at | dagsordenen godkendes |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes |
Uddannelsesudvalget har mulighed for at komme med bemærkninger til dagsordenen og punkter til eventuelt.
at | udvalget følger op på punkter i referatet |
Referatet fra uddannelsesudvalgsmøde d. 3. december 2024 er vedhæftet som bilag.
at | orienteringen tages til efterretning |
Det blev ved seneste uddannelsesudvalgsmøde aftalt, at der skal formuleres en beskrivelse af, hvordan tutorlæger håndterer sygefravær hos læger, herunder indkaldelse til sygefraværssamtaler.
Der er en proces i gang med at få fastlagt, hvor meget juridisk bistand regionen kan tilbyde ved sager med uddannelseslæger, der har længerevarende sygefravær i almen praksis. Derfor kan der ikke meldes noget endeligt ud til tutorlægerne endnu. Ved eventuelle sager med længerevarende sygefravær og/eller uhensigstmæssige uddannelsesforløb, kan tutorlægerne fortsat henvende sig til deres lokale AMUer, som efterfølgende kan tage sagen videre til Koncern HR, Sundhedsuddannelser/Videreuddannelsessekretariatet med henblik på håndtering af det pågældende forløb.
at | orienteringen tages til efterretning |
PKL'erne giver en status på omlægning af hoveduddannelsen i almen medicin, som skal træde i kraft for de forløb, der starter til den 1. februar 2026.
Vedhæft bilag fra SST.
at | uddannelsesudvalget drøfter mulighed for involvering af HU-læger i lægevagtens natberedskab |
Mads Skipper fra Videreuddannelsessekretariatet deltager virtuelt til dette punkt (kl. 14.45).
Præhospitalet har pr. 1. marts 2024 overtaget ansvaret for lægevagtens natberedskab i Region Midtjylland. I den forbindelse har Direktionen udtrykt ønske om at involvere hoveduddannelseslægerne i almen medicin (fase 2 og fase 3) i natberedskabet.
Sidste år blev der afholdt dialogmøder med PLO-Midtjylland, hvor der som udgangspunkt var villighed til at forhandle en aftale, der bl.a. henviser til erfaringer fra Region Sjælland. Dog var der ligeledes betydelige bekymringer fra både PLO-Midtjylland og PKL'erne, især vedrørende superviserbare forhold, og hvorvidt nattevagterne giver uddannelsesmæssig værdi.
Følgende løsninger har været til drøftelse:
Uddannelsesudvalget bedes drøfte ovenstående løsningsforslag.
Der er i Sundhedsreformen 2024 lagt op til en øget dimensionering i almen medicin. Sundhedsstyrelsen forventes at sende den nye dimensioneringsplan, som skal gælde fra 2026, i høring i løbet af marts 2025. Hvor mange uddannelsesstillinger der skal øges med, er derfor fortsat uvist.
AMUerne bedes vurdere, hvor der potentielt kan placeres ekstra uddannelsesstillinger i almen praksis. Herunder om det er muligt at placere forløb i de lægedækningstruede områder af regionen, som Sundhedsreformen lægger op til.
Den nuværende fordeling af hoveduddannelsesforløbene i Region Midtjylland ser ud som nedenstående, hvor der årligt skal opslås 76 forløb.
Hospitalsenheder | Antal årlige hoveduddannelsesforløb |
Distrikt Øst Aarhus Universitetshospital Regionshospitalet Randers Hospitalsenheden Horsens | 18 14 13 |
Distrikt Midt Hospitalsenhed Midt | 15 |
Distrikt Vest Regionshospitalet Gødstrup | 16 |
Samlet i Region Midtjylland | 76 |
Hvis dimensioneringsplan stiger med f.eks. 50 ekstra hoveduddannelsesforløb på landsplan, skal der ca. fordeles 16 forløb i Videreuddannelsesregion Nord. Heraf fordeles 1/3 til Region Nordjylland og 2/3 til Region Midtjylland, dvs. ca. 10 forløb i Region Midtjylland, som skal fordeles ud på de fire ansættelsesrunder. Den øget opslagskadence kan dermed f.eks. være (2 + 3 + 2 + 3).
Hvordan kan disse forløb fordeles i Region Midtjylland? Er der kapacitet i almen praksis i de tre distrikter? Og er det muligt at de ekstra forløb overvejende opslås i de lægedækningstruede områder?
at | orienteringen tages til efterretning |
Oversigt over opslået, besatte og ubesatte uddannelsesforløb i almen medicin i Region Midtjylland.
Introduktionsstillinger
Årligt skal der i følge den lægefaglige indstilling opslås mellem 121,6 (minimum) og 152 (maksimum) introduktionsuddannelsesstillinger i almen medicin i Region Midtjylland. Uddannelsesudvalget i Region Midtjylland har vedtaget, at der i alt laves 130 stillingsopslag til introduktionsuddannelsen i almen medicin årligt. Dermed skal der som udgangspunkt være 32 stillingsopslag i 2 af ansættelsesrunderne og 33 stillingsopslag i de andre to ansættelsesrunder. Nedenfor er der indsat oversigt over, hvilke forløb der har været i opslag i første halvår 2025, henholdsvis opslag/ansættelsesrunde 1 og 2.
1. halvår, 1. opslag
Distrikt | Øst | Midt | Vest | Sammen-hængende | I alt |
Opslået | 17 | 7 | 8 | 0 | 32 |
Besatte | 17 | 6 | 7 | 0 | 30 |
Ubesatte | 0 | 1 | 1 | 0 | 2 |
1. halvår, 2. opslag
Distrikt | Øst | Midt | Vest | Sammen-hængende | I alt |
Opslået | 18 | 8 | 7 | 0 | 33 |
Besatte | 18 | 8 | 5 | 0 | 31 |
Ubesatte | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 |
Hoveduddannelsesstillinger
Årligt skal der i følge den lægefaglige indstilling opslås 76 hoveduddannelsesstillinger i almen medicin i Region Midtjylland. Dermed skal der som udgangspunkt være 19 stillingsopslag i hver ansættelsesrunde. Nedenfor er der indsat oversigt over, hvilke forløb der har været i opslag i første halvår 2025, henholdsvis opslag/ansættelsesrunde 1 og 2.
1. halvår, 1. opslag
Distrikt | Øst | Midt | Vest | Sammen-hængende | I alt | ||
Hospitalsenhed | Randers | Aarhus | Horsens | Viborg | Gødstrup | ||
Opslåede forløb | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 1* | 19 |
Besatte forløb | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 1* | 19 |
Ubesatte forløb | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Det sammenhængende uddannelsesforløb er et Vest forløb
1. halvår, 2. opslag
Distrikt | Øst | Midt | Vest | Sammen-hængende | I alt | ||
Hospitalsenhed | Randers | Aarhus | Horsens | Viborg | Gødstrup | ||
Opslåede forløb | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 0 | 19 |
Besatte forløb | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 0 | 19 |
Ubesatte forløb | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Et Vest forløb er fremrykket fra 2. halvår, 2. opslag
at | orienteringen tages til efterretning |
Som følge af at Region Midtjylland i efteråret 2023 søgte Sundhedsstyrelsen om at forlænge ordningen med sammenhængende uddannelsesforløb i den vestlige del af Region Midtjylland frem til 2029, har Sundhedsstyrelsen anmodet om en evaluering af ordningen for perioden 2020-2024. Sundhedsstyrelsen har ønsket, at evalueringen skal belyse udbyttet for både uddannelseslæger og uddannelsessteder. Derudover skal evalueringen indeholde data på antal ansøgere, opslåede- og besatte stillinger.
Evalueringen kan læses i bilag.
Nedenfor er indsat opsummering af evalueringen:
Uddannelseslægernes evaluering
Ordningen med de sammenhængende uddannelsesforløb i almen medicin vurderer uddannelseslægerne generelt som positiv. Øget stabilitet og forudsigeligheden i både karriere og privatliv er en af de mest fremhævede aspekter, der gør ordningen attraktiv for uddannelseslægerne. Derudover angiver flere, at de har søgt om de sammenhængende uddannelsesforløb, fordi de føler sig afklaret i forhold til specialevalg. Samtidig er der visse ulemper ved ordningen, såsom begrænset erfaring fra introstillinger i andre specialer, hvilket flere af uddannelseslægerne angiver. Af ændringsforslag nævner uddannelseslægerne at udvide ordningen til flere områder og forbedre kommunikationen i forbindelse med overgangen mellem ansættelser.
Tutorlægernes evaluering
De tutorpraksis, der har svaret på spørgeskemaundersøgelsen, ser ordningen med de sammenhængende uddannelsesforløb som en succes og kan potentielt forbedre lægedækningen i yderområder, da den kan tilbyde stabilitet og langsigtet planlægning for unge læger. For at øge antallet af ansøgere kunne der gøres en indsats for at øge synligheden af ordningen samt gøre uddannelseslægerne og tutorpraksis opmærksomme på muligheden for at gennemføre introduktionsstillinger i andre specialer, hvis det vurderes nødvendigt, inden opstart i hoveduddannelsesforløbet.
Evaluering fra Regionshospitalet Gødstrup
Når uddannelseslægerne i sammenhængende uddannelsesforløb starter i hoveduddannelsesforløb, hvor de skal gennemføre 30 måneders ansættelse på seks forskellige hospitalsafdelinger, bliver der ikke udsendt ekstra information til afdelingerne om, at der starter en læge, som er i ordningen med sammenhængende uddannelsesforløb. En uddannelseslæge i sammenhængende uddannelsesforløb, starter og indgår i hospitalsdelen på lige fod med øvrige hoveduddannelseslæger i specialet. Derfor er afdelingerne ikke bevidste om, at den uddannelseslæge de har på afdelingen, er i sammenhængende uddannelsesforløb medmindre uddannelseslægen selv gør afdelingen opmærksom på det.
Den uddannelseskoordinerende overlæge har dog erfaret fra de uddannelseslæger, der er i ordningen, som vedkommende har talt med, at det har givet uddannelseslægerne tryghed og stabilitet i forhold til at købe hus og bosætte sig i området, fordi de kender deres lægekarriere mange år frem i tiden. UKO har ikke hørt noget negativt fra afdelingerne i forhold til uddannelseslægernes faglighed. UKO fortæller desuden, at en af lægerne i sammenhængende uddannelsesforløb er blevet AP-UKYL på regionshospitalet og har dermed vist sit engagement inden for uddannelsesområdet for AP-lægerne. UKO vurderer at ordningen giver mening i forhold til at rekruttere flere læger til specialet i et lægedækningstruet område.
at | det aftales hvilke emner, der skal med i nyhedsbrevet og hvem der laver det |
Uddannelsesudvalget drøfter hvilke emner, der er væsentlige at have med i det kommende nyhedsbrev.
at | orienteringen tages til efterretning |
Jannie Martensen fra Strategisk Styring og Analyse i Region Midtjylland og Julie Bæk-Jensen orienterer fra lægedæknings- og rekrutteringsudvalget.
at | forslag til håndtering af problemstillingen drøftes |
I forbindelse med stillingen som DYNAMU har lægen ca 20 dages fravær med løn pr. år, b.la. 1 administartionsdag pr. måned, MMI fire gange om året, temadage mm.
Der ydes ikke kompensation til praksis for de 20 fraværsdage, hvilket kan medføre problemer med at lande en fase 3 aftale.
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
Tilstede:
Søren Prins, PKL
Joachim Frølund, PKL
Signe Brøndt, PKL
Anders Vibæk, AMU
Kate Klostergaard, AMU
Julie Bæk-Jensen, AMU
Anders Heslop, AMU
Sofie Fuglsang, DYNAMU
Heidi Hedevang, DYNAMU
Katrine Meyer Lauritsen, DYNAMU
Tobias Damgaard Madsen, DYNAMU
Jannie Martensen, Koncernøkonomi - strategisk styring og analyse, Region Midtjylland
Anne Krog Skovbo, Koncern HR Sundhedsuddannelser, Region Midtjylland
Margit Højbjerg, Koncern HR Sundhedsuddannelser, Region Midtjylland
Mads Skipper, Koncern HR Sundhedsuddannelser, Region Midtjylland
Afbud:
Søren Svenningsen, AMU
Kasper Clausen, Koncern HR Sundhedsuddannelser, Region Midtjylland