at | dagsordenen godkendes |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes |
Inviterede deltagere:
Uddannelsesudvalget:
Marc Ludwig, PKL Akutområdet Region Nordjylland
Charlotte Green, PKL Akutområdet Region Midtjylland
Thomas Stilling-Vinther, UAO, Aalborg Universitetshospital
Elisa Worthington, UAO, Aalborg Universitetshospital
Maika Shakar, UAO, RH Nordjylland, Hjørring
Jelena Jonciauskine, UAO, Aalborg Universitetshospital, Thisted
Thomas Nielsen, UAO, HE Midt Viborg
Henrik Ømark, UAO, HE Horsens
Trine Dyrberg, UAO, HE Horsens
Catrin Iversen, UAO, RH Randers
Szilvia Gulyas Frimmerne, UAO, RH Randers
Morten Christopher Petersen, UAO, HE Vest Herning
Mads Lind Ingeman, UAO, Aarhus Universitetshospital
Dilek Cakar, UAO, Aarhus Universitetshospital
Susanne Nøhr, UKO, Aalborg Universitetshospital
Marianne Kleis Møller, UKO, AUH
Flemming Knudsen, UKO, RH Nordjylland
Vibeke Ersbak, UKO, HE Vest
Louise (introlæge AaUH)
Karen Norberg, Videreuddannelsessekretariatet
Ledende overlæger:
Jørn Munkhof Møller, Aalborg UH
Marc Ludwig, RH Nordjylland, Hjørring
Jacob Stouby Mortensen, HE Midt, Viborg
Christian Skjærbæk, RH Randers
Ulf Grue Hørlyk, HE Horsens
Tommy Andersson, HE Vest, Herning
Ole Mølgaard, AUH
Deltagere på dagen:
Uddannelsesudvalget:
Marc Ludwig, PKL Akutområdet Region Nordjylland
Charlotte Green, PKL Akutområdet Region Midtjylland
Elisa Worthington, UAO, Aalborg Universitetshospital
Maika Shakar, UAO, RH Nordjylland, Hjørring
Dilek Cakar, UAO, Aarhus Universitetshospital
Trine Dyrberg, UAO, HE Horsens
Henrik Ømark, UAO, HE Horsens
Susanne Nøhr, UKO, Aalborg Universitetshospital
Marianne Kleis Møller, UKO, AUH
Flemming Knudsen, UKO, RH Nordjylland
Vibeke Ersbak, UKO, HE Vest
Karen Norberg, Videreuddannelsessekretariatet
Ledende overlæger:
Marc Ludwig, RH Nordjylland, Hjørring
Jacob Stouby Mortensen, HE Midt, Viborg
Christian Skjærbæk, RH Randers
Ulf Grue Hørlyk, HE Horsens
Tommy Andersson, HE Vest, Herning
Ole Mølgaard, AUH
Afbud:
Thomas Stilling-Vinther, UAO, Aalborg Universitetshospital
Jelena Jonciauskine, UAO, Aalborg Universitetshospital, Thisted
Thomas Nielsen, UAO, HE Midt Viborg
Catrin Iversen, UAO, RH Randers
Szilvia Gulyas Frimmerne, UAO, RH Randers
Morten Christopher Petersen, UAO, HE Vest Herning
Mads Lind Ingeman, UAO, Aarhus Universitetshospital
Ledende overlæger:
Jørn Munkhof Møller, Aalborg UH
at | referatet tages til efterretning |
referatet blev gennemgået.
at | uddannelsesudvalget anbefaler, at den lægefaglige indstilling godkendes af Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse |
På seneste møde blev der opnået enighed om, hvilke modeller der skulle arbejdes videre med i Region Midtjylland og Region Nordjylland.
Siden da har ledelsessystemet tilsluttet sig følgende modeller for Region Midtjylland og Region Nordjylland. Disse modeller med tilhørende fordeling af hoveduddannelsesårsværk foreslås indstillet til godkendelse ved Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Se bilag: udkast til lægefaglig indstilling.
Region Midtjylland:
2 år | 1,5 år | 1,5 år |
Regionshospitalet Randers, Akutafdelingen | Aarhus Universitetshospital, Akutafdelingen | Regionshospitalet Randers, Akutafdelingen |
2 år | 1,5 år | 1,5 år |
Hospitalsenhed Midt, Akutafdelingen | Aarhus Universitetshospital, Akutafdelingen | Hospitalsenhed Midt, Akutafdelingen |
2 år | 1,5 år | 1,5 år |
Hospitalsenheden Vest, Akutafdelingen | Aarhus Universitetshospital, Akutafdelingen | Hospitalsenheden Vest, Akutafdelingen |
2 år | 1,5 år | 1,5 år |
Regionshospitalet Horsens, Akutafdelingen | Aarhus Universitetshospital, Akutafdelingen | Regionshospitalet Horsens, Akutafdelingen |
Region Nordjylland
1,5 år | 2,5 år | 1 år |
Regionshospital Nordjylland, Akutområdet
| Aalborg Universitetshospital, Akut- og Traumecenter
| Regionshospital Nordjylland, Akutområdet |
1,5 år | 2,5 år | 1 år |
Aalborg Universitetshospital, Akut- og Traumecenter | Regionshospital Nordjylland, Akutområdet | Aalborg Universitetshospital, Akut- og Traumecenter |
Oversigt over antal hoveduddannelsesårsværk fordelt på ansættelsessteder
Ansættelsessted | Hoveduddannelsesårsværk |
Aalborg Universitetshospital, Akutmodtagelsen | 10 |
Regionshospital Nordjylland, Akutmodtagelsen | 10 |
Aarhus Universitetshospital, Akutafdelingen | 12 |
Hospitalsenhed Midt, Akutafdelingen
| 7 |
Hospitalsenheden Vest, Akutafdelingen | 7 |
Regionshospitalet Horsens, Akutafdelingen | 7 |
Regionshospitalet Randers, Akutafdelingen | 7 |
I alt | 60 |
Opslagskadence:
Forløb | Opslag 1, halvår (marts) | Opslag 2. halvår (september) |
1 | Viborg – AUH | Viborg – AUH |
2 | Randers – AUH | Randers – AUH |
3 | Herning - AUH | Herning - AUH |
4 | Horsens – AUH | Horsens – AUH |
5 | Hjørring - Aalborg | Hjørring - Aalborg |
6 | Aalborg Hjørring | Aalborg Hjørring |
Modellerne for hoveduddannelsen drøftes.
Uddannelsesudvalget anbefaler de fremlagte modeller.
De ledende overlæger de fremlagte modeller.
Marianne Kleis Møller rejste bekymring over læringsværdien i de foreslåede læringsophold ift egentlige ansættelser, men tilsluttede sig udvalgets beslutning.
Det aftales, at de to PKL'er indstiller modellerne og fordelingen af uddannelsesforløb/hoveduddannelsestid til Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse efter forudgående økonomisk høring ved hospitalsledelserne. Det skal fremgå i sagsfremstillingen til DRRLV, at modellen giver størst mulighed for tilrettelæggelse af læringsophold på de enkelte afdelinger og dermed udnyttelse af uddannelseskapacitet.
AUH (Ole Mølgaard) ønsker, at PKL/VUS vil tage højde for, at tilrettelæggelsen af opslag kan understøtte, at der ikke bliver uudnyttet uddannelseskapacitet på akutafdelingen AUH i tiden indtil modellen er fuldt implementeret. VUS/PKL påtager sig, at gøre hvad de kan for at udnytte uddannelseskapaciteten via fleksibel planlægning.
at | uddannelsesudvalget drøfter modellen for læringsophold og fastsætter rammer for implementering af læringsophold i hoveduddannelsen. |
Modellerne for opbygning af hoveduddannelsesforløb indebærer, at der udelukkende er ansættelser på akutafdelinger.
Kompetencer relateret til andre specialer skal opnås via læringsophold i andre specialer under ansættelsen på akutafdelingen.
Siden sidste møde har de to PKL'er været i dialog med specialerne om, hvordan sådanne læringsophold kan bygges op. På den baggrund foreslår PKL'erne for Akutmedicin, at læringsophold udformes således:
Anæstesi: Læringsophold 1 på regionshospital med 14 dages fokus på luftvejshåndtering. Tilknyttet fx dagkirurgisk enhed, hvor håndgreb læres. Der medfølger kompetencekort, som skal godkendes efter opholdet. Herefter skal lægen i 3 måneder følge alle akutte kald i sine vagter i akutafdelingen med fokus på hvordan luftvejshåndteringen foregår.
Læringsophold 2 på regionshospital med 14 dages tilknytning til intensiv med fokus på den intensive patient, herunder hvilke behandlingsmuligheder en intensiv afdeling kan tilbyde og ikke tilbyde. Det tilknyttede kompetencekort skal godkendes efter opholdet.
Pædiatri: 1 måneds læringsophold på fuld tid enten på regions- eller universitetshospital. Herefter 5 måneders forløb med én ugentlig opfølgningsdag.
Psykiatri: Region Nordjylland: Læringsophold med tre måneder funktionstid i psykiatrien (skadestuen) inkl. vagtarbejde og derefter en ugentlig ”returdag” i tre måneder. Region Midtjylland: PKL'erne er ved at undersøge mulighederne sammen med PKL for psykiatri.
Kirurgi: 4 ugers læringsophold med tilknytning til kirurgisk afdeling, hvor lægen deltager i morgenkonferencen og røntgenkonferencen og herefter følger kirurgisk mellemvagt til tilsyn og stuegang på akutte patienter, så den kirurgiske tilgang til patienten læres. Der er tilknyttet læringsmål og kompetencekort til opholdet, som skal godkendes.
Intern medicin: Én måneds fuld tid på intern medicinsk afdeling på regionshospital (PKL'er for intern medicin anbefaler dog 3-6 måneder). Herefter 5 måneder med én ugentlig opfølgningsdag på regionshospital, hvor fokus er fordelt således: 2 mdr. geriatri, 2 mdr. lungemedicin og én mdr. kardiologi. Herudover gennemfører universitetshospitalerne et 14 dage intensivt fokuseret ophold med henblik på oplæring i EKG.
Placeringen af læringsophold i hoveduddannelsen kan se således ud:
Region Midtjylland:
2 år | 1,5 år | 1,5 år |
Akutafdeling Regionshospital A Inkl. læringsophold inden for intern medicin, ortopædi, kirurgi og 1. del af anæstesi | Akutafdeling Universitetshospital
Inkl. læringsophold inden for pædiatri og psykiatri | Akutafdeling Regionshospital A
Inkl. læringsophold inden for anæstesi – 2. del |
Region Nordjylland A:
1,5 år | 2,5 år | 1 år |
Akutafdeling Regionshospital A Inkl. læringsophold inden for intern medicin, ortopædi og 1. del af anæstesi | Akutafdeling Universitetshospital Inkl. læringsophold inden for pædiatri, kirurgi og psykiatri | Akutafdeling Regionshospital A Inkl. læringsophold inden for anæstesi – 2. del |
Region Nordjylland B:
1,5 år | 2,5 år | 1 år |
Akutafdeling Universitetshospital
Inkl. læringsophold inden for intern medicin, ortopædi og 1. del af anæstesi | Akutafdeling Regionshospital A
Inkl. læringsophold inden for pædiatri, kirurgi og psykiatri | Akutafdeling Universitetshospital
Inkl. læringsophold inden for anæstesi – 2. del |
Uddannelsesudvalget drøfter læringsopholdenes opbygning og indhold. Det konkluderes, at hvert uddannelsessted laver et udkast til deres uddannelsesprogram med beskrivelse af ophold/læring på egne og andre afdelinger. Aftalerne med andre afdelinger indgås lokalt, ligesom eventuelle juridiske spørgsmål om funktion på andre afdelinger afgøres lokalt. Oversigten over læringsophold skal indeholde en angivelse af hvilke kompetencer, der opnås i de enkelte ansættelser.
PKL'erne påtager sig at definere læringsophold.
Region Nordjylland og RH Horsens har allerede påbegyndt planlægningen af læringsophold i deres hoveduddannelsesforløb.
Modellen for RH Horsens er vedhæftet referatet som bilag.
Modellen for Region Nordjylland ses nedenfor:
Region Nordjylland A:
1,5 år | 2,5 år | 1 år |
RH Nordjylland Hjørring Akutafdelingen Inkl. læringsophold: Kir/gyn 3. mdr. Intern med 6 mdr. Anæstesi 1/2 mdr. | Aalborg Universitetshospital, Akutafdelingen Inkl. læringsophold: pædiatri 3 mdr. Psykiatri 3 mdr. Ortopædkir 3 mdr.
| RH Nordjylland Hjørring Akutafdelingen Inkl. læringsophold: Inkl. læringsophold: Intensiv 1/2 mdr. |
Region Nordjylland B:
1,5 år | 2,5 år | 1 år |
Aalborg Universitetshospital, Akutafdelingen
Inkl. læringsophold: pædiatri 3 mdr. ortopæd 3 mdr. psykiatri 3 mdr. | Regionshospitalet Nordjylland
Inkl. læringsophold: Kir/gyn 3 mdr. intern med + kardiologi 6 mdr. (4/2) Anæstesi 1 mdr. | Aalborg Universitetshospital, Akutafdelingen
Inkl. læringsophold: ØNH - neuro 1 mdr. lægevagt/præhosp/uro 1 mdr. |
Skrivemødet på mandag flyttes til d. 19. september 2018.
Hvert regionshsopital laver aftaler lokalt med andre afdelinger om læringsophold og kompetenceopnåelse og med deres søsterafdeling på universitetshospital.
Det skal være tydeligt, hvilke kompetencer der opnås på de forskellige ansættelser.
Dilek påtager sig at lave et udkast til, hvilke kompetencer AUH står for. Dette sendes til PKL'er og UAO'er på regionshospitalerne i Region Midtjylland.
at | afdelingerne orienterer. |
Orienteringen om uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag kan bl.a. omhandle arbejdet med brugen af kompetencevurderingsmetoder.
Overordnet set er introduktionsuddannelsen kommet godt i gang alle steder.
Hjørring er den eneste afdeling, der endnu ikke har ansat introlæger, men nu er der ansøgere til opslaget. Der afholdes samtaler snarest.
Oversigt over besatte introduktionsstillinger, Videreuddannelsesregion Nord. d. 14. august 2018
Afdeling | Besatte Introduktionsstillinger |
Aarhus Universitetshospital, Akutafdelingen | 4 |
Regionshospitalet Randers, Akutafdelingen | 2 |
Regionshospitalet Horsens | 3 |
Hospitalsenhed Vest, Herning, Akutafdelingen | 3 |
Hospitalsenhed Midt, Viborg, Akutafdelingen | 4 |
Aalborg Universitetshospital, Akutafdelingen | 3 |
Regionshospitalet Nordjylland, Hjørring, Akutafdelingen | 0 |
I alt | 19 |
Oversigt over besatte introduktionsstillinger fordelt efter ansættelsesstart, Videreuddannelsesregion Nord
Afdeling | Maj 2018 | Juni 2018 | Juli 2018 | August 2018 | September 2018 | Oktober 2018 | November 2018 | December 2018 | Januar 2019 | Februar 2019 |
Aarhus Universitetshospital, Akutafdelingen | 3 | 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Regionshospitalet Randers, Akutafdelingen |
|
|
|
| 2 |
|
|
|
|
|
Regionshospitalet Horsens Akutafdelingen |
| 1 |
| 2 |
|
|
|
|
|
|
Hospitalsenhed Vest, Herning, Akutafdelingen |
|
|
|
| 1 | 1 |
|
|
| 1 |
Hospitalsenhed Midt, Viborg, Akutafdelingen | 1 | 1 | 1 | 1 |
|
|
|
|
|
|
Aalborg Universitetshospital, Akutafdelingen |
| 1 |
|
| 1 | 1 |
|
|
|
|
Regionshospitalet Nordjylland, Hjørring, Akutafdelingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
at | orienteringen tages til efterretning |
PKL'erne orienterer om:
Train the trainer EMCC kursus afholdes d. 20. - 22. september.
Der er tilmeldinger fra alle akutafdelinger undtagen Viborg. Jacob følger på om Thomas deltager. Region Syddanmark er også inviteret og deltager.
Karrierevalgsdag d. 16 november på Skejby, AUH.
Henrik og Dilek er tovholdere og melder specialet til. Charlotte videresender materiale herom.
Vejledning til meritvurderinger fra SST er sendt i høring fra regionerne. Der skal sendes høringssvar til SST d. 27. VUS arbejder på dette sammen med PKL'er og de andre Videreuddannelsesregioner. Der arbejdes på faste standarder for, hvor meget merit andre speciallægeuddannelser udløser.
at | orienteringen tages til efterretning |
Punktet udskydes til næste møde.
at | de næste møder planlægges |
Skrivemøde d. 19. september, Regionshuset Viborg (aflyst).
Uddannelsesudvalgsmøde d. 22. oktober, AUH
Uddannelsesudvalgsmøde d. 3. december, RH Horsens