Dagsorden og referater
Om uddannelsesudvalget
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
- PKL (formand)
- Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger
- Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen
- Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Gynækologi og obstetrik - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 18. marts, 2022 kl. 09:00
- Mødested: Hjørring
Pkt. tekst
- 1. Godkendelse af dagsorden
- 2. Nyt fra PKL
- 3. Nyt fra UU
- 4. Nyt fra FYGO
- 5. Seneste ansættelsesrunde
- 6. Revidering af lægefaglig indstilling for forskningstræning
- 7. Invers feedback
- 8. Godkendelse af ny lægefaglig indstilling for introduktionsuddannelsen i specialet
- 9. Revidering af i-uddannelsesprogrammer
- 10. Besøg på afdelingen
- 11. Kompetencetavler
- 12. Status for hensigtserklæringen vedr. forskning under HU i gyn-obs
- 13. Deltid
- 14. I-kurser
- 15. Overdragelse mellem delansættelser
- 16. Sectio-kørekort
- 17. Næste møde
- 18. Eventuelt
1. Godkendelse af dagsorden
Det indstilles,
at | udvalget godkender dagsordenen |
Beslutning
Inge Marie Møller bød velkommen.
Deltagere:
Inge Marie Møller (PKL)
Sanne Steenfeldt Tipsmark (VUS, referent)
UKYL'er
Johanne Rasmussen
Signe Østergård
Kathrine Dahl
Camilla Borg
Line Borregaard
Rasmus Olesen
Mette Høltzermann
Karen Guldbrandsen
Anna Schou Løve (video indtil kl. ca. 12)
Pia Colding
Lecia Brøns
Gitte Bro Schmidt
UAO'er
Anne Gamst
Susanne Axelsen
Maria Stentebjerg Skøtt
Susanne Greisen
Helle Larsen
Stine Leenskjold
Linn Elisabeth Helleland
Constanze Merkel
Jens Christian Tofteby Knudsen
2. Nyt fra PKL
Det indstilles,
at | udvalget tager orienteringen til efterretning |
Sagsfremstilling
Inge Marie Møller orienterer om følgende:
- forskningstræning, ansøgning om merit
- headlines fra PKL besøg
- ny godkendelsesprocedure ift. kompetencegodkendelse.
- kurser
- udløb af PKL stilling
Beslutning
Inge Marie Møller orienterede om følgende (se desuden vedlagte powerpoint):
Forskningstræning
Der har ikke tidligere været en ensartet linje nationalt, når det kommer til dispensation for forskningstræning i specialet.
Inge Marie har nu afklaret med PUF-lektor og medlem af forskningstræningsstyregruppen, Flemming Randsbæk, at retningslinjen for dispensation i forbindelse med forskningstræningen er vejledende. Der vil derfor fremadrettet være en strengere linje for, hvornår det er muligt at få dispensation. Dette sker med henblik på en mere koordineret praksis med de øvrige videreuddannelsesregioner.
Afdelingsbesøg
PKL har været på afdelingsbesøg hos afdelingerne i henholdsvis Hjørring, Viborg, Herning og Aalborg. Inge Marie kunne glædeligt konstatere, at UAO'erne har haft stort udbytte af kurset for UAO'er. Derudover har UAO'erne gjort en stor indsats ift. at håndholde uddannelsen i forbindelse med covid, hvilket betyder, at kun få uddannelseslæger er blevet forlænget.
Afdelingerne har desuden gang i mange gode initiativer som blandt andet årshjul for i-lægers forløb, simulation af sectio, forskellig brug af kompetencetavler og udvikling af et sectio-kørekort.
Ny retningslinje for godkendelse af kompetencer.
Inge Marie orienterede om en revision af retningslinjen vedr. godkendelse af kompetencer. H-læger kan nu godkende kompetencer for h-læger i andre specialer. I gyn-obs betyder det, at h-lægerne i specialet kan godkende kompetencer for akutlægerne.
Robotkirurgi
Der er fortsat ledige pladser på robotkirurgikurset, der kører som et forskningsprojekt under MidtSim. (se uddbybende information i vedhæftede powerpoint).
Øvrige kurser 2022
DSMU 24.-25. november, årsmøde og masterclass i København.
AMEE 2022, 27. august til 1. september, Lyon i Frankrig.
PKL-stillingen i specialet
Inge Maries ansættelse udløber pr. 31. august 2022. Ansættelse sker for fem år ad gangen. Inge Marie genansøger, men opfordrede andre interesserede til også at søge stillingen, som forventes i opslag sen forår/sommer. Der var opbakning fra udvalget til, at Inge Marie fortsætter som PKL.
Bilag
3. Nyt fra UU
Det indstilles,
at | udvalget tager orienteringen til efterretning |
Sagsfremstilling
Anne Gamst, medlem af uddannelsesudvalget under DSOG fortæller om seneste nyt fra uddannelsesudvalget.
Beslutning
Anne Gamst orienterede om nyt fra UU.
Møde for specialets UAO'er
I november 2021 var mange af specialets UAO'er samlet i København til en udbytterig dag om transfer og udfordringer i klinisk vejledning.
Det er hensigten, at selskabet vil afholde lignende arrangementer hvert 2. år.
Årligt forårsmøde
DSOG holder sit forårsmøde den 1.-2. april på Hindsgavl slot. Emnet er "overdiagnostik og overbehandling" og "fremtidens lægeliv i et presset sundhedsvæsen".
DSOG søger ny hovedkursusleder
Stillingen er i genopslag pga. manglende ansøgere. Der er ny ansøgningsfrist den 6. april 2022.
Valg til UU
Der er snart valg til UU. Inge Marie og Anne Gamst opfordrede til, at flere fra videreuddannelsesregion Nord involverer sig i arbejdet for at undgå en geografisk skævvridning.
Deltagelse i UU er en gylden mulighed for at være med til at udvikle uddannelsen i specialet i en spændende tid, hvor den generelle revision af speciallægeuddannelsen formentlig får betydning for udarbejdelsen af specialets næste målbeskrivelse.
Mange møder i UU foregår virtuelt, typisk i aftentimerne. Mødefrekvensen er ca. 4-6 gange årligt.
4. Nyt fra FYGO
Det indstilles,
at | udvalget tager orienteringen til efterretning |
Sagsfremstilling
Gitte Bro Schmidt og Karen Guldbrandsen orienterer om FYGOS seneste tiltag.
Beslutning
Karen Guldbrandsen og Gitte Bro Schmidt orienterede om nyt fra FYGO.
Forskerdating aflyst
Den planlagte forskerdating, som skulle have været afholdt i både Aarhus, Odense og København, blev desværre aflyst pga. for få tilmeldte.
Udvalget drøftede mulige årsager til, at det ikke har været muligt at tiltrække deltagere til et ellers godt og veltilrettelagt arrangement.
FYGOs årlige internat (se vedhæftede program)
Arrangementet afholdes på Kolding Fjord den 24.-25. marts 2022 og alt er udsolgt!
FYGO fik sidste år lidt kritik af programmet på det virtuelle internat, hvilket der er kompenseret for i år med et virkelig godt program med mange hands on-aktiviteter.
Bilag
5. Seneste ansættelsesrunde
Det indstilles,
at | udvalget evaluerer seneste ansættelsesrunde og drøfter behovet for justeringer |
at | udvalget drøfter, hvordan prægraduat aktivitet vurderes i bedømmelsen af ansøger |
Sagsfremstilling
Formand for ansættelsesudvalget, Susanne Greisen orienterer om seneste ansættelsesrunde (herunder niveauet for de nyansatte) og udvalget evaluerer og drøfter bedømmelseskriterier i fællesskab.
Beslutning
Statistik for ansættelsesrunder fremadrettet
Susanne Greisen orienterede om seneste ansættelsesrunde og præsenterede et forslag til, hvad der kan laves statistik over. Udvalget var enighed om at lave en lignende opsamling ift., hvad der ved den pågældende runde skal til for at få en stilling i specialet. Formanden har efterfølgende sendt en opsamling for ansættelsesrunden 1. halvår 2022 (se vedhæftede). FYGO formidler informationen via deres hjemmeside.
Det blev desuden aftalt, at alle markerer om "deres ansøger" (altså den ansøger som de læser ekstra godt op på) har opnået det antal af en given procedure, der er angivet i uddannelsesprogrammet. Der føres statistik over, hvor mange af ansøgerne, der har opnået ovenstående. Det blev pointeret, at der er forskel på, hvor mange procedurer der skal til for at opnå det forventede kompetenceniveau, og at en godkendt i-stilling i udgangspunktet er en blåstempling af i-lægens kompetenceniveau uagtet, at det beskrevne antal ikke er nået.
Ansættelsesudvalgets vurdering
Udvalget drøftede, hvordan ikke obligatoriske kurser under ph.d. bør tælle i ansættelsesudvalgets vurdering. Der var enighed om, at disse bør tælle med under kurser.
FYGO: prioritering af forløb
FYGO rejste en bekymring vedr. prioritering af, hvilke ansøgere, der kommer til samtale. Der har blandt yngre læger i specialet været en opfattelse af, at ansøgernes prioritering isoleret set har betydning for, om man kommer til samtale eller ej. Sanne Tipsmark fra VUS redegjorde for den gældende procedure, der er afstemt med de øvrige videreuddannelsesregioner: alle ansøgere prioriteres på baggrund af ansøgning + CV. Ansættelsesudvalg sørger derefter for, at der kaldes ansøgere ind, så der, så vidt muligt, er ansøgere til alle stillinger. Det betyder, at nogle ansøgere kan opleve at få afslag på at komme til samtale, mens mindre kvalificerede ansøgere kaldes til samtale, fordi de har søgt et forløb, der ikke er prioriteret af de ansøgere, der får afslag.
Hvis ovenstående situation opstår, vil de ansøgere, der får afslag på at komme til samtale modtage en mail fra videreuddannelsessekretariatet, hvor de får mulighed for at udvide deres prioritering og dermed komme til samtale.
Ansættelsesudvalgets repræsentanter i uddannelsesudvalget pointerede, at alle er optaget af at sikre en god og fair behandling af ansøgere.
Bilag
6. Revidering af lægefaglig indstilling for forskningstræning
Det indstilles,
at | udvalget drøfter, om der er bemærkninger til den vedhæftede lægefaglige indstilling for forskningstræning |
Sagsfremstilling
Specialets lægefaglige indstilling for forskningstræning er fra 2015 og skal jf. Det Regionale Råd for Lægers kvalitetsmonitoreringsmodel derfor revideres.
Inge Marie og Ida Kirkegaard (ansvarlig for forskningstræningen i specialet i Videreuddannelsesregion Nord) har lavet enkelte ændringer - se vedhæftede.
Til sammenligning kan den nuværende lægefaglige indstilling for forskningstræning findes på hjemmesiden videreuddannelsen-nord.dk: Lægefaglig indstillinger - Videreuddannelsesregion Nord (videreuddannelsen-nord.dk)
Næste skridt er, at den reviderede indstilling for forskningstræning skal godkendes af styregruppen for forskningstræning. VUS er ansvarlig for denne del.
Ida Kirkegaard deltager på video under punktet.
Beslutning
Ny lægefaglig indstilling for forskningstræning
Udvalget drøftede placeringen af de ti projektdage. Regionshospitalerne var opmærksomme på, at der i lfi'en står, at projektdagene efter specifik aftale kan afvikles på regionshospitalerne. Denne flytning af projektdagene er kun aktuel, hvis SOL-kurserne flyttes til Universitetshospitalet, så der er ligelig fordeling af antallet af kursusdage. Alle fravigelser skal desuden aftales konkret med de involverede afdelinger.
Mundtlig fremlæggelse af forskningstræningsprojekter
Ida Kirkegaard orienterede om seneste dag med mundtlig fremlæggelse af projekter, hvor der desværre kun deltog ganske få uddannelseslæger. Dagen var god, men bar præg af omstændighederne med Covid, som betød, at dagen blev oplevet som mindre højtidelig end ellers.
Dagen for næste mundtlige fremlæggelse meldes ud efter sommerferien, men bliver forventelig slut januar/start februar.
Bilag
7. Invers feedback
Det indstilles,
at | udvalget deler erfaringer med brugen af inverse feedback |
Sagsfremstilling
Flere afdelinger arbejder med at indføre eller har indført invers feedback.
Disse afdelinger redegør for, hvordan arbejdet er organiseret og om der er gode råd til de øvrige afdelinger.
Beslutning
Afdelingerne der har indført eller arbejder med at indføre invers feedback orienterede:
Herning
Konceptet kører på andet år og er fast på dagsordenen hver tredje måned, hvor forsamtalen varer ca. 45-50 minutter (speciallægerne går fra). Speciallæger evaluerer yngre læger og omvendt. Initiativet startede på frivillig basis. Der blev ikke oplevet modstand. Tilbagemeldingen kører efter et formaliseret skema, hvor en eller flere på forhånd er udpeget til at give feedback. I starten sad UAO med ved feedbacksessionerne. Konceptet har været meget givtigt, og er nu en fast del af afdelingens kultur. Giver og modtager af feedback aftaler selv tid (ca. 15 minutter). Formålet er en ligeværdig samtale med det formål at forbedre modtagers kompetencer inden for supervision/vejledning.
Horsens
Afdelingen har kørt en enkelt omgang med konceptet, hvor en i-læge var drivkraft på baggrund af dennes tidligere erfaring fra akutafdelingen.
Alle i speciallægegruppen har været positive, men ledelsesmæssigt var der ikke stor opbakning.
Randers
Afdelingen har det på dagsordenen hver anden måned med en varighed på 45-50 minutter, hvor man ca. kan nå omkring to speciallæger.
Tilbagemeldingen sker efter et fast skema, så alle får feedback efter samme model. UKYL og TR giver feedback til speciallægerne.
Se skema: Feedback og Supervision - Regionshospitalet Randers (regionshospitalet-randers.dk)
Hjørring
Afdelingens uddannelsesteam har lavet tidsplan for implementering. Der har været en morgenundervisningsseance, som gav anledning til både opbakning og modstand. Der er blevet efterspurgt en guide, som beskriver, hvordan invers feedback foregår. Afdelingens UAO arbejder på en sådan beskrivelse. Arbejdsmiljørepræsentanten har ønsket at være en del af konceptet for, at kunne bruge invers feedback som en løftestang til at styrke arbejdsmiljøet. Det bliver en yngre læge og en fra uddannelsesteamet, der står for at give feedback.
Viborg
Afdelingen har den seneste periode haft feedback som tema. UAO har holdt forskellige oplæg om emnet for at forberede afdelingen på invers feedback og mindske den modstand, der måtte være. UAO har desuden hentet sparring hos en kollega fra akutafdelingen, der har erfaring med konceptet.
Gode råd:
- Konceptet har potentiale til at være kulturskabende, og når det gøres rigtigt, løfter det uddannelseskulturen.
- Konceptet skal forankres i afdelingen og ikke være knyttet til én person.
- Brug gerne en skabelon så det er tydeligt og afgrænset for alle, hvad der gives feedback på.
- Forbered afdelingen på konceptet ved at lave en indledende session, gerne med en pointering af gevinsten for den enkelte: at blive en god supervisor/vejleder/ en god samarbejdspartner.
- Start med feedback til dem, der er mest positive/eller start med medlemmerne af uddannelsesteamet.
- Lad de yngre læger være tovholdere.
- Læg en plan for implementering, herunder hvordan og hvornår feedbacksamtaler foregår
- Invers feedback er hypet lige nu - det alene kan generere modstand. Vurder konkret hos jer, om tiden er moden og indsatsen står mål med udbyttet.
8. Godkendelse af ny lægefaglig indstilling for introduktionsuddannelsen i specialet
Det indstilles,
at | udvalget godkender udkastet til ny lægefaglig indstilling |
Sagsfremstilling
Specialets lægefaglige indstilling for introduktionsuddannelsen er fra 2018 og skal jf. Det Regionale Råd for Lægers kvalitetsmonitoreringsmodel derfor revideres.
Specialets PKL foreslår, at 1 minimumsstilling og 1 maksimumstilling flyttes fra Regionshospitalet Gødstrup til Aalborg Universitetshospital. Dette er afstemt med de to involverede ledende overlæger (modtagende og afgivende).
Flytningen af én minimumstilling betyder, at specialet i højere grad efterlever aftalen mellem driftsregionerne, som tilsiger, at Region Nordjylland skal have 1/3 af alle årsværk, mens Region Midt skal have 2/3. Gældende for minimumstillinger giver ændringen 1/3 til Region Nordjylland og 2/3 til Region Midtjylland. For maksimumstillinger giver ændringen 35% til Region Nordjylland og 65% til Region Midtjylland.
Det er afgørende, at alle ledelsesrepræsentanter forud for mødet har været i dialog med egen afdelingsledelse om, hvorvidt den lægefaglige kan godkendes og om der er eventuelle bemærkninger, der skal tages i betragtning på mødet.
Beslutning
Det var forud for mødet aftalt at flytte én minimumstilling fra Regionshospitalet Gødstrup til Aalborg Universitetshospital og 0,5 maksimumstilling fra Aalborg Universitetshospital til Regionhospitalet Gødstrup (OBS: adskiller sig det udsendte). Tilsagn var givet fra både den afgivende og modtagende afdeling med involvering og accept fra hospitalsledelsen på Regionshospitalet Gødstrup.
På mødet kom det frem, at ledende overlæge på Regionshospitalet Gødstrup har ændret holdning og alligevel ikke ønsker at afgive en minimumstilling på trods af, at dette var aftalt med hospitalsledelsen samme sted. På den baggrund var det desværre ikke muligt at godkende en ny lægefaglig indstilling. PKL går i dialog med ledende overlæge og hospitalsledelsen på Regionshospitalet Gødstrup med henblik på at komme i mål med en ændring i den lægefaglige indstilling.
Bilag
9. Revidering af i-uddannelsesprogrammer
Det indstilles,
at | udvalget drøfter en proces for revidering af uddannelsesprogrammer for introduktionsuddannelsen |
Sagsfremstilling
Uddannelsesprogrammerne for introduktionsuddannelsen i specialet er fra maj 2018 og skal jf. Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelses kvalitetsmonitoreringsmodel derfor revideres.
Forventningen er, at der vil være tale om mindre korrektioner (på nær Regionshospitalet Gødstrup)
De reviderede uddannelsesprogrammer skal godkendes af UGUP (udvalget for godkendelse af uddannelsesprogrammer). Næste møde er 3. juni 2022 (der er frist for indsendelse 1. maj).
Beslutning
Det blev aftalt, at afdelingerne senest 1. maj 2022 sender deres reviderede program for introduktionsuddannelsen på afdelingen til Inge Marie Møller og Sanne Tipsmark fra VUS.
Se vedhæftede skabelon.
Bilag
10. Besøg på afdelingen
Sagsfremstilling
Værtsafdelingen viser rundt. Udvalget skal blandt andet se det nye kvinde/barn-hus + sansefødestuer.
Beslutning
Uddannelsesudvalget blev vist rundt på afdelingen og så blandt andet de nye og imponerende sansefødestuer og hørte om hospitalets procedure og holdning til stående UK-fødsler og sectio på maternal request.
11. Kompetencetavler
Det indstilles,
at | udvalget erfaringsudveksler om brugen af kompetencetavler |
Sagsfremstilling
Flere afdelinger gør brug af selvudviklede kompetencetavler som et redskab til at holde overblik.
Afdelinger bedes medbringe et billede af deres kompetencetavler og på mødet beskrive, hvordan tavlen bruges til at holde overblik.
(Send gerne billedet til Sanne Tipsmark forud for mødet).
Beslutning
Afdelinger redegjorde for, hvordan deres tavle bruges til at holde overblik.
Der er variation i følgende:
- Hvilke uddannelseslæger tavlen omfatter - i/h/ap
- Hvem der opdaterer tavlen - uddannelsesteamet/UAO/uddannelseslægen selv/hovedvejleder i regi af hovedvejlederforum
- Hvor ofte tavlen opdateres - dagligt/en gang om ugen/sjældnere
- Hvorvidt tavlen omfatter alle kompetencer eller kun udvalgte kompetencer (særligt fokus)
- Hvorvidt tavlen hovedsageligt giver anledning til konkurrence eller solidaritet (handler ikke om tavlens design).
12. Status for hensigtserklæringen vedr. forskning under HU i gyn-obs
Det indstilles,
at | udvalget drøfter, om hensigtserklæringen har haft den ønskede effekt og om der er brug for tilpasninger |
Sagsfremstilling
Specialet lavede primo 2021 en hensigtserklæring vedr. forskning med det formål, at balancere uddannelse og forskning i hoveduddannelsen.
Hensigtserklæringen har nu været tilgængelig for anvendelse i ca. et år og uddannelsesudvalget bedes derfor drøfte nedenstående:
- Er hensigtserklæringen fortsat afstemt med holdningen blandt de ledende overlæger?
- Har hensigtserklæringen haft den ønskede effekt - hvad er oplevelsen på afdelingerne?
- Er der behov for tilpasninger?
Beslutning
Der var opbakning til at fortsætte med hensigtserklæringen i den nuværende form.
Bilag
13. Deltid
Det indstilles,
at | udvalget drøfter, hvordan deltid til uddannelseslæger (der ikke er begrundet i forhold som er anført i bekendtgørelsen om uddannelse af speciallæger) påvirker den samlede uddannelse på afdelingen. |
Sagsfremstilling
Specialets UAO'er har efterspurgt en drøftelse af, hvordan afdelingerne skal forholde sig til anmodningen om deltid, der ikke er begrundet i forhold, som er anført i bekendtgørelsen om uddannelse af speciallæger.
Drøftelsen om deltid rammer ned i en højaktuel debat i det lægelige uddannelsesmiljø, hvor konceptet om deltid har været diskuteret længe og intenst. På den ene side står et personligt ønske om at arbejde på deltid - og på den anden side står hensynet til kvaliteten af speciallægeuddannelsen.
Ansøgninger må behandles ved en konkret individuel vurdering med udgangspunkt i nedenstående bekendtgørelse, der fastsætter rammerne for deltid:
Bekendtgørelse om uddannelse af speciallæger
§ 13. Ansættelse i introduktions- og hoveduddannelsesforløb gennemføres som fuldtidsansættelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Ansættelse i introduktions- og hoveduddannelsesforløb på deltid eller skiftevis på fuldtid og deltid kan, under forudsætning af at der
kan indgås aftale herom med ansættelsesmyndigheden,
1) finde sted i forbindelse med delvis genoptagelse af arbejdet under barselsorlov eller forældreorlov.
2) godkendes, når særlige personlige forhold taler herfor.
3) godkendes såfremt deltidsansættelsen kombineres med forskningsansættelse inden for det sundhedsvidenskabelige område.
Stk. 3. Deltidsansættelse i henhold til stk. 2 skal udgøre mindst halvdelen af arbejdstiden i en fuldtidsansættelse. Deltidsansættelsen skal indeholde alle de uddannelsesgivende elementer, som er indeholdt i en tilsvarende fuldtidsansættelse.
Stk. 4. Ved deltidsansættelse efter stk. 2, nr. 1 og 2, forlænges uddannelsestiden forholdsmæssigt, således at den samlede uddannelsestid
svarer til den, der kræves i en fuldtidsansættelse.
Stk. 5. For deltidsansættelser i hoveduddannelsesforløb i henhold til stk. 2, nr. 3, foretages en konkret vurdering af den nødvendige forlængelse af uddannelsesvarigheden; hvorimod for introduktionsforløb forlænges uddannelsestiden forholdsmæssigt. Det regionale råd for
lægers videreuddannelse fastsætter den nødvendige forlængelse af uddannelsesvarigheden.
Beslutning
Udvalget konstaterede, at stadigt flere uddannelseslæger ønsker deltid, selvom uddannelsen, jf. bekendtgørelsen, som udgangspunkt foregår på fuld tid.
Deltiden giver udfordringer ift. både egen læring og de øvrige uddannelseslæger på afdelingen. Deltid udfordrer desuden den viden og forskning, der er omkring tilrettelæggelsen af optimale betingelser for læring.
Uddannelsesudvalget hilser debatten om deltid velkommen, men mener, at optimale forløb på deltid (i større antal) vil kræve specialtilrettelagte uddannelsesprogrammer for at understøtte, at yngre læger opnår samme kompetenceniveau. Undtaget her er de få bekendtgørelsesbelagte tilfælde af deltid, som afdelingerne har mulighed for at håndtere ad hoc.
Behandling af ansøgning om deltid behandles i øvrigt altid af ledende overlæge efter en konkret individuel vurdering.
14. I-kurser
Det indstilles,
at | udvalget drøfter erfaringer på baggrund af seneste i-kursus |
Sagsfremstilling
Regionshospitalet Gødstrup orienterer om seneste kursus i gynækologi. Næste i-kursus vedrører obstetrik og afholdes af Regionshospitalet Randers.
Afdeling | Emne/ Tidspunkt |
Regionshospitalet Randers | Obstetrik – juni 2022 |
Hospitalsenheden Midt | Gynækologi – december 2022 |
Aalborg Universitetshospital | Obstetrik – juni 2023 |
Regionshospitalet Horsens | Gynækologi – december 2023 |
Aarhus Universitetshospital | Obstetrik – juni 2024 |
Regionshospitalet Gødstrup | Gynækologi – december 2024 |
Regionshospital Nordjylland | Obstetrik – juni 2025 |
Beslutning
Kurset i Gødstrup blev aflyst, men afholdes i stedet den 7. april 2022. Afdelingen sender program og tilmelding ud i uge 12.
Afdelingen i Randers holder kursus i obstetrik den 21. juni 2022.
15. Overdragelse mellem delansættelser
Det indstilles,
at | udvalget drøfter, hvordan det nuværende koncept for overdragelse fungerer og om det er muligt at videreudvikle og forbedre |
Sagsfremstilling
Anne Gamst indleder punktet.
For nuværende foregår overdragelse mellem delansættelser ved at UAO'erne fra henholdsvis den afgivende og den modtagende afdeling taler sammen i forlængelse af de specialespecifikke uddannelsesudvalgsmøder. Overdragelsen er ikke referatført, men der er på forhånd indhentet samtykke fra uddannelseslægen.
PKL foreslår, at der udpeges en "hovedansvarlig", der sørger for at indkalde de relevante deltagere.
Beslutning
Uddannelsesudvalget var enige om, at der er brug for en mere struktureret tilgang til overdragelse. Det blev aftalt, at overdragelse fremadrettet sker som et videomøde mellem afgivende og modtagende UAO. Modtagende UAO er ansvarlig for at booke mødet.
Overdragelsen kan med fordel, for at fremme refleksion hos uddannelseslægen, tage udgangspunkt i en handlingsplan, der er udarbejdet ved slutsamtalen med hovedvejleder. UAO'erne giver hver især deres hovedvejledere besked om, at der ved slutsamtalen skal laves en handlingsplan, der kan bruges i overgangen til næste afdeling.
16. Sectio-kørekort
Det indstilles,
at | uddannelsesudvalget lader sig inspirere |
Sagsfremstilling
Anne Gamst fortæller om et initiativ fra Regionshospitalet Gødstrup. Afdelingen har udarbejdet et sectio-kørekort.
Beslutning
Signe Østergård fortalte om afdelingens nye initiativ - sectiokørekortet (se vedhæftede).
Formålet er hurtigst muligt at gøre i-lægerne køreklar og kompetente til sectio. Kørekortet er særligt anvendeligt for de i-læger, der kommer direkte fra KBU, og hvor gyn-obs er deres første kontakt med et kirurgisk speciale. I-lægerne får udleveret en "sectiopose" (se nedenstående billede), som sammen med vejledende youtube-videoer giver mulighed for at selvtræne og senere demonstrere de tilegnede færdigheder for vejleder/den man skal have den første sectiosession med.
Initiativet er blevet godt modtaget af de uddannelsessøgende.
Bilag
17. Næste møde
Det indstilles,
at | udvalget aftaler sted og dato for næste møde |
Sagsfremstilling
Møderne roterer sædvanligvis efter nedenstående kadence.
PKL foreslår, at næste møde bliver den 16. september eller alternativt den 23. september i Aalborg.
Beslutning
Det blev aftalt, at næste møde bliver den 7. oktober 2022 i Aalborg. UAO'erne i Aalborg sørger for lokalebooking.
Emner til næstkommende møde:
- Det blev aftalt, at Susanne Axelsen ved næste møde giver et view over et kompliceret felt - revision af speciallægeuddannelsen.
- Susanne Greisen fremlægger inspektorrapporten fra besøg på afdelingen i Horsens den 23. november 2021.
- Anne Gamst og Linn Helleland fremlægger 3-årsplaner udarbejdet i forbindelse med UAO-kurset.
- Der var ønske om et dagsordenspunkt vedr. uddannelse af hovedvejledere - udvalget drøftede muligheden for en ekstern oplægsholder.
18. Eventuelt
Beslutning
Kommende PKL-besøg
Inge Marie gjorde opmærksom på, at hun mangler at besøge afdelingerne i henholdsvis Aarhus og Horsens.
Inspektorrapport
Afdelingen i Horsens har netop modtaget inspektorrapporten efter et besøg den 23. november 2021. Susanne Greisen fremlægger rapporten ved næstkommende møde.