Dagsorden og referater
Om uddannelsesudvalget
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
- PKL (formand)
- Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger
- Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen
- Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Oftalmologi - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 24. august, 2020 kl. 13:30
- Mødested: Aarhus Universitetshospital (lokale kommer) & meet.rm18@rooms.rm.dk (videomøde)
Pkt. tekst
- 1. Velkomst og godkendelse af dagsorden (5 min)
- 2. Opfølgning på referat fra seneste møde (5 min)
- 3. Nyt fra afdelingerne (20 min)
- 4. Uddannelse i en Corona-tid og Post-corona (25 min)
- 5. Evalueringskulturen og evaluer.dk (35 min)
- 6. Nyt fra VUS (10 min)
- 7. Næste møde (5 min)
- 8. Eventuelt (5 min)
- 9. Deltagere
1. Velkomst og godkendelse af dagsorden (5 min)
Beslutning
PKL bød velkommen.
Dagsordenen blev godkendt uden kommentarer.
Bilag
2. Opfølgning på referat fra seneste møde (5 min)
Det indstilles,
at | udvalget følger op på de relevante punkter |
Beslutning
På sidste møde blev der drøftet brugen af kompetencekort. PKL spurgte ind til, hvorvidt afdelingerne har forsøgt sig med nogle af ideerne fra sidste gang.
På AalborgUH har UAO drøftet brugen med uddannelseslægerne.
AUH har lavet lister over, hvor kompetencekortene skal anvendes og UKYL er opmærksom på at gøre opmærksom på dem, når det er muligt.
AUH har ikke planer om at gøre én uddannelseslæge til Kompetencekortsansvarlig. Ansvaret skal være hos den enkelte uddannelseslæge.
Hvis specialet ønsker at arbejde sig hen mod elektroniske kompetencekort i logbog.net skal der være enighed på tværs af landet omkring kompetencekortene.
Der var ikke yderligere kommentarer til referatet.
Bilag
3. Nyt fra afdelingerne (20 min)
Sagsfremstilling
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger, nye uddannelsestiltag fra afdelingen og evt. gode ideer som de øvrige afdelinger kan "stjæle".
Beslutning
Aalborg
Har fået bedre gang i Akutteamet, med en speciallæge på sidelinjen til at hjælpe forvagten. Det kræver dog, at uddannelsesteamet hele tiden holder styr på, hvad der skal med i netop det program.
UAO og PKL oplever at deres forvagter til tider er udfordret. De kan have svært ved ændringer i planen og opleve vagten som presset. Gode ideer modtages gerne.
Ideer:
- Tværfaglige møder med sygeplejersker og øvrige personalegrupper. På mødet kan drøftes forskelige tværfaglige emner: koordinering, håndering af problemstillinger og steder hvor samarbejdet kan gå skævt. AUH afholder disse en gang i kvartalet. Møderne er oprettet som følge af det seneste 3-timersmøde.
- 5 min hver morgen hvor akut forvagt, mellemvagt, bagvagt og sygeplejeske sætter sig sammen og koordinerer vagten.
Hostebro
Afdelingen har fået indført en ny supervisor funktion. Der er tale om en HU-læge, der hjælper introlæger. Det giver hurtigere adgang til supervision og dermed hjælpe med flowet i ambulatoriet.
Afdelingen oplever, at en del læger (ikke uddannelseslæger) har sagt op, såvel som at den tidligere ledende overlæge er gået på pension. Det giver bemandingsudfordringer, i og med produktionen ikke er sat ned.
Aarhus
Afdelingen har netop genopstartet deres onsdagsundervisning og cases igen efter corona. Nu med videoopkobling.
Er under opstart med videoopkobling, hvilket skal dog implementeres fuldt ud.
Uddannelsesteamet har været på endags teamtur, med fokus på uddannelse i afdelingen. Det har været en god oplevelse og giver gode muligheder for at planlægge den kommende tids uddannelsesindsats. Desuden kan det være med til at spare tid resten af året.
Praksis
Grundlæggende går det godt med uddannelse i praksis.
I Brønderslev har de haft den første HU-læge. Det har været en god oplevelse. Lægen har gradvist set flere og flere patienter. Forløbet har fået en god evaluering.
4. Uddannelse i en Corona-tid og Post-corona (25 min)
Sagsfremstilling
Siden midten af marts har corona-pandamien betydet, at den kliniske hverdag, og uddannelsen der foregår her, har set anderledes ud end sædvanligt bl.a. er en stor del af aktiviteten aflyst/udskudt. Det samme gælder for bl.a. kurser og konferencer.
PKL og VUS foreslår derfor, at udvalget drøfter og sparre med hinanden om, hvorledes de forskellige afdelinger har understøttet uddannelse i de seneste måneder og, hvorledes de planlægger at uddanne i den kommende tid.
Herunder en opdatering på bl.a. kursusaktivitet.
Beslutning
PKL orienterede om, at arbejdet med dimensioneringsplanen er udskudt grundet COVID-19. Planen for 2018-2020 forlænges til og med 2021. Den næste bliver derfor fra 2022-2026.
Samtlige obligatoriske generelle og specialespecifikke kurser har i foråret været aflyst. Al obligatorisk kursusaktivitet er nu i gang igen.
Alle der har været tilmeldt generelle kurser får, eller har fået tilsendt nye datoer.
I oftalmologi er enkelte specialespecifikke kurser blevet ramt. Disse erstattes, og der er styr på det i specialet.
Specialets forskningstræningskursus har også været aflyst. Kursusledelsen er ved at finde en ny dato for dette. Her bliver Aalborg også inviteret.
I Aalborg er situationen ved at være normaliseret og der har umiddelbart ikke været problemer med at få uddannelseslægerne igennem det de skal igennem i uddannelsen.
I Holstebro har der været behov for forlængelse af enkelte i-læger.
Enkelte uddannelseslæger har desuden ikke kunne fremlægge forskning grundet aflyste konferencer. Det kan have betydning for deres CV fremadrettet.
AUH har ikke oplevet de store konsekvenser.
Uddannelseslægerne har bl.a. været i beredskab, men det har været på skift, således det gik mindst muligt ud over deres uddannelse i afdelingen.
Uddannelseslægerne oplever tætte kursusprogrammer i efteråret.
PKL gør opmærksom på muligheder for virtuelle kurser og konferencer, hvormed det fortsat er muligt at kompetenceudvikle sig på den led.
5. Evalueringskulturen og evaluer.dk (35 min)
Det indstilles,
at | udvalget drøfter evalueringskulturen i specialet |
at | udvalget drøfter anvendelse af evaluer.dk |
Sagsfremstilling
Holdningspapir vedr. evalueringskulturen i Videreuddannelsesregion Nord
Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) godkendte på deres møde den 25. maj et holdningspapir for evalueringskulturen tilknyttet den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.
Papiret er vedhæftet.
Holdningspapiret afspejler den evalueringskultur på uddannelsesområdet, som DRRLV ønsker og understøtter. Formålet med/baggrunden for papiret står nærmere beskrevet i selve dokumentet.
Opsummeret har DRRLV følgende perspektiv på en god og fremmende evalueringskultur:
- Evaluering er et redskab til dialog og udvikling
- Evaluering baseres på gensidig tillid og konstruktiv feedback
- Evaluering er gennemsigtig og oprigtig
- Evaluering, og konstruktiv anvendelse af denne, er et fælles ansvar mellem uddannelseslæger og uddannelsessteder
- Evaluering sker løbende igennem et uddannelseselement
Brugen af evaluer.dk
VUS og PKL fortæller lidt om de forskellige anvendelsesmuligheder i evaluer.dk
Herunder overblik over og udtræk af evalueringer og overblik over uddannelseslæger i afdelingen.
På baggrund af holdningspapiret og den korte gennemgang af evaluer.dk kan udvalget drøfte evalueringskultur og anvendelse af evaluer.dk.
Beslutning
PKL indledte punktet.
Holdningspapiret er sendt ud til hele uddannelsesorganisationen med opfordring til en drøftelse af, hvordan vi understøtter en god og konstruktiv evalueringskultur i VidereuddannelsesregionNord.
Herunder en drøftes af, hvordan uddannelsesafdelingerne anvender data fra evaluer.dk
I Aalborg har neurologerne lavet en papirversion af evalueringsskemaet, som de gennemgår i forbindelse med vejledersamtalerne. Dette for at understøtte, at evaluering af uddannelsesstedet ikke kun foregår ifm. med afslutningen af en stilling, men også undervejs.
I Aarhus har man på alle yngre læge-møder et fast punkt omkring uddannelsessituationen på afdelingen. UKYL'erne oplever dog ikke de store input fra yngre læger. Måske mere struktur på punktet, eksempelvis skemaet fra neurologerne eller elementer fra dette kan hjælpe og give mere input.
Hvis en afdeling oplever at få en kritisk evaluering tager man en god samtale om, hvad problemstillingerne er og hvad der kan gøres. UAO opfordrer dog alle uddannelseslæger på afdelingen til løbende at sige til, hvis der er noget, der er suboptimalt, for at der kan rettes op løbende også ikke efterfølgende.
På AUH var psykologisk sikkerhed temaet for hele AUHs 3 timers-møde sidst. Det er et af elementerne i god evalueringskultur og uddannelseskultur og en tryg kultur ift. at give feedback.
I speciallægepraksis er der en daglig dialog. Men til vejledersamtalerne kommer man mere i dybden.
Generelt oplever de dog en gensidig tillid.
Særligt slutsamtalen bliver brugt på at evaluere opholdet. Dog ikke alene på baggrund af evaluer.dk.
Alle afdelinger har et årligt møde med UKO, hvor evalueringerne gennemgås.
I Aalborg gennemgås de enkelte evalueringer desuden umiddelbart efter de er givet.
Bilag
6. Nyt fra VUS (10 min)
Sagsfremstilling
Besatte og ubesatte uddannelsesforløb (maj 2020)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for første halvår 2020 (Se bilag: Indberetning HU-stillinger, maj 2020 VUR Nord). Tallene for 2019 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt for opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018 er ligeledes vedlagt (se bilag: Opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018). Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2019)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2019, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2019). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Kl. Mikrobiologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Kardiologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 1 (høj søgning) | Pædiatri |
Nye KBU tal (opdateret maj 2020)
- Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.
Runde | Nationalt* | VUR Nord** | Region Midtjylland** | Region Nordjylland** |
1. halvår 2013 | 399 | 125 | 84 | 41 |
2. halvår 2013 | 385 | 118 | 82 | 36 |
1. halvår 2014 | 353 | 117 | 77 | 40 |
2. halvår 2014 | 335 | 109 | 75 | 34 |
1. halvår 2015 | 437 | 135 | 93 | 42 |
2. halvår 2015 | 533 | 162 | 111 | 51 |
1. halvår 2016 | 536 | 169 | 116 | 53 |
2. halvår 2016 | 641 | 208 | 140 | 68 |
1. halvår 2017 | 589 | 188 | 127 | 61 |
2. halvår 2017 | 634 | 208 | 138 | 70 |
1. halvår 2018 | 618 | 201 | 134 | 67 |
2. halvår 2018 | 734 | 241 | 163 | 78 |
1. halvår 2019 | 604 | 203 | 133 | 70 |
2. halvår 2019 | 639 | 218 | 146 | 72 |
1. halvår 2020 | 613 | 193 | 133 | 60 |
2. halvår 2020 | 675 | 227 | 152 | 75 |
*Antal tilmeldte til KBU | |
**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland |
Baggrundsnotat (november 2019)
Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret november 2019 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2019" og "bilag til baggrundsnotat 2019").
Beslutning
Orienteringen blev taget til efterretning.
Ift. dimensionering fremover har selskabet i foråret 2020 givet udtryk for, at den nuværende dimensionering er passende for specialet.
Bilag
7. Næste møde (5 min)
Sagsfremstilling
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
PKL foreslår, at vi på næste møde har simulationstræning som tema. Bl.a. med udgangspunkt i rapporten fra Det Nationale Råd vedr. simulationstræning.
Beslutning
Næste møde afholdes 5. februar 09.00-11.30 i Regionshuset i Viborg
På mødet bliver drøftet
- Simulationsrapporten
- Overleveringssamtaler
VUS sender mail til udvalget forud for mødet, således der kan indmeldes punkter.
Bilag
8. Eventuelt (5 min)
Beslutning
HEV spørger ind til, hvorvidt det er et problem ved, at nogle HU-lægerne allerede inden de kommer til sidste år, har alle kompetencer godkendt forud for det sidste år. Udvalget anser det ikke for at være et problem. HU-lægerne opnår kompetencer i forskellige tempi.
Dette kan dog indgå som en del af overleveringssamtalerne i specialet.
9. Deltagere
Sagsfremstilling
Tilstede:
Aarhus
Dorte Larsen (UAO, Aarhus)
Jesper Hjortdal (Aarhus)
Stine Nielsen (UKYL, AUH)
Thomas Jakobsen (UKYL, AUH)
Peter Jeppesen (Turorlæge)
Michael Lindholt (Tutorlæge)
Trine Kirkegaard (VUS, refernet)
Aalborg
Chris Bath (PKL, formand)
Søren Malling (UAO, Aalborg)
Holstebro
Veronica Thomassen (UAP, Holstebro)
Sidsel Kringelholt (UKYL, Holstebro)
Ikast
Christian Lahrmann (Tutorlæge)
Afbud
Mette Kaas-Hansen (Tutorlæge)
Thomas Lundkvist (Tutorlæge)