte Kjær, UAO, RH Randers
Ditte Rasmussen, UKYL, RH Randers
Benedicte Parm Ulhøi, UAO, AUH
Arne Wøyen, UAO, HE Midt, Viborg
Simon Lenler-Eriksen, UKYL, HE Midt Viborg
Casper Larsen, Videreuddannelsessekretariatet (referent)
Afbud:
Marie Brix Ley, UKYL, AUH
Lene Agerbo, UAO, RH Nordjylland, Hjørring
Indmelding af evt. punkter til Eventuelt.
Der blev budt velkommen og givet en præsentationsrunde.
Udvalget godkendte dagsordenen.
at | referatet godkendes. |
Referatet fra seneste møde den 26. maj 2021 er vedhæftet som bilag.
Der er ikke indkommet skriftlige bemærkninger til referatet.
Astrid gjorde opmærksom på, at hun havde bemærkninger til referatet fra sidste møde. Bemærkningerne er blevet inkorperet i referatet, og udvalget godkendte referatet.
der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget.
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
Der foreslås en gensidig orientering om evt. uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag i forhold til to forskellige perspektiver:
Hver afdeling deler evt. nyheder, problemstillinger og andet relevant til fælles orientering og refleksion.
Hver afdeling bedes præsentere et vellykket uddannelsestiltag, som vurderes generelt relevant og overførbart.
Aalborg Universitetshospital:
Hospitalsenhed Midt, Viborg:
Regionshospitalet Randers:
Aarhus Universitetshospital:
at | uddannelsesudvalget tager PKL's orientering om nyt siden seneste møde til efterretning. |
Mikkel vil som PKL orientere om evt. relevante uddannelsesemner.
Efterfølgende en evt. drøftelse af emnerne i plenum.
Mikkel orienterede om, at der siden sidste møde er godkendt to forskningstræningsprojekter. Mikkel deltager desuden i baggrundsgruppe 1 i revisionen af den lægelige videreuddannelse, der udfoldes i næste punkt.
Casper orienterede om den seneste PKL-UKO-VUS-dag, hvor deltid i den lægelige videreuddannelse blev drøftet. Referatet og præsentationer fra dagen er vedhæftet som bilag. Udvalget fandt temaet relevant og ønskede at drøfte deltid på det næste møde. Udvalget bemærkede bl.a., at det kan være lettere at planlægge uddannelsesstillinger på deltid i de parakliniske specialer, da der ofte ikke er vagtarbejde. Der skal dog samtidig være opmærksomhed på fortsat at kunne indfri de korte tidsfrister for svar i fx kræftpakkerne. Det blev samtidig fremhævet, at imødekommelse af deltid kræver involvering af både team og hele afdelingen, da det kan få betydning for, hvordan afdelingen skal organisere løsningen af opgaver.
at | uddannelsesudvalget tager orienteringen om arbejdet med revisionen af den lægelige videreuddannelse til efterretning. |
at | uddannelsesudvalget drøfter uddannelsesmæssige perspektiver i arbejdet i underarbejdsgrupperne om specialestrukturen for de laboratoriemedicinske specialer samt patologisk anatomi og cytologi og retsmedicin. |
Sundhedsstyrelsen arbejder i øjeblikket på en revision af den lægelige videreuddannelse. Formålet er at sikre, at den lægelige videreuddannelse tilpasses kravene i ”fremtidens” sundhedsvæsen.
Der er nedsat fire arbejdsgrupper, der arbejder med følgende fire temaer:
1. Indhold i og omfang af opbygning af den lægelige videreuddannelse samt lægeroller.
2. Specialestruktur (hvilke og hvor mange).
3. Modeller for dimensionering af videreuddannelsen.
4. Videreuddannelsens governance (regler, praksis og processer)
Under arbejdsgruppe 2 er der planlagt yderligere fire underarbejdsgruppe, som skal fokusere på fællesområder og specialestruktur for udvalgte specialer. Underarbejdsgruppe A har fokus på de laboratoriemedicinske specialer (klinisk immunologi, medicinsk genetik, klinisk biokemi, klinisk mikrobiologi samt patologisk anatomi og cytologi), mens underarbejdsgruppe B fokuserer på patologisk anatomi og cytologi samt retsmedicin.
Opgaver for underarbejdsgruppe A
Underarbejdsgruppen skal vurdere, om der til fremtidens sundhedsvæsen er behov for at omorganisere speciallægeuddannelserne og/eller specialestrukturen for de laboratoriemedicinske specialer.
Underarbejdsgruppen skal vurdere og konkludere på fordele og ulemper ved forskellige konkrete modeller for en eventuel ændring af opbygningen af de laboratoriemedicinske speciallægeuddannelser. Dette afrapporteres i et skriftligt notat til arbejdsgruppe 2, der beskriver baggrund, analyser, vurderinger og konklusion.
Opgaver for underarbejdsgruppe B
Underarbejdsgruppen skal vurdere, om der i fremtidens sundhedsvæsen er behov for at omorganisere speciallægeuddannelserne og/eller specialestrukturen for Patologisk anatomi og cytologi og Retsmedicin.
Underarbejdsgruppen skal vurdere og konkludere på fordele og ulemper ved forskellige konkrete modeller for en eventuel ændring af opbygningen af de to speciallægeuddannelser. Dette afrapporteres i et skriftligt notat til arbejdsgruppe 2, der beskriver baggrund, analyser samt vurderinger.
Kommissorierne for de to arbejdsgrupper findes som bilag.
Repræsentanter fra de omtalte faglige selskaber er udpeget til arbejdsgrupperne.
Uddannelsesudvalget kan drøfte uddannelsesmæssige perspektiver på arbejdet i de to underarbejdsgrupper.
Casper orienterede om revisionen af den lægelige videreuddannelse og viste vedlagte præsentation fra Sundhedsstyrelsen.
Revisionen skal sikre, at sundhedsvæsenet imødekommer de behov, patienterne/borgerne har i 2040. Den seneste større ændring af den lægelige videreuddannelse skete i 2004, og der er sket væsentlige ændringer i sundhedsvæsenet siden – fx ændret demografi, specialisering af sundhedsvæsen og mere specialiserede kompetencer hos de sundhedsprofessionelle samt ny teknologi og behandlingsmetoder.
Revisionen har tre pejlemærker:
Underarbejdsgrupperne skal vejlede arbejdsgruppe 2, der giver de endelige anbefalinger.
Medlemmer af de to underarbejdsgrupper:
(speciallæger i patologisk anatomi og cytologi er markeret med fed)
Underarbejdsgruppe A – laboratoriemedicinske specialer
Underarbejdsgruppe B – patologisk anatomi og cytologi samt retsmedicin
Underarbejdsgruppe A og B skal vurdere eventuelle gevinster, udfordringer og afledte konsekvenser ved en ændret opbygning af fællesområder og specialestruktur for hhv. de laboratoriemedicinske specialer og patologisk anatomi og cytologi samt retsmedicin, herunder i forhold til:
Udvalget tog orienteringen til efterretning og drøftede de uddannelsesmæssige perspektiver i underarbejdsgrupperne. Udvalget bemærkede, at det kan være være vanskeligt at definere fælles uddannelseselementer for specialerne i hhv. underarbejdsgruppe A og B, da specialerne har forskellige fokus og tilgange. Derfor fandt udvalget, at man ikke bakker op om en sammenlægning af specialerne, hverken i undergruppe A eller B. Der kunne dog eventuelt være fælleskurser i molekylærbiologi. Der var ikke en opfattelse af, at der savnes generalisme blandt uddannelseslægerne.
Casper orienterede om, at formen for den klinisk basisuddannelse også overvejes, og at der her eventuelt kan sikres mere bredde i uddannelsen.
at | udvalget tager orienteringen til efterretning. |
Patologi, Aarhus Universitetshospital har siden sidste møde i uddannelsesudvalget haft inspektorbesøg. Syv temaer ud af 16 vurderes som "tilstrækkelig", seks som "særdeles god" og tre som "utilstrækkelig".
Sundhedsstyrelsen har følgende bemærkninger:
Inspektorbesøget fandt sted den 31. januar 2020, og afdelingen modtog Sundhedsstyrelsens rapport i sommeren 2021. Der er aftalt syv indsatsområder inden for udskæring, afgivelse af patologisvar, søjleskift, forskning, interne kurser (laboratoriefunktioner og molekylærpatologi), uddannelsesprogrammer og kompetencevurdering. Der er desuden blevet indført en følgedag hos molekylærbiologerne. Der har fra afdelingens speciallæger været spørgsmål til, om uddannelseslægerne har det rette ansvar for at kunne afgive patologisvar. Det blev bemærket, at vejlederen eventuelt kan stå som afsender af svaret for at sikre det juridiske ansvar.
at | uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning. |
Der var planlagt skrivedag for uddannelsesprogrammer den 11. oktober 2021. Mødet er dog blev udsat, da den sendte målbeskrivelse endnu ikke er godkendt af Sundhedsstyrelsen. Der er indkaldt til skrivedag den 27. januar 2022, hvor det forventes, at målbeskrivelsen er blevet godkendt.
Hvis uddannelsesudvalget har kendskab til status for godkendelse af målbeskrivelsen, kan dette deles.
Målbeskrivelsen er endnu ikke godkendt. Det blev aftalt, at mødet den 27. januar aflyses, hvis målbeskrivelsen endnu ikke er godkendt i midten af december. Som alternativ til mødet i januar indkaldes til skrivedag i forlænges af det næste møde i uddannelsesudvalget den 2. maj kl. 13-16.
NYT FRA VUS
Dimensioneringsplan 2022-2023
Sundhedsstyrelsen har pr. 28. juni 2021 udmeldt dimensioneringsplanen for den lægelige videreuddannelse for perioden 2022-2023.
Den nye dimensioneringsplan er vedhæftet som bilag.
Specialevalgsdag 2021 (oktober 2021)
Årets specialevalgsdag blev afholdt den 14. oktober 2021 i Region Nordjylland som en traditionel specialevalgsdag med fysisk tilstedeværelse og stande.
Nye KBU tal (opdateret juni 2021)
Runde | Nationalt* | VUR Nord** | Region Midtjylland** | Region Nordjylland** |
1. halvår 2013 | 399 | 125 | 84 | 41 |
2. halvår 2013 | 385 | 118 | 82 | 36 |
1. halvår 2014 | 353 | 117 | 77 | 40 |
2. halvår 2014 | 335 | 109 | 75 | 34 |
1. halvår 2015 | 437 | 135 | 93 | 42 |
2. halvår 2015 | 533 | 162 | 111 | 51 |
1. halvår 2016 | 536 | 169 | 116 | 53 |
2. halvår 2016 | 641 | 208 | 140 | 68 |
1. halvår 2017 | 589 | 188 | 127 | 61 |
2. halvår 2017 | 634 | 208 | 138 | 70 |
1. halvår 2018 | 618 | 201 | 134 | 67 |
2. halvår 2018 | 734 | 241 | 163 | 78 |
1. halvår 2019 | 604 | 203 | 133 | 70 |
2. halvår 2019 | 639 | 218 | 146 | 72 |
1. halvår 2020 | 613 | 193 | 133 | 60 |
2. halvår 2020 | 675 | 227 | 152 | 75 |
1. halvår 2021 | 534 | 180 | 120 | 57 |
2. halvår 2021 | 745 | 245 | 162 | 83 |
*Antal tilmeldte til KBU | |
**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland |
Udvalget tog orienteringen til efterretning. Casper orienterede om, at dimensioneringen af hoveduddannelsesforløb i patologisk anatomi og cytologi på landsplan øges fra 16 til 18 i 2023, men at dimensioneringen på syv årlige hovveduddannelsesforløb fastholdes i Videreuddannelsesregion Nord.
Specialevalgsdagen havde forløbet godt, og der var en fornemmelse af, at flere af uddannelseslægerne på forhånd havde et kendskab til de paraklinsike specialer. Der var opfordring til, at en hoveduddannelseslæge i patologi kunne være en del af de indledende oplæg med uddannelseslæger om deres specialevalg.
Det foreslås at næste møde i uddannelsesudvalget afholdes ca. medio maj 2022. Der kan udsendes en Doodle med konkrete datoforslag. Der kan også findes en konkret dato på indeværende uddannelsesudvalgsmøde, hvis der er specifikke ønsker til datoer.
Udvalget bedes under punktet gøre opmærksom på, hvis der er bestemte datoer i foråret 2022, som vi skal gå udenom ift. uddannelsesudvalgsmøde.
Næste møde i udvalget afholdes på Regionshospitalet Randers den 2. maj 2022 kl. 9-13. I forlængelse af uddannelsesudvalgsmødet afholdes skrivedag.
Vi følger med rundt og ser afdelingen.
Der afsættes ca. 30-45 min. i alt.
Efter rundvisningen afsluttes dagen med frokost.
Udvalget blev vist rundt på afdelingen.