Om uddannelsesudvalget

Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.

I udvalget finder du altid: 

  • PKL (formand) 
  • Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger 
  • Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen 
  • Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.

Dagsordener og referater

Se alle
  • Udvalg: Anæstesiologi - uddannelsesudvalg
  • Mødedato: 12. december, 2024 kl. 08:00
  • Mødested: Mødelokale 10, Regionshospitalet Randers, Skovlyvej 15, 8930 Randers

 


Sagnr.: 1-30-72-232-22

1. Evaulering af seneste ansættelsesrunde (kl. 08.00-09.00)

Sagsfremstilling

Der vil være mulighed for at behandle refleksioner og erfaringer relateret til seneste ansættelsesrunde.

Beslutning

Det blev nævnt, at karrierevejledning er dagsordenssat til næste URSARN møde. Der opleves et stigende antal ansøgere til både intro- og hoveduddannelsesstillinger og det blev drøftet, at det kan være gavnligt at påbegynde karrierevejledningen så tidligt som muligt. Karrierevejledning under introduktionsuddannelse kan også med fordel tage højde for ansøgernes potentiale for at kvalificere sig til hoveduddannelse senere hen.


Funktionen som referenceperson internt i ansættelsesudvalget blev drøftet. VUS indhenter referenceskema fra eksterne ansøgere men kommer ikke til at gøre det eller påse det i ansøgninger fra interne ansøgere. Det blev nævnt, at relevante negative referencer altid bør fremlægges til VUS og gerne så tidligt som muligt, så VUS kan partshøre ansøgere. Det blev aftalt, at ledelsesrepræsentanterne i næste ansættelsesrunde kan fremlægge relevante mundtlige input til formødet efter gennemgangen af ansøgerne, hvor der kan spørges ind til, om den lokale referenceperson har ydereligere input.


Den praktiske afvikling forbundet med mundtlig besked til ansøgerne efter samtalerne blev drøftet og det blev aftalt at koordinere tidspunktet for tilbagemelding i forbindelse med hver ansættelsesrunde.


Det blev klarlagt, at spørgeguiden fra DAISAIM alene tjener som en god inspiration til interviewsituationen.


Aalborg UH gav besked om, at hospitalet for fremtiden alene vil blive repræsenteret af én ledelsesrepræsentant til ansættelsesudvalgsmøderne (med to stemmer svt. AUH).

Sagnr.: 1-30-72-232-22

2. URSARN (kl. 09.00-12.00)

Sagnr.: 1-30-72-232-22

3. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Beslutning

Der blev budt velkommen og gennemført en kort præsentationsrunde. Jacob blev valgt som dagens ordstyrer.


Dagsordenen blev godkendt.

Sagnr.: 1-30-72-232-22

4. Referat

Sagsfremstilling

Referatet fra seneste møde d. 10. september i URSARN er vedlagt som bilag.

Beslutning

Referatet blev betragtet som godkendt.

Sagnr.: 1-30-72-232-22

5. Forberedelse

Sagsfremstilling

Forberedelse af eftermiddagensmøde med cheflægerne.


Følgende emner behandles under mødet med cheflægerne:

  • Status på præhospitalskurset
  • Speciallægereformen
  • Vagter i introuddannelsen
  • Afholdelse af I-kurser
  • Deltid under specielt introstillingen
  • Nyt holdningspapir fra DASAIMs

Beslutning

Revision af den lægelige videreuddannelse

Status fra DAISAIMs blev indlende vendt og det blev nævnt, at der afventes udspil fra Sundhedsstyrelsen ift. den endelige ramme for kommende målbeskrivelse.


Vagter i introduktionsuddannelsen:

Formålet og de uddannelsesmæssige gevinster forbundet med vagtvaretagelse blev drøftet.


Der blev argumenteret for det fortsatte krav om introduktionslægernes deltagelse i aften- og nattevagt bl.a. på baggrund af nødvendigheden af at kunne vurdere den akutte patient. De forskellige modeller for vagtstruktur på regionshospitalerne blev drøftet, også ift. det uddannelsesmæssige samt patientsikkerhedsmæssige aspekt. Uddannelsesmæssigt kunne der tales for et firepersonsvagthold ift. at give god supervision i vagten.


Det blev fremført, at der er gode muligheder for at fremhæve de uddannelsesmæssige gevinster ved at gå løbende i vagt under introduktionsuddannelsen samt at fremhæve overfor introduktionslægerne, at det forventes, at de ringer med tvivlsspørgsmål i vagten. Muligheden for at gå regelmæssigt i vagt som intro-læge kan også være en god måde at forberede uddannelseslægerne til specialet.


Det konkrete oplæg til og indhold af dagsordenspunktet med cheflægerne blev aftalt. Det blev fremført, at det er muligt for URSARN at anbefale en god uddannelsesmæssige balance af antal vagter mm.


Afholdelse af I-kurser:

Der blev redegjort for historikken med afholdelse og fordeling af ressourcer til I-kurserne i Videreuddannelsesregionen. Der blev udtryk holdning til, at det med fordel kan være speciallæger med interesser/subspecialering indenfor kursernes emner, som fællesregionalt står for undervisningen på de forskellige matrikler. Universitetshospitalernes rolle i undervisningen blev drøftet sat i relation til, at de også varetager undervisningsopgaven for kurserne under hoveduddannelse.


Struktureringen af dagsordenspunktet blev aftalt med henblik på den efterfølgende præsentation for cheflægerne.


Deltid:

Data relateret til deltid for henholdsvis speciallæger og HU-læger blev gennemgået og det blev nævnt, at der ikke findes et samlet overblik over deltid blandt intro-læger. De opgjorte årsager til deltid blandt HU-læger blev også fremført. Der blev argumenteret for, at det kan være centralt at drøfte med cheflægerne, om arbejdsgiverne kan arbejde med indsatser, der gør det mere attraktivt at arbejde fuld tid. Dette kan også være relateret til arbejdstilrettelæggelsen i afdelingen.


Uddannelsesmæssige fordele og ulemper relateret til deltid under introduktionsuddannelsen blev drøftet bl.a. ift. læringskurven og dagtid versus vagter. Heri skal uddannelsesmulighederne for både uddannelseslægerne på deltid samt afdelingens resterende uddannelseslæger tages med i betragtning. Det blev i forbindelse hermed nævnt som en mulighed, at deltid kan aftales og tildeles for ét år ad gangen. Det kan evt. også være en god ide at drøfte relevante alternativer til deltid fx igennem arbejdstilrettelæggelse.


Der blev opsummereret på emnet og aftalt specifikke hovedpointer til fremførsel for cheflægerne.


Nyt holdningspapir fra DASAIMs:

Baggrunden og den tidligere behandling af emnet blev gennemgået. Ændringerne til den opdaterede formulering blev fremført. Der blev opfordret til dialog i den enkelte afdeling ift. tilrettelæggelsen af tiden til opgaverne. Reaktionerne på og evt. afledte konsekvenser af den opdaterede formulering/vejledning fra DASAIMs blev også nævnt. Det blev også berørt, at holdningspapiret udelukkende relaterer sig til skriftlige opgaver.


Sagnr.: 1-31-77-504-22

6. Nyt fra VUS

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS


Orientering om arbejdet med kommende dimensioneringsplan (oktober 2024)

Sundhedsstyrelsen har den 30. september 2024 fremsendt høringsmateriale i forbindelse med udarbejdelse af dimensioneringen af speciallægeuddannelsen 2026-2030. Det er frist for fremsendelse af høringssvar den 2. december 2024. Sundhedsstyrelsen har udpeget høringsparter herunder de fem regioner, Danske Regioner, Videreuddannelsesregionerne, Lægeforeningen og de lægevidenskabelige selskaber. Videreuddannelsesregion Nord har nedsat en arbejdsgruppe der udarbejder et høringssvar, der fremsendes efter behandling i det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse og godkendelse af rådets formand. Det forventes, at den nye dimensioneringsplan offentliggøres marts 2025. Der er i forbindelse høringen med udgivet en revideret lægeprognose, som kan findes her: https://www.sst.dk/da/Fagperson/Sundhedsvaesenets-rammer-og-uddannelser/Uddannelser-varetaget-af-Sundhedsstyrelsen/Uddannelse-af-speciallaeger/Prognoser/Laegeprognoser


Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger (November 2024)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 2. halvår 2024 inkl. fleksforløb samt hele 2024 (Se bilag: Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger - 2. halvår 2024 + hele 2024). Tallene for 2. halvår 2024 + hele 2024 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.


Opslåede og besatte introduktionsstillinger (November 2024)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2024 (Se bilag: Indberetning af introduktionsstillinger - 2024). Tallene for 2024 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.

Fleksibilitet i antal I-stillinger (November 2024)

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal I-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal I-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum, som de er angivet til i den lægefaglige indstilling.


På baggrund af søgning til hoveduddannelsen i 2024 udarbejdet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om I-stillinger, der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb - 2024). Der er sket følgende ændringer:


Ændringer i pejlemærker

Specialer

Middel til lav

Retsmedicin

Lav til middel

Intern Medicin: Infektions


Beslutning

Pga. tidspres blev punktet gjort skriftligt og kan aflæses af ovenstående sagsfremstilling.

Sagnr.: 1-30-72-232-22

7. Eventuelt

Beslutning

Der blev orienteret om, at ansættelsessamtalerne til foråret er flyttet fra RH Randers til Regionshuset i Viborg.


Emner til næste møde i URSARN til februar 2025:

  • Forberedelse til HU-kurser, det kan drøftes både ift. forberedelse (antal timer) inden kurset og antal kursusdage. Det kan evt. henstilles til kursuslederne at tydeliggøre, hvad der er nice to og need to ift. forberedelse.
  • Det faglige indhold af I-kurserne, evt. revidering af det faglige indhold samt mængden af kurser (hvis relevant)
  • Karrierevejledning, også tidligt i uddannelseslægernes karriere
Sagnr.: 1-30-72-232-22

8. URSARN m/ cheflæger (kl. 12.00-15.00)

Sagsfremstilling

Fælles frokost kl. 12.00-12.30

Sagnr.: 1-30-72-232-22

9. Status på præhospitalskurset

Beslutning

Der blev budt velkommen til mødets anden del og gennemført en kort præsentationsrunde.


Der blev gennemført oplæg vedr. nuværende status på den præhospitale uddannelse, som nu er overgået til driftsfasen. Der er en igangværende dialog vedr. at udbrede konceptet til de andre videreuddannelsesregioner, så kurset bliver et nationalt tilbud.


Det faglige indhold og opbygning af kurset blev gennemgået. Muligheden for at indarbejde kurset i den kommende målbeskrivelse blev nævnt.


Der blev udtrykt enighed om at fortsætte det gode arbejde med kurset.

Sagnr.: 1-30-72-232-22

10. Speciallægereformen

Sagsfremstilling

Speciallægereformen, hvad tænker DASAIM v/ Anne Cathrine Haug

Beslutning

Der blev redegjort for den seneste status på revisionen af den lægelige videreuddannelse. Det blev fremført, at Sundhedsstyrelsen nu har udarbejdet skabelon til beskrivelse af specialerne. Der opstartes med et pilotprojekt, hvor fire udvalgte specialer (endokrinologi, kardiologi, ortopædkirurgi og klinisk biokemi) afprøver skabelonen først og herefter evaluerer, før skabelonen (specialebeskrivelsen) udbredes til de resterende specialer. Når specialebeskrivelserne er udarbejdet, udarbejder Sundhedsstyrelsen en specialplan og herefter påbegyndes arbejdet med at revidere egne målbeskrivelser.


Der blev givet en status på det pågående nationale arbejde med at indgive høringssvar til den kommende dimensioneringsplan. Ved seneste møde i Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse blev behovet for at tilrettelægge dimensioneringen efter efterspørgsel frem for udbud fremført.


Der blev redegjort for, at DASAIM afventer ovenstående før en revision af målbeskrivelsen påbegyndes. Det formodes at specialets grundstruktur bibeholdes i stor udstrækning. Derudover har udvalget arbejdet med specialets faglige profil.


Det blev nævnt, at der for nuværende også arbejdes med en opdatering af kompetencekortene med fokus på demonstrationen faglig kundskab til emnet for det enkelte kompetencekort. Det kan fx være en ændring af kompetencekortene for traume, præhospitale og akutmedicinske kompetencer for at hæve det faglige niveau af kortene. Derudover bliver der tilføjet et nationalt kompetencekort relateret til den præhospitale uddannelse.


Der blev fremvist eksempler på opdaterede kompetencekort, som for nuværende afprøves i enkelte afdelinger inden evt. yderligere revideringer.


Generalistkompetencerne og fokus herpå i revisionen af den lægelige videreuddannelse blev drøftet og det blev nævnt, at emnet endnu ikke er færdigbehandlet på nationalt plan.

Sagnr.: 1-30-72-232-22

11. Vagter i introduktionsuddannelsen

Sagsfremstilling

Vagter i introuddannelsen (se punkt 3 i referatet fra sidste URSARN møde i september, jf. link nederst i mail) - hvordan, hvorfor, hvor mange?

Beslutning

Der blev gennemgået en præsentation af forholdene, opgaverne, vagtlagene og vagtmodeller på de enkelte regionshospitaler. Der blev herigennem påpeget en række ligheder imellem opgaverne på tværs af hospitalerne.


Det blev drøftet, at det også er afgørende for den enkelte uddannelseslæge tidligt at blive afprøvet i, hvordan vedkommende fungerer fagligt og praktisk (og søvnmæssigt) i vagten.


Det blev fremhævet, at URSARN finder det centralt, at vagtarbejdet også i fremtiden bevares i introduktionsuddannelsen. Der blev udtalt støtte til denne holdning fra cheflægernes side, også af hensyn til forberedelsen til at indgå i hoveduddannelse. Der er endnu ikke blevet etableret konsensus om det optimale antal vagter om måneden i en uddannelsesmæssig sammenhæng. Der er dog etableret enighed om at det vurderes vigtigt med en løbende/kontinuerlig deltagelse i vagten under introduktionsuddannelsen.

Sagnr.: 1-30-72-232-22

12. I-kurser

Sagsfremstilling

Afholdelse af I-kurser (se punkt 9 i referatet) eller rettere fordelingen af undervisere fra de forskellige matrikler.

Beslutning

Der blev redegjort for den nuværende ansvars- og ressourcefordeling tilknyttet I-kurserne samt det generelle indhold og opbygning af kurserne. Der blev fremvist en opdateret oversigt over den nuværende fordeling af undervisere.


Det blev fremført, at simulationstræning kan være skrøbeligt, hvis der ikke er tilstrækkeligt undervisere tilknyttet.


Det blev italesat, at der var flere intro-læger, som udeblev fra seneste kursus i Randers, hvilket kan vanskeliggøre simulationstræningen. Der blev opfordret til, at de enkelte UAO’er/UALO’er italesætter vigtigheden til at møde op over for egne intro-læger. Det blev aftalt, at delkursusleder efter kurset kan orientere relevant UAO/UALO, hvis intro-læger udebliver på selve kursusdagen.


Der blev spurgt efter, om mængden af kurser stadigt er passende, hvilket forventes at blive behandlet i URSARN på et senere tidspunkt, også ift. evt. revidering af det faglige kursusindhold.


Personaleressourcer tilknyttet undervisningsopgaven til kurserne blev også vendt. Det blev foreslået at samle kursusdagene til færre, men længere undervisningsdage eller undersøge evt. muligheder for at sammenlægge kurser på relevant facon. Det blev også opfordret til en større grad af sparring imellem delkursuslederne for at undersøge, om der er overlap af informationer på flere forskellige emner eller tips/tricks at hente fra hinanden.

Sagnr.: 1-30-72-232-22

13. Deltid under introduktionsuddannelsen

Sagsfremstilling

Deltid under specielt introstillingen (se punkt 10 i referatet). 

Beslutning

Der blev redegjort for baggrunden for dagsordenspunktet samt de specifikke data tilknyttet deltid for henholdsvis speciallæger og hoveduddannelseslæger.


Der blev lagt vægt på vigtigheden af en individuel konkret vurdering ved anmodninger om. Derudover blev det nævnt som en konstruktiv tilgang at gøre deltidsperioder tidsbegrænset fx for ét år ad gangen. Der blev også opfordret til at have løbende opmærksomhed på ikke at forringe uddannelsesforløbet i forbindelse med tilkendegivelse af deltid.


Forskellige tilgange til fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen som et alternativ til deltid blev også drøftet. Det blev også pointeret, at det i en uddannelsesmæssig sammenhæng er vigtigt at balance fordelingen imellem dagtid og vagt hensigtsmæssigt.


Det blev aftalt at nedsætte en arbejdsgruppe under URSARN til videre behandling af emnet. Der blev fremført et forslag om at undersøge fx grunde til deltidsønsker, uddannelsesmæssige fordele og ulemper samt konsekvenser mm. igennem arbejdsgruppens arbejde.


Medlemmer til arbejdsgruppen:

  • Anne Mette Skjødt-Jensen
  • Anne Cathrine Haug
  • Elise Arem Gundersen
  • David Cristoffanini Lodahl
  • Dorte Bülow Keld


Det blev opsummeret, at individuelle aftaler om deltid bør indgås i dialogbaseret tilgang. Der kan også være et potentiale i en tydelig forventningsafstemning fra arbejdsgivers side.

Sagnr.: 1-30-72-232-22

14. Skriftlige opgaver i intro- og hoveduddannelse

Sagsfremstilling

Der er kommet et nyt holdningspapir fra DASAIMs uddannelsesudvalg (vedhæftet mail), her står bl.a.: "På baggrund af Sundhedsstyrelsens og arbejdsgivers udmeldinger, anbefaler DASAIMs Uddannelsesudvalg (DUU), at kompetencerne i målbeskrivelsen kan opnås inden for normal arbejdstid." Hvordan skal vi forholde os til det?

Beslutning

Opdateringen af vejledningen og indholdet heraf blev gennemgået. Den konkrete ændring blev beskrevet. Der blev fremført et eksempel på, hvordan det kan løses i den enkelte afdeling med en lokal vejledning.


Afdelingens praktiske tilrettelæggelse af opgaveskrivningen blev drøftet og der blev lagt vægt på tydelig forventningsafstemning i forbindelse hermed. Her blev det også pointeret, at de lokale løsninger i det enkelte afsnit bør være ensrettet for alle afsnittets uddannelseslæger, under forudsætning for, hvad der er muligt ift. arbejdstilrettelæggelsen i afsnittet.


Der blev fortalt om gode erfaringer med at gennemgå Intro-lægernes skriftlige opgaver i plenum, hvilke typisk giver gode faglige drøftelser som følge heraf.

Sagnr.: 1-30-72-232-22

15. Næste møde

Sagsfremstilling

Møder i 1. halvår 2025:

  • Onsdag d. 5. februar, Aalborg (uden cheflæger) kl. 09.00-15.00
  • Tirsdag d. 20. maj, Viborg (uden cheflæger) kl. 09.00-15.00, inkl. evaluering af seneste ansættelsesrunde kl. 08.00-09.00 (for ledelsesrepræsentanter i ansættelsesudvalget)


Rotation af I-læger medsendt i kalenderbookingen.


Emner til forårets møder i URSARN:

  • Dimensionering, gerne behandle dimensionering og fordeling til foråret. Hvordan har historikken været ift. min. og maks. fordeling af introduktionsstillinger (bunder i Gødstrups ønske om større andel i seneste dimensioneringsplan)?


Øvrige emner og dagsordenspunkter til næste møde aftales.

Beslutning

Der blev efterspurgt emner til næste møde fra cheflægerne:

  • Det periodevise uregelmæssige flow af HU-lægerne på regionshospitaler
Sagnr.: 1-30-72-232-22

16. Eventuelt

Beslutning

Der var ikke øvrige punkter til eventuelt.

Sagnr.: 1-30-72-232-22

17. Deltagere

Sagsfremstilling

Tilstede:

Elise Arem Gundersen

Mathias Bach Jensen-Holm

Mathilde Enevoldsen

Josefine Hejlesen

Niels Dalsgaard Nielsen

Per Lund Petersen

Sofie Grud Thorn


Louise Provstgaard Holm


David Christoffanini Lodahl

Anne Cathrine Haug

Mikka Borup

Helle Lykkeskov Nibro

Anne Mette Skjødt-Jensen

Betina Vest Hansen

Anne Eldrup Vester

Christian Melchior Olesen

Susanne Scheppan

Jacob Keller Andersen

Simon Ladehoff Thomsen

Karsten Hølledig Gadegaard


Stig Dyrskog

Karina Bækby Houborg

Dorte Bülow Keld

Birgitte Brandsborg, indtil kl. 13.15

Lars Folkersen

Allan Bach

Lisbet Tokkesdal Jensen

Mikkel Seneca

Sisse Anette Thomassen

Lene Raun Nielsen

Nette Møller-Nielsen

Toke Ravn


Mette Dahl Jacobsen (referent)


Afbud:

Marie Storgaard

Tina Guldager

Johanne Marie Holst

Philip Kragsig Bang

Niels-Erik Ribergaard

Martin Rostgaard-Knudsen


Ikke til stede:

Mads Svennesen

Anders Skjelsager

Pernille Lennert