Om uddannelsesudvalget

Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.

I udvalget finder du altid: 

  • PKL (formand) 
  • Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger 
  • Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen 
  • Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.

Dagsordener og referater fra udvalgets arbejde

  • Udvalg: Dermatovenerologi - uddannelsesudvalg
  • Mødedato: 01. december, 2021 kl. 08:30
  • Mødested: Tradecity, Kokholm 3, Kolding

 


Sagnr.: 1-44-72-241-17

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at udvalget godkender dagsordenen

Sagsfremstilling

Dagsordenen er vedhæftet punktet.

Beslutning

PKL bød velkommen.

Dagsordenen blev godkendt uden bemærkninger.

Sagnr.: 1-44-72-241-17

2. Opfølgning på referat fra seneste møde

Det indstilles,

at udvalget følger op på relevante punkter

Sagsfremstilling

Referatet er vedhæftet.

Beslutning

Der var ikke bemærkninger til referatet.

Sagnr.: 1-44-72-241-17

3. Nyt fra PKL

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

PKL Anne Braae orienterer om nyt siden sidst

Beslutning

1. Der er pt meget interesse omkring, hvordan den yngste generation af læger har andre ønsker til, hvordan deres arbejdsliv skal forme sig ift tidligere generationer. Udvalget får mulighed for at drøfte betydningen af dette under punkt 5.


2. Derudover er SSTs proces omkring Revision af den lægelige videreuddannelse genstartet i efteråret 2021 efter en pause henover foråret og sommeren 2021. OI processen ses der bl.a. på strukturerne omkring specialeafgrænsninger.


I arbejdet er der nedsat fire arbejdsgrupper:

A. Indhold i den lægelige videreuddannelse

B. Specialestruktur

C. Dimensionering

D: Governance


De tre videreuddannelsesregioner har repræsentanter med i alle
fire arbejdsgrupper.


4. SST har i sommeren 2021 udmeldt en ny dimensioneringsplan for 2022 og 2023. Dermato- venerologi har fået en udvidelse på en enkelte HU-stilling i Videreuddannelsesregion Øst.


5. Aalborg Universitetshospital indgår pr 1. oktober 2021 i introduktionsuddannelsen i Videreuddannelsesregion Nord.

Sagnr.: 1-44-72-241-17

4. Opfølgning på afholdelse af nyt specialespecifikt kursus under introduktionsuddannelsen

Det indstilles,

at udvalget drøfter erfaringer fra det afholdte specialespecifikke kursus under introduktionsuddannelsen

Sagsfremstilling

Med den nye målbeskrivelse har specialet fået indført et obligatorisk specialespecifikt kursus under introduktionsuddannelsen.

Kurset har netop været afholdt for første gang og udvalget bedes drøfte tilbagemeldingerne fra kurset.

Beslutning

Henrik og Sumangali er kursusledere for kurset i VUR Nord og Syd.


Det første kursus i Syd og Nord blev afholdt i oktober 2021.

Kurset afholdes i foråret i Øst, mens det afholde i Nord/Syd i efteråret.


Kurset fik gode tilbagemeldinger og konstruktive input til elementer der kunne fylde mere og indre. Et område som man godt kan fjerne er en del af introduktionen til specialet.


Emnerne var de samme som i VUR Østs kursus i foråret


Kurset skal gerne gennemføres i starten i af introduktionsstillingen. Derfor er det hensigtsmæssigt at afholde kurset to gange om året.


PKL kvitterede for det flotte arbejde med kurset.


Der er en opmærksomhed på at introduktionslægerne kommer på kurset i umiddelbar forlængelse af opstart i stillingen, og at man ikke afventer deltagelse indtil kurset afholdes i geografisk nærhed.


Der er desuden en generel opmærksomhed på, at uddannelseslægerne tager på de specialespecifikke kurser efter planen herunder, at de ikke afholdes under ansættelse i praksis.


I selskabets uddannelsesudvalg er man enig om at deltagelse på obligatoriske kurser skal foregå efter planen, og at der skal være særlige årsager til, at man ikke kan følge planen.


På OUH planlægger man med at skemalægge hele uddannelseslægens overordnet plan et år ud i fremtiden, således det fra starten er tydeligt hvilke EPA'er og kurser lægen skal deltage på i den kommende år. AUH planlægger med en lignende praksis.

Sagnr.: 1-44-72-241-17

5. Udviklingen i efterspørgsel på fleksibilitet i den lægelige videreuddannelse

Det indstilles,

at taget orienteringen til efterretning
at udvalget drøfter efterspørgslen på fleksibilitet i specialet

Sagsfremstilling

Den 11. november var PKL'er, UKO'er og Videreuddannelsessekretariatet i Nord samlet til en temadag omkring udviklingen i, hvilket arbejdsliv yngre læger efterspørger og kommer til at efterspørge fremadrettet. Herunder ønsker til arbejdstilrettelæggelse, deltid, fritid, familieliv osv.

Dagen blev indledt ved et oplæg fra Mikkel Sanddal Hansen, der bl.a. er oplægsholder med fokus på tiltrække og fastholde nye generationer.


Slides fra dagen er vedhæftet.


Anne Braae og Trine Kirkegaard orienterer fra temadagen.


På baggrund af orienteringen bedes udvalget drøfte, hvorvidt det giver anledning til at se på, hvordan specialet kan og skal tiltrække og fastholde uddannelseslæger i specialet.

Beslutning

Opsamling på PKL-UKO-VUS temadag

På den seneste PKL-UKO-VUS dag i Videreuddannelsesregion Nord var dette deltid og fleksibilitet sat som tema, hvor Mikkel Sandal gav oplæg om de nye generationers forventninger og ønsker til arbejdslivet. Herunder et skift i værdier.


DSMU begynder at arbejde med hvordan det integreres i den måde vi uddanner læger i dag. Samtidig er deltid et krav som YL har med i deres overenskomstforhandlinger.


I VUR Nord ser man, at det primært er kvinder der søge og får deltid pga. personlige forhold. Deltid pga. forskning fordeler sig ca. 50/50.


Der er forskel på tværs af specialer. I almen medicin og psykiatri er deltid relativt udbredt. Psykiatrien anvender det bl.a. som et rekrutteringsredskab. I urologien i VUR nord er man modsat relativt restriktive omkring deltid. Der går man i stedet i dialog omkring andre former fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen.


Situationen pt i specialet

Afdelingsledelserne på hudafdelingerne oplever en øget efterspørgsel på deltid. Hidtil har afdelingsledelserne både i Odense og AUH haft den tilgang, at lægerne skal have lægelig grund; psykisk eller fysisk eller andre helt særlige årsager for at kunne få deltid. Dette kan dog være på vej til en opblødning.


Praksis er ikke afvisende overfor deltid i praksis. I Aalborg har man prøvet det en enkelt gang og det var ikke et stort problem.



Deltid ift. uddannelseskvalitet og uddannelsesregler

Udvalget har en opmærksomhed på, at én ting er den enkelte læge, mens noget andet og lige så vigtigt er forholdene for de øvrige ansatte, da deltid for nogen har betydning for arbejdstilrettelæggelsen for andre.


Der kan desuden være én nedre grænse for hvor meget tid man er i afdelingen om ugen ift. kontinuitet og hyppighed af procedure.



Deltid er noget man kan søge om ved sin arbejdsgiver. Det er arbejdsgiver frit for om man godkender eller afviser. Derudover skal PKL også have mulighed for at vurderer om deltiden vil have konsekvenser for uddannelseskvaliteten.



Konklusion

Specialet har en særlig opmærksom på efterspørgslen på deltid og drøfter det løbende i uddannelsesudvalget.


Dertil er der i afdelingsledelserne en særligt opmærksom på årsagen til deltid og opmærksomhed på, at uddannelseslæger ikke skal gemme ferie som afholdes i udeåret og/eller i praksis.

Sagnr.: 1-44-72-241-17

6. Status og opfølgning på overlevering mellem delansættelser

Det indstilles,

at udvalget drøfter status og erfaringer fra den systematiske overlevering mellem delansættelser

Sagsfremstilling

På de seneste møder i uddannelsesudvalget har udvalget drøftet overlevering mellem de enkelte delansættelser.


På mødet den 2. juni 2021 gav afdelingerne udtryk for at de havde haft gode erfaringer med overlevering det seneste halvår år og at de ønskede at fortsætte med den systematiske overlevering.


På mødet den 1. december bedes afdelinger og tutorlæger videndele omkring status og erfaringer siden sidst. Herunder

- inddragelse af tutorlægerne i overleveringen

- potentialet for at tilføre en skriftlighed

- potentialet for at gå ind i de bløde kompetencer


Beslutning

Henrik og Sumangali har nu prøvet det et par gange, og Sanne Fast har været med en enkelt gang.


Uddannelseslægerne er meget tilfredse med processen og afdelingerne er glade for løsningen. Det kræver planlægning, men den enkelte overlevering tager ca 10-15 min, hvilket virker som et fint niveau.


Sanne Fast har som tutorlæge har god erfaring med at overlevere til OUH, men vil gerne have implementeret overlevering fra hospital til praksis.
Det ønsker de øvrige tutorlæger også.


Overleveringen har for eksempel været med til at planlægge opnåelse af en EPA, der ikke var nået i første del. Samtidig kan det være med at til mane forestillinger om det nye sted til jorden og gør uddannelseslægerne mere trygge forud for skiftet mellem afdelinger og vise at afdelingerne arbejder sammen om hele uddannelsen. Det giver god kontinuitet.


Udvalget vil gerne have ordningen udbredt til alle overgange.


PKL kvittere for det flotte arbejde.


PKL foreslår, at UAO'erne på sigt uddelegerer opgaven til UKYL'er eller andre, der er involverede i de enkelt euddannelsesforløb (hovedvejleder). Her skal der være styr på formen, således der er enighed og tydelighed om hvordan man laver overdragelsen og hvad man taler om i forbindelse med overdragelsen.

Sagnr.: 1-44-72-241-17

7. Opdatering af lægefaglig indstilling for forskningstræning i Videreuddannelsesregion Nord

Det indstilles,

at udvalget drøfter behov for ændringer i den gældende lægefaglige indstilling for forskningstræningen i Videreuddannelsesregion Nord

Sagsfremstilling

Den lægefaglige indstilling for forskningstræning (LFI) i Videreuddannelsesregion Nord er fra 2016. Der er derfor behov for at vurdere, hvorvidt den fortsat er aktuel og/eller der er behov for tilpasninger.


Den gældende LFI er vedhæftet.


Obs. I Videreuddannelsesregion Syd er den seneste beskrivelse af forskningstræningen i specialet dateret oktober 2019.

Beskrivelsen fra Syd er også vedhæftet.

Beslutning

På OUH arbejder man med, hvem der skal være ansvarlig for forskningstræningen er det UAO eller afdelings forskningsansvarlige.


Såfremt en uddannelseslæge ikke skal bruge alle 10 dage på projektet er det op til en aftale mellem afdelingen og uddannelseslæge, hvordan de overskydende dage skal anvendes.


PKL udarbejder et udkast til en ny LFI for Videreuddannelsesregion Nord som sendes til uddannelsesudvalget til kommentering.


Der er enighed om at forskningstræningen foregår i den primære uddannelsesafdeling. Hvis dette afviges aftales det konkret.

Sagnr.: 1-44-72-241-17

8. Nyt fra afdelingerne

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.

Beslutning

OUH
Afdelingen har nedsat en "taskforce" til at tage hånd om uddannelsen inkl. en forbedringskonsulent. "Taskforcen" indhenter input fra uddannelseslæger og speciallæger og er i gang med at finde ud af hvilke tiltag man skal initiere for at optimere værdien i uddannelsen. Planen bliver fulgt op efter  30, 90 og 120 dage. Den overordnet plan er at vinde uddannelsesprisen i 2022.
 
Herudover arbejder afdelingen bl.a. med forventningsafstemning mellem afdelingen og uddannelseslæge. Herunder "actionscards" til hvordan man arbejder på afdelingen.
Dertil arbejdes der med forventningsafstemning overfor supervisorer.
 
Et næste fokus område er samarbejdet mellem uddannelseslæge og vejleder.
 
Tutorlægerne
Man arbejder aktivt med at uddanne uddannelseslægerne og arbejder målrettet på at opnå kompetencer.
 
AalborgUH
Afdelingen har pr. 1. oktober 2021 ansat deres første introduktionslæger. Der er tale om læger der var kendt på afdelingen i forvejen.
 
Uddannelsen går planmæssigt jf. uddannelsesprogrammet.
 
AUH
Afdelingen arbejder med omsætning af målbeskrivelsen til nye uddannelsesprogrammer Programmerne ligger pt til behandling i Udvalget for godendelse af uddannelsesprogrammer der har møde den 3. december 2021.
 
På AUH arbejder man sammen med UKO'erne på at påbegynde kompetenceudvikling af uddannelsesgiverne.
 
Der arbejdes med instruksskrivning, hvor man på månedlig basis giver tilbagemelding på hvor langt ma ner med de enkelte instrukser.
 

Afdelingen er i gang med at lave nye uddannelsesplaner for introduktionsuddannelsen. Heri er der fokus på sammenhæng mellem drift/produktion og uddannelse.

Sagnr.: 1-31-77-1-18

9. Nyt fra VUS

Sagsfremstilling


Dimensioneringsplan 2022-2023

Sundhedsstyrelsen har pr. 28. juni 2021 udmeldt dimensioneringsplanen for den lægelige videreuddannelse for perioden 2022-2023.

Den nye dimensioneringsplan er vedhæftet som bilag.




Beslutning

 Orienteringen blev taget til efterretning.

Sagnr.: 1-44-72-241-17

10. Næste møde

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

Næste møde afholdes den 1, juni kl. 08.30-10.30.

Lokation afhænger af lkaltion for MMI


VUS indkalder i outlook.

Sagnr.: 1-44-72-241-17

11. Eventuelt

Beslutning

11.


Eventuelt


Uddannelsesprogrammer.

Uddannelsesprogrammet for VUR Nord behandles i UGUP den 3. december 2021.


Det nye i VUR Nord programmerne er bl.a. en ændring i EPS'er der skal opnås i praksis herunder lysbehandling og kontaktallergi.


Tutorlægerne i Syd kan bakke op om samme fordeling.

Sagnr.: 1-44-72-241-17

12. Deltagere

Beslutning


Formand Anne Braae Olesen PKL

Henrik Lorenzen (UAO, AUH)
(Via video)

Simon Fage (UKYL, AUH) (Via video)

Mette Deleuran ((Led.ovl. AUH)

Marie Bjørn (UKYL Aalborg) (via lyd)

Sumangali Chandra Prasad (UAO, OUH)

Sigurd Broesby-Olsen (Led.Ovl. OUH)

Henrik Thorman (Praksis Vejle) (Via video)

Sanne Fast (Praksis Fredericia)

Hans Lomholt (Praksis, Aalborg) Suppl. Henrik Sølvsten (Via video)

Maiken Glud (Led.ovl., Aalborg UH)
(Via video)

Mads (AUH)

Mikael Bruun (VUR Syd)

Trine Kirkegaard (VUR Nord, Referent)


Afbud

Kristian Otkjær (praksis, Herning)

Maria Danielsen (UKYL, AUH)

Morten Østerballe (Praksis Herning)