at | dagsordenen godkendes. |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes. |
Der bydes velkommen til mødet, som finder sted i mødelokale 1 og 2, stuen, Patologisk Institut, Ladegårdsgade 3, 9000 Aalborg.
Forplejning: Brød ved ankomst og frokost ved mødets afslutning.
Parkering, link til oversigtskort: Aalborg Universitetshospital - Find vej (rn.dk)
Den største parkeringsplads lige ved siden af Patologisk Institut er 'Gåsepigen' (betalingsparkering, ved Stengade på kortet) med indkørsel fra Vesterbro.
Deltagere:
Mikkel Eld, PKL (mødeleder)
Astrid Petersen, UAO, Aalborg UH
Sonja Höhle Hjulskov, UKYL, Aalborg UH
Lise Haugaard Banch, UKYL, Aalborg UH
Lene Agerbo, UAO, RH Nordjylland, Hjørring
Benedicte Parm Ulhøi, UAO, AUH
Marie Brix Ley, UKYL AUH
Arne Wøyen, UAO, HE Midt, Viborg
Simon Lenler-Eriksen, UKYL, RH Viborg
Mette Dahl Jacobsen, Videreuddannelsessekretariatet (referent) - deltager kl. 09.00-11.30 (pga. anden mødeaktivitet)
Afbud:
Mary Holten Bennetsen, UAO RH Randers
Ikke til stede:
Jens Johannes Christiansen, UAO, RH Randers
Indmelding af evt. punkter til Eventuelt.
Dagsordenen blev godkendt.
at | referatet godkendes. |
Referatet fra seneste møde d. 10. november 2020 er vedhæftet som bilag.
Der er ikke indkommet skriftlige bemærkninger til referatet.
Referatet blev godkendt.
at | uddannelsesudvalget tager PKL's orientering om nyt siden seneste møde til efterretning. |
Mikkel vil som PKL orientere om evt. relevante uddannelsesemner.
Efterfølgende en evt. drøftelse om emnerne i plenum.
Mikkel kunne orientere om, at der siden seneste uddannelsesudvalgsmøde ikke har været afholdt nye PKL-specifikke arrangementer i et uddannelsesmæssigt regi. Forskningstræningsprojekterne afvikles som vanligt og Mikkel får jævnligt gode projekter ind.
Det blev drøftet, at der i forbindelse med forskningstræningsprojekterne opleves en problemstilling med, at uddannelseslægerne ikke får sendt en kopi af aftalen samt projektbeskrivelse til UAO. Mikkel skriver dette ind, når han godkender projektet og videresender til VUS. Derudover blev der orienteret om, at Aalborg planlægger med at lægge projektemnerne på et fællesdrev til fælles inspiration for uddannelseslægerne, når de skal påbegynde projekterne.
at | der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget. |
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
Der foreslås en gensidig orientering om evt. uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag i forhold til to forskellige perspektiver:
Der blev på skift orienteret om seneste status på de forskellige afdelinger.
RH Viborg:
Aarhus UH:
RH Nordjylland:
Aalborg UH:
*Uddybende vedr. virtuel præparatkasse:
Den virtuelle præparatkasse består af indscannede glas, som ligger gemt på afdelingens fællesdrev. Det kræver en vis kapacitet af fællesdrevet, da hvert glas fylder omkring ½ GB. Glassene blindes inden scanning, og indscannes af en bioanalytiker med kompetence herfor. De indscannede snit gemmes i mapper, der er opdelt efter organsystem, og tildeles anonyme numre (eks. NGA1, NGA2, URO1.... osv.). Der laves separate Excel dokumenter, der tilsvarende er opdelt efter organsystem, der indeholder de korresponderende numre (NGA1 mm.) med en tilknyttet diagnose og eventuelle kommentarer.
Glassene tilgås via NDP.view2, som de fleste allerede har liggende på computeren (alternativt kan den gratis downloades her: https://www.hamamatsu.com/eu/en/product/type/U12388-01/index.html).
at | uddannelsesudvalget drøfter, hvordan EPA bruges bedst muligt. |
Egne erfaringer med brugen af EPA kan eventuelt inddrages i drøftelsen for at inspirere på tværs af afdelingerne.
Punktet er indmeldt fra Aarhus UH.
Aarhus UH har efter en faglig drøftelse om brugen af EPA gode erfaringer med, at uddannelseslægen styrer mikroskopet og supervisor følger med ved siden af. Det vurderes at fungere bedre og flere uddannelseslæger har herefter haft deres EPA med til vejledersamtaler. Afdelingen har tilpasset EPA til egne forhold og oplever, at uddannelseslægerne har haft nemmere ved at have fokus på EPA og oplever større udbytte af EPA. UAO har afholdt oplæg omkring gennemførsel af EPA og vigtigheden af at tilføje specifikke kommentarer for at sikre læring. Det er blevet sat i struktur, hvor mange EPA'er, som uddannelseslægerne minimum skal have i hver søjle.
RH Viborg supplerede med at fortælle om et nyt tiltag med forventningsafstemning før gennemførsel af EPA, hvor der på forhånd udvælges fokuspunkter for EPA'en. Det er erfaringen, at dette giver et større udbytte for uddannelseslægerne. Det blev drøftet, at det er vigtigt, at supervisor er bekendt med, hvordan EPA gennemføres bedst muligt. Forventningsafstemning blev vurderet som en god ide.
På DPAS' hjemmesiden er der en gennemgang fra 2015 af specialets kompetencevurderingsmetode, hvor EPA vurderes som en velegnet kompetencevurderingsmetode.
Aalborg UH har igennem 3-timers-møde blandt uddannelseslægerne lært, at det kunne være godt med en udvidelse af skemaet med mulighed for at give mere generelle kommentarer/feed-back, bl.a. for også at sikre læring imellem EPA'erne og fremme god faglig udvikling.
Det blev aftalt, at hvis afdelingerne løbende får gode erfaringer med brugen af EPA, må disse erfaringer meget gerne deles i uddannelsesudvalget.
at | uddannelsesudvalget drøfter de forskellige tilgange til, hvordan uddannelseslægernes prøver svares ud, og |
at | uddannelsesudvalget drøfter, hvordan der bedst muligt tages højde herfor i forbindelse med uddannelseslægernes overgange til de forskellige afdelinger. |
Patologi afdelingerne i Videreuddannelsesregion Nord har forskellige fremgangsmåder for, hvordan uddannelseslægernes prøver bliver svaret ud. Det ønskes belyst, hvordan praksis er på de forskellige afdelinger, så vi kan være opmærksom på dette, når vi overtager uddannelseslæger fra hinanden.
To forskellige tilgange kan eksempelvis være:
Der vil være mulighed for at drøfte de forskellige erfaringer og holdninger afdelingerne imellem.
Punktet er indmeldt fra RH Viborg.
Punktet er afledt af, at afdelingen blev opmærksom på, at uddannelseslægerne har lært forskellige fremgangsmåder til at besvare prøver ud på. Dette førte til en faglig drøftelse på afdelingen, hvilket har affødt et flertal for "Aalborg metoden", hvor uddannelseslægen efter supervision og evt. gennemlæsning af besvarelsen selv skifter status til SVGO.
Aarhus UH fortalte, at afdelingen også er påbegyndt en kulturændring, hvor uddannelseslægerne i større udstrækning selv svarer prøven ud. Uddannelseslægerne i Aarhus har også drøftet emnet og vil gerne have mere ansvar i forbindelse med at svare ud selv. Der er udarbejdet en inspirationsliste med forskellige emner, som uddannelseslægerne evt. selv kan svare ud.
Der vurderes ikke at være juridiske udfordringer forbundet med nogle af fremgangsmåderne, hvad enten supervisor eller uddannelseslægen svarer prøven helt ud.
Aalborg UH : Det indskrives i søjleplanerne hvilke aftaler der er lavet for supervision og svargodkendelse afhængigt af, hvor uddannelseslægen er i sit uddannelsesforløb. Herved dokumenteres de konkrete aftaler og procedurer og på teammøderne kan der aftales procedurer for den enkelte uddannelseslæge i forhold til dennes aktuelle faglige niveau.
at | udvalget fastlægger en dato for kommende skrivedag. |
Uddannelsesprogrammerne indenfor patologi trænger generelt til en opdatering. Muligheden for at afsætte tid til en fælles skrivedag hertil har derfor tidligere været drøftet i uddannelsesudvalget. Her blev det dog besluttet at afvente ny målbeskrivelse indenfor specialet i marts 2021.
Det foreslås derfor nu, at der fastlægges en dato for kommende skrivedag.
Nedenstående datoforslag er placeret efter sommerferien 2021 ud fra en formodning om, at det ift. COVID-19 situationen vil være muligt at mødes fysisk igen:
Alternative datoforslag kan også drøftes på uddannelsesudvalgsmødet. Når der er fastlagt en dato, undersøger Mette muligheden for, om en VUS-medarbejder med uddannelsesprogrammer som arbejdsområde også kan deltage i skrivedagen for at bistå med råd og vejledning. Af samme grund foreslås det at afholde skrivedagen i Regionshuset Viborg.
Den nye målbeskrivelse er indleveret til Sundhedsstyrelsen til godkendelse.
Det blev aftalt at arrangere en skrivedag d. 11. oktober 2021 (d.12.-14. oktober 2021 er ikke gode datoer til skrivedag). VUS undersøger, om en medarbejder med uddannelsesprogrammer som arbejdsområde har mulighed for at deltage d. 11. oktober og sender en invitation til dagen.
Såfremt Sundhedsstyrelsen ikke har godkendt den nye målbeskrivelse inden skrivedagen, findes der en ny dato hertil.
at | udvalget tager orienteringen til efterretning, og |
at | udvalget drøfter egne erfaringer med Evaluer.dk og Logbog.net samt eventuelle ønsker til videreudvikling af systemerne for at sikre relevante input til det videre udviklingsarbejde. |
NYT FRA VUS
Ansættelse af to nye ledende kliniske lektorer for den postgraduate Pædagogiske Udviklende Funktion (PUF) (april 2021)
Flemming Randsbæk er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aarhus Universitet fra den 1. februar 2021. Susanne Nøhr er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aalborg Universitet fra den 1. april 2021. Strukturen med to ledende kliniske lektorer er en del af et nyt samarbejdsfelt mellem Videreuddannelsesregion Nord, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt de sundhedsvidenskabelige fakulteter på henholdsvis Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. De ledende kliniske lektorers overordnede funktion er at sikre og udvikle kvaliteten i den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.
Administrationsnotat vedr. længerevarende sygefravær på tværs af delansættelser (Nov 2020)
I Videreuddannelsesregion Nord er der godkendt et nyt administrationsnotat, der beskriver, hvordan sygefravær på tværs af delansættelser i hoveduddannelsen håndteres ift. hvor uddannelseslægen er ansat under fraværet.
Udgangspunktet for den fremtidige håndtering af sager, hvor en hoveduddannelseslæge har længevarende fravær på tværs af to delansættelser er, at uddannelseslægen har ansættelsessted, hvor denne forventes at fortsætte sin uddannelse efter fraværet. De nærmere forhold og rammer kan læses i notatet.
Notatet er godkendt både i Region Midtjylland og Region Nordjylland og gælder derfor i hele Videreuddannelsesregion Nord.
Notatet er særligt henvendt til HR og er derfor også udsendt til samtlige hospitalsenheder.
Funktionstidsbestemmelse (Opdateret marts 2021)
Danske Regioner og Yngre Læger har i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2021 indgået aftale om, at funktionstidsbestemmelserne fremadrettet er gældende for alle læger, der søger hoveduddannelse. For læger, der er kandidater fra og med 1. august 2008 og senest den 30. april 2019 gælder, at det udelukkende er ansættelser fra og med den 1. april 2021, der indgår i funktionstiden.
Baggrund
I overenskomsten mellem YL og Regionerne (= overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge, efter KBU, højest må have været ansat i 24 måneder på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Fravær pga. graviditet, barsel, adoption, længerevarende sygdom, værnepligt eller ren forskningsansættelse medregnes ikke i funktionstiden. Deltidsansættelser medfører forholdsvis forlængelse af perioden.
Besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb (november 2020)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for andet halvår 2020 og hele 2020 (Se bilag: Indberetning HU-stillinger, 2. halvår 2020 VUR Nord). Tallene for 2020 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Opslåede og besatte introduktionsstillinger (december 2020)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2020 (Se bilag: Indberetning af I-stillinger). Tallene for 2020 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2020)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2020, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2020). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Dermato-venerologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Infektionsmedicin |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 1 (høj søgning) | Thoraxkirurgi |
Nye KBU tal (opdateret marts 2021)
Runde | Nationalt* | VUR Nord** | Region Midtjylland** | Region Nordjylland** |
1. halvår 2013 | 399 | 125 | 84 | 41 |
2. halvår 2013 | 385 | 118 | 82 | 36 |
1. halvår 2014 | 353 | 117 | 77 | 40 |
2. halvår 2014 | 335 | 109 | 75 | 34 |
1. halvår 2015 | 437 | 135 | 93 | 42 |
2. halvår 2015 | 533 | 162 | 111 | 51 |
1. halvår 2016 | 536 | 169 | 116 | 53 |
2. halvår 2016 | 641 | 208 | 140 | 68 |
1. halvår 2017 | 589 | 188 | 127 | 61 |
2. halvår 2017 | 634 | 208 | 138 | 70 |
1. halvår 2018 | 618 | 201 | 134 | 67 |
2. halvår 2018 | 734 | 241 | 163 | 78 |
1. halvår 2019 | 604 | 203 | 133 | 70 |
2. halvår 2019 | 639 | 218 | 146 | 72 |
1. halvår 2020 | 613 | 193 | 133 | 60 |
2. halvår 2020 | 675 | 227 | 152 | 75 |
1. halvår 2021 | 534 | 180 | 120 | 57 |
*Antal tilmeldte til KBU | |
**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland |
Nyudvikling af Evaluer og Logbog (november 2020)
Leverandøren af systemerne www.evaluer.dk og www.logbog.net Dansk Telemedicin har meddelt, de ikke ønsker at fortsætte samarbejdet med regionerne om disse systemer.
Danske Regioner har på initiativ af Sekretariaterne for Lægelig Videreuddannelse godkendt, at der skal findes en ny samlet it-løsning til erstatning for de to systemer, som i dag anvendes i den lægelige videreuddannelse i Danmark.
Driften af logbog.net og evaluer.dk fortsætter uforandret indtil ultimo 2022 og data fra systemerne overføres til den nye it-løsning.
Baggrundsnotat (december 2020)
Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret december 2020 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2020" og "bilag til baggrundsnotat 2020").
Holdningspapir vedr. evalueringskulturen i Videreuddannelsesregion Nord (19. juni 2020)
Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) godkendte på deres møde den 25. maj et holdningspapir for evalueringskulturen tilknyttet den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.
Papiret er vedhæftet.
Holdningspapiret afspejler den evalueringskultur på uddannelsesområdet, som DRRLV ønsker og understøtter. Formålet med/baggrunden for papiret står nærmere beskrevet i selve dokumentet og kan evt. danne baggrund for en nærmere drøftelse i de relevante fora.
Opsummeret har DRRLV følgende perspektiv på en god og fremmende evalueringskultur:
Emnerne i punktet blev gennemgået.
Gruppen drøftede input til udviklingen af Evaluer.dk:
Det fungerer godt, at det igennem evaluer.dk er muligt af få et indtryk af uddannelseslægernes indtryk af uddannelsen/afdelingen – især de skriftlige kommentarer virker rigtigt godt/konstruktivt.
Yderligere input til evaluer.dk og logbog kan evt. drøftes igen på et senere uddannelsesudvalgsmøde.
Det foreslås at næste møde i uddannelsesudvalget afholdes ca. medio november 2021. Mette udsender en doodle med konkrete datoforslag, formodentligt primo juli 2021. Der kan også findes en konkret dato på indeværende uddannelsesudvalgsmøde, hvis der er specifikke ønsker til datoer.
Udvalget bedes under punktet gøre opmærksom på, hvis der er bestemte datoer i efteråret 2021, som vi skal gå udenom ift. uddannelsesudvalgsmøde.
Det blev aftalt, at Mettes barselsvikar primo juli udsender en doodle med datoforslag til næste uddannelsesudvalgsmøde ca. medio november 2021. Mødet afholdes ved Patologi i Viborg inkl. rundvisning på afdelingen.
Der var ingen emner til eventuelt.
Vi følger med rundt og ser afdelingen.
Der afsættes ca. 30-45 min. i alt.
Efter rundvisningen afsluttes dagen med frokost.
På nuværende tidspunkt forventes mødet inkl. rundvisning og frokost afsluttet ca. kl. 12.00. Den oprindelige mødebooking kl. 09.00-13.00 bibeholdes dog, så der er god plads til evt. uddybende faglig drøftelse eller at tage rundvisning i flere mindre hold af hensyn til COVID-19.
Der blev gennemført rundvisning på afdelingen.