Dagsorden og referater
Om uddannelsesudvalget
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
- PKL (formand)
- Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger
- Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen
- Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Oto- rhino- laryngologi - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 30. oktober, 2019 kl. 09:00
- Mødested: Regionshuset Viborg. Lokale C5
Pkt. tekst
- 13. Velkomst og godkendelse af dagsorden (5 min)
- 14. Opfølgning på referat fra seneste møde (5 min)
- 15. Planlægning af intro-kurser (10 min)
- 16. Dimensioneringsplan 2021-2025 (15 min)
- 17. Opslagskadence for HU-forløb (20 min)
- 18. Deltid i uddannelsesstillinger (10 min)
- 19. Ændring af uddannelsesforløb (20 min)
- 20. Pause (10 min)
- 21. Evaluer.dk og logbog.net (20 min)
- 22. Inspektorbesøg og rapport fra ØNH i Holstebro (20 min)
- 23. Nyt fra afdelingerne (30 min)
- 24. Vejlederkurser for speciallæger og introduktionslæger (15 min)
- 25. Nyt fra VUS (10 min)
- 26. Næste møde (5 min)
- 27. Eventuelt (5 min)
- 28. Deltagere
13. Velkomst og godkendelse af dagsorden (5 min)
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes |
Sagsfremstilling
PKL bød velkommen.
Dagsordenen blev godkendt uden bemærkninger
Bilag
14. Opfølgning på referat fra seneste møde (5 min)
Det indstilles,
at | der, efter behov, følges op på referatet fra 6. maj 2019. |
Beslutning
På sidste møde drøftede udvalget, hvorvidt der skulle inviteres en yngre læge i praksis med til møderne i udvalget. Udvalget aftalte at holde øje i den kommende tid ift., hvorvidt UKYL repræsentanterne er tilstrækkeligt med henblik på, at repræsentere de yngre læger i hele specialet. Udvalget vurderer, at den gældende repræsentation er tilstrækkelig. Dertil har UKYL'er, der er 1. reservelæger været i praksis.
VUS lovede at følge op på muligheden for at kunne godkende fokuseret ophold elektronisk. Det er ikke en mulighed, da logbog.net alene skal godkende kompetencer og teoretiske kurser. Det vil ikke blive lavet en elektronisk løsning til godkendelse af fokuseret ophold på nuværende tidspunkt.
Bilag
15. Planlægning af intro-kurser (10 min)
Det indstilles,
at | udvalget drøfter planlægning af introkurser |
Sagsfremstilling
Hanne Owen ønsker en drøftelse af planlægningen af de tre introkurser i Videreuddannelsesregion Nord i ØNH.
Hanne uddyber på mødet.
Beslutning
Hanne efterspørger en fælles koordinering af de tre introkurser i ØNH.
Udvalget bakker op om at planlægge det næste kursus i Aarhus i starten af marts 2020. Fremadrettet er anbefalingen af AUH afholder kurset i september.
Aalborg UH afholder deres i november
HE Vest afholder deres i maj
16. Dimensioneringsplan 2021-2025 (15 min)
Det indstilles,
at | udvalget tager orienteringen til efterretning og |
at | udvalget kort drøfter specialespecifikke udfordringer set i forhold til en kommende dimensioneringsplan |
Sagsfremstilling
Sundhedsstyrelsen har 1. oktober igangsat høringsproces i forhold til den kommende dimensioneringsplan for speciallægeuddannelsen 2021-2025.
PKL og de specialespecifikke uddannelsesudvalg er ikke høringspart, men der lægges op til, at der er en kort orientering om processen og en kort drøftelse af specialespecifikke udfordringer set i forhold til den kommende dimensioneringsplan.
Det generelle og det specialespecifikke høringsmateriale fra Sundhedsstyrelsen kan findes via dette link: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/63255
Nedenstående tekst er sendt til alle PKL i Videreuddannelsesregion Nord.
"Orientering vedr. høringsproces for dimensionering af speciallægeuddannelsen 2021-2025
Denne mail får du, fordi du er Postgraduat Klinisk Lektor (PKL). Som tidligere orienteret om på blandt andet PKL-UKO-VUS temadagene og i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) har videreuddannelsessekretariatet valgt ikke at lave en formel høring af PKL’erne i forbindelse med DRRLV's proces omkring Sundhedsstyrelsens høring af dimensionering af speciallægeuddannelsen 2021-2025. Denne mail og vedlagte materiale kan dermed betragtes som en orientering.
Hvis du som PKL har nogle særlige opmærksomhedspunkter, som du finder vigtige i forhold til den videre proces modtager videreuddannelsessekretariatet dem inden mandag den 28. oktober 2019 kl. 12.00 til vus@stab.rm.dk.
Proces
Sundhedsstyrelsen har 1. oktober 2019 fremsendt høringsmateriale i forbindelse med udarbejdelse af dimensioneringen af speciallægeuddannelsen 2021-2022. DRRLV i Videreuddannelsesregion Nord er høringspart, ligesom Danske Regioner, Lægeforeningen og de lægevidenskabelige selskaber er blandt høringsparterne.
I processen under DRRLV i Videreuddannelsesregion Nord bidrager blandt andet hospitalsledelserne i Region Nordjylland og Region Midtjylland og specialerådene i Region Midtjylland til høringssvaret.
Høringssvarene fra specialerådene og hospitalsledelserne vil indgå i det materiale, som DRRLV Videreuddannelsesregion Nord får forelagt, når rådet den 5. december skal drøfte sit samlede høringssvar til Sundhedsstyrelsen.
Du kan som det fremgår af ovenstående altså møde spørgsmålet om den fremtidige dimensionering i flere forskellige sammenhænge.
Giv din faglige vurdering til kende via ledelsessystemet og de lægevidenskabelige selskaber
Vi opfordrer dig til, at bringe din faglige viden i spil, ved at indgå aktivt i de drøftelser og processer der ligger i henholdsvis ledelsessystemet og i det lægevidenskabelige selskab.
Derudover finder videreuddannelsessekretariatet det relevant, at dimensioneringsplanen drøftes i det specialespecifikke uddannelsesudvalg. Udvalgene er som PKL’erne ikke høringsparter, men udvalgets medlemmer har mulighed for at bringe opmærksomhedspunkter til eksempelvis deres respektive hospitalsledelser.
Vedlagt som bilag er hele Sundhedsstyrelsens høringsmateriale inklusiv det specialespecifikke materiale. Desuden vedlægges en opgørelse over udgifterne ved en udvidelse i antal hoveduddannelsesforløb, og et baggrundsnotat med uddybende bilag med opgørelse over fordelingen af speciallæger i Region Midtjylland.
Vedlagt find venligst følgende materiale:
· Samlede høringsdokumenter fra Sundhedsstyrelsen
· Baggrundsnotat 2019
· Bilag til Baggrundsnotat 2019
· Økonomi ift. at uddanne en speciallæge
Hvis du har spørgsmål til proces eller materiale, kan du kontakte Bertil Selde Krogh (bertil.krogh@rm.dk, tlf: 30520517).
Med venlig hilsen
Mads Skipper
Sekretariatschef, Videreuddannelsesregion Nord"
Beslutning
Specialerådet i Region Midtjylland har indsendt deres input til høringen.
Her er anbefalingen, at dimensioneringen af hoveduddannelsen fastholdes. Til gengæld vurderer specialerådet, at der er behov for et øget ratio mellem introduktionsstillinger og hoveduddannelsesstillinger.
Dette bakker udvalget op om.
Udvalget er enigt om en opmærksomhed på fremtidig opgavefordeling/forflytning, udvikling i behandlingsmuligheder og demografi.
Dertil en opmærksomhed på, at specialet pt. har et begrænset antal slutstillinger. Umiddelbart er forventningen dog, at dette ikke vil være situationen i 5 til 10 år frem.
17. Opslagskadence for HU-forløb (20 min)
Det indstilles,
at | udvalget tager orienteringen til efterretning |
at | udvalget drøfter, hvorvidt der er behov og mulighed for at ændre i den gældende opslagskadence |
Sagsfremstilling
Tutorlæge Bo Karlsmose har efterspurgt en drøftelse af den eksisterende opslagskadence. Herunder om vi kan optimere denne, ift bl.a. geografi.
Herunder beskrives den nuværende opslagskadence.
Jf. den lægefaglige indstilling og dimensioneringsplanen skal der årligt slås 8 HU-forløb op. De ser overordnet ud som vist herunder. Når vi koble tutorpraksis på når vi op på mange versioner. Grundet ønske om fleksibilitet, er disse ikke defineret i den lægefaglige indstilling.
Den lægefaglige indstilling angiver ligeledes, hvor mange årsværk de enkelte afdelinger har årligt og årsværk i praksis til sammen.
Det ser ud som vist herunder
For at få forløbssammensætningen og årsværk til at gå op ift. opslagskadence er der udarbejdet en rotation, der gentages hver 3 år. Det vil sige, at de forløb, der blev slået op i 2019, slås op igen i 2022, mens forløbene der blev slået op i 2020 slås op igen i 2023 osv. Den 3 årige rotation er nødvendig af hensyn til fordeling af årsværk, som følge af forløb med 18 måneders intervaller (1,5 årsværk).
For perioden 2019-2023 ser det ud som vist i bilag 1 "HU oversigt til ØNH uddudvalg 30.okt 2019" i arket "Opslag uden praksis navn".
Fordelingen af tutorpraksis i opslagene foregår på baggrund af to parametre.
1. Grundet fem praksis skiftes tutorpraksis til at stå en runde over. Dermed står tutorpraksis over i hver 5. runde.
2. Geografi.
Eftersom hver tutorpraksis står over hver 5. runde er det ikke muligt lave en fast 3 årig rotation, ligesom de overordnet opslag.
Opslagene inkl. praksis kommer derfor til at se ud som vist i "HU oversigt til ØNH uddudvalg 30.okt 2019" i arket "Opslag med praksis navn".
Den samlet HU-oversigt som den ser ud i dag ses i arket "Planlægning".
VUS har kigget på om forløbskadencen kan ændres og optimeres ift geografi. Det er der umiddelbart ikke noget der taler for.
Konkrete forslag er dog meget velkomne.
Beslutning
Udvalget drøftede den gældende opslagskadence.
Udvalget bakker op om den gældende opslagskadence for hoveduddannelsen.
Der foretages ikke yderligere i sagen.
18. Deltid i uddannelsesstillinger (10 min)
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
at | udvalget drøfter fordele og ulemper ved deltid under speciallægeuddannelsen i ØNH i et uddannelsesperspektiv |
Sagsfremstilling
Kirsten Hald har ønsket en drøftelse af deltid i speciallægeuddannelsen.
VUS fortæller på mødet omkring de formelle rammer omkring deltid og de erfaringer, der indtil videre er med deltid under speciallægeuddannelsen.
Udvalget bedes derefter drøfte fordele og ulemper ved deltid under speciallægeuddannelsen i ØNH. Dette med fokus på de uddannelsesmæssige muligheder og kensekvenser.
Beslutning
Trine orienterede om de gældende rammer.
I udgangspunktet er hoveduddannelsen på fuldtid. Dog kan uddannelseslæger efter aftale, i særlige tilfælde, uddanne sig på deltid. Dette skal ske efter en vurdering af de uddannelsesmæssige konsekvenser. PKL vurderer hvorvidt en deltidsansættelse vil have negative konsekvenser for uddannelsen. Dertil efter aftale med de berørte afdelinger. Afdelinger har mulighed for og ret til at afvise deltid.
Den endelige afgørelse træffes i Videreuddannelsessekretariatet.
Udvalget drøftede mulighederne og er enige om at speciallægeuddannelsen i udgangspunktet foregår mest hensigtsmæssigt på fuldtid. I konkrete individuelle situationer kan deltid dog være den rette løsning for en uddannelseslæge. Dette er udvalget åbent overfor.
Udvalget er desuden opmærksom på karriererådgivning ifm. med ønsker om deltid i speciallægeuddannelsen.
19. Ændring af uddannelsesforløb (20 min)
Det indstilles,
at | udvalget drøfter de uddannelsesmæssige perspektiver i forslaget fra tutorlægerne |
Sagsfremstilling
I forbindelse med ændringer af uddannelsesforløb, hvor ansættelsen i praksis bliver berørt er udgangspunktet for nuværende, at vi (VUS) forsøger at anvende den ledige kapacitet, der er ved tutorlægerne bedst muligt, bl.a. for af undgå "huller" hos én tutorlæge og mens der er to uddannelseslæger hos en anden tutorlæge. Dertil tilgår der altid en konkret individuel vurdering af den enkelte sag, hvorfor afvigelser kan forekomme.
Selvom vi med det beskrevne udgangspunkt forsøger at anvende vores uddannelseskapacitet bedst muligt, er det ikke sikker, at dette reelt er den bedste løsning for uddannelseslæger, der skal skifte fra én tutorlæge til en anden tutorlæge midt i et forløb bl.a. grundet barsel.
Tutorlægerne er derfor kommet med et forslag om at udgangspunktet, i forbindelse med opbrudte forløb, fremadrettet skal være, at uddannelseslægen fortsætter hos den oprindelige tutorlæge.
Udvalget bedes ift. de uddannelsesmæssige perspektiver i forslaget, drøfte om udvalget kan bakke op om forslaget.
Det eksakte forslag fremgår herunder:
"For at sikre bedst mulig uddannelse og kontinuitet for de uddannelsessøgende læger i Region Nord, vil vi tutorlæger foreslå, at VUS følger nedenstående tommelfingerregel i forbindelse med brudte og/eller komplicerede forløb med forlængelse:
A) Brudte, men a priori ukomplicerede, forløb i forbindelse med f.eks. barsel og sygdom:
Den uddannelsessøgende læges hele forløb afholdes i udgangspunktet hos "stamklinikken" dvs det sted som den uddannelsesøgende læge er startet.
Det kan af flere årsager være uhensigtsmæssigt at uddannelseslægen skifter til anden klinik i forløbet. Vi er indforståede med, at dette princip kan fraviges i undtagelsestilfælde efter fælles overenskomst, f.eks. hvis tunge og betydende private forhold hos uddannelseslægen taler for det. I sådanne tilfælde tænker vi under alle omstændigheder, at det er fordelagtigt med en grundig dialog mellem VUS og de involverede klinikker.
B) Komplicerede forløb med forlængelse:
Også i disse tilfælde foreslår vi at forlængelsen som udgangspunkt afholdes i "stamklinikken". Dog kan forhold også i disse tilfælde tale for, at en anden klinik tager over i forlængelses-perioden. Komplicerede forløb er som regel vanskelige, hvor både uddannelses- og tutorlæge kan have brug for second opinion af kompetenceniveauet."
Bemærk at følgende principper altid gælder i forbindelse med ændringer af uddannelsesforløb.
Når der træffes afgørelse om en ændring i en uddannelseslæges forløb, sker det ud fra en konkret individuel vurdering. Heri indgår en vurdering af de uddannelsesmæssige konsekvenser, driftsmæssige konsekvenser for afdelingerne og den enkelte uddannelseslæges situation. Videreuddannelsessekretariatet rådfører sig, i forhold til uddannelsesmæssige konsekvenser, med den lægefaglige rådgiver- pågældende speciales PKL. Dertil via dialog med de involverede uddannelsesgivere. Afgørelsen træffes af Videreuddannelsessekretariatet efter delegering fra Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Beslutning
Udvalget drøftede de uddannelsesmæssige perspektiver af forslaget.
Udvalget bakker op om, at udgangspunktet for brudte forløb er, at uddannelseslægen kommer retur til den praksis uddannelseslægen har været i forud for afbrydelsen.
Udvalget bakker op om at hele forløb der rykkes fortsat forsøges placeret i en praksis med vakant forløb.
I alle tilfælde vil der dog altid være tale om en konkrete individuel vurdering. Afgørelsen træffes af Videreuddannelsessekretariatet (VUS). Dette sker efter lægefaglig rådgivning ved specialets PKL og i dialog med de berørte afdelinger og praksis.
Bemærk desuden, at udvalget anbefaler, at 70 % af et uddannelseselement skal være gennemført forud for, at uddannelseslægen, i forbindelse med et ændret uddannelsesforløb, kan gå videre til næste ansættelse. Dette mod at placere den restende uddannelsestid på et andet tidspunkt i uddannelsesforløbet.
VUS undersøger, hvorvidt forslaget vil give økonomiske konsekvenser for de to politiske regioner.
herefter giver VUS en melding til uddannelsesudvalget.
21. Evaluer.dk og logbog.net (20 min)
Det indstilles,
at | udvalget drøfter anvendelsen og mulighederne i de to systemet |
Sagsfremstilling
Med henblik på optimal og hensigtsmæssig brug af evaluer.dk og logbog.net ønskes en drøftelse af, hvorledes de to systemer anvendes og på sigt kan anvendes. Herunder muligheder og begrænsninger i de to systemer.
Beslutning
Udvalget blev oplyst om, at der ikke bliver mulighed for at få elektronisk godkendelse af fokuseret ophold. Dette skyldes, at det ikke er en kompetence/kompetencevurderingsmetode, eller et teoretisk kursus.
Det samlet forskningstræningsforløb godkendes af forskningstræningsvejlederen. Den person der er aftalt i "Aftale om forskningstræningsprojekt" for den enkelte uddannelseslæge. Dette jf. formuleringen i logbog.net vedr. den samlet godkendelse af forskningstræningen.
Afdelingerne har ansvar for at oprette de rette og nødvendlige vejledere i logbog.net.
Punktet gav anledning til en drøftelse af samtale-skabeloner i logbog.net. Der er i ØNH (evt. på tværs af alle specialer) nationale samtaleskemaer for intro-, justerings- og slutsamtaler. Udvalget vil gerne at disse kommer i logbog.net, således disse kan hentes direkte i logbog og anvendes. Udvalget er dog opmærksom på RMUK i Region Midtjylland. VUS undersøger dette med styregruppen for logbog.net.
22. Inspektorbesøg og rapport fra ØNH i Holstebro (20 min)
Det indstilles,
at | oplægget tages til efterretning |
at | udvalget drøfter udbytte at inspektorbesøg på tværs af afdelinger |
Sagsfremstilling
Frank Mirz, Ditte Hermansen og Jens-Jacob fortæller om det seneste inspektorbesøg. Herunder udbytte af besøget og tips og tricks til forestående inspektorbesøg og uddannelsesmæssige tiltag.
Beslutning
Den 5. september var der inspektorbesøg i Holstebro. Afdelingen havde en rigtig god oplevelse. Dertil en god oplevelse omkring de yngre lægers meget flotte selvevaluering af afdelingen. Afdelingen har fået en meget flot inspektorrapport med 7 temaer i kategorien "særdeles godt" mens de øvrige er placeret i "tilstrækkeligt".
Noget af det, der blev fremhævet særligt positivt er ugequizzen, dertil den superviserende overlæge, der er skemafri bortset fra enkelte administrative opgaver.
Dertil anerkendes den store ledelsesopbakning til uddannelse i afdelingen.
Af forbedringsforslag foreslog inspektorerne endnu mere superviseret supervision og fokus på uddannelse af vejledere.
Derudover bemærkede inspektorerne, at uddannelseslægerne er meget tilfredse med uddannelsen på afdelingen. Afdelingen blev i den forbindelse spurgt ind til om uddannelseslægerne havde det for godt? Det er ikke umiddelbart afdelingens oplevelse. Afdelingen er til gengæld opmærksom på, at de gode forhold skal udnyttes mest optimalt ift. uddannelse. Derfor kan der være behov for at vejlede uddannelseslægerne til at udnytte det gode uddannelsespotentiale til fulde. Herunder udnytte de gode muligheder for supervision, vejledning, refleksion osv.
Afdelingen er nu meget spændt på flytteprocessen, der ligger forud.
For fremtidige besøg opfordrer udvalget til, at Audiologisk Afdeling også besøges.
23. Nyt fra afdelingerne (30 min)
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
at | afdelingerne og tutorlæger sparre og videndeler mht gode uddannelsesinitiativer |
Sagsfremstilling
Afdelingerne orienteringer om uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag. Det kan bl.a. omhandle arbejdet med brugen af kompetencevurderingsmetoder, kompetenceskemaer, supervision og undervisningstiltag.
Beslutning
AUH, ØNH
Den kirurgiske oplæring i Randers kører rigtig godt og der foregår rigtig meget uddannelse i Randers. Introlægerne har 2x 1måned i Randers, 1. reservelægerne har 1 dag hver 14. dag i en perioden på 3 måneder. Der er ofte en UKYL til stede i Randers, hvilke giver en god føling med progression af uddannelsen.
Traumestue træning og simulationstræningen fungere rigtig godt.
Afdelingens udfordring er tid til supervision, dublering af operationsstuer, og tid til refleksion.
Afdelingen oplever trænge økonomiske kår, hvilke påvirker uddannelsen.
Afdelingen skal have ny UAO.
Der var på mødet ikke repræsentant fra Audiologisk i Aarhus
HE Vest, ØNH
Afdelingen oplever, at uddannelsen går godt, hvilket inspektorrapporten også viser.
Der er stor tilfredshed med den superviserende speciallæge. Dette til trods for, at denne har enkelte andre opgaver samtidig med supervision.
Fremadrettet skal ugequizzen anvendes bedre ift. medicinsk ekspert forud for vejledersamtaler. Besvarelsen fra ugequizzen kommer til at indgå i vurderingen af kompetencer inden for medicinsk ekspert.
Afdelingen får mange KBU-læger på besøg under KBU. Dette er en god kilde til rekruttering.
Derudover er afdelingen meget optaget af den forestående flytning.
Generelt oplever UAO'erne stor ledelsesopbakning på afdelingen.
HE Vest, Audiologisk
Hanne Owen er netop begyndt i Viborg.
Det er fortsat en stor fordel, at speciallæger og uddannelseslæger sidder sammen på kontor og dermed har gode muligheder for at konferere patienter i teamet.
Der er overvejelser omkring undervisning i Holstebro vedr. audiologi, bl.a. med henblik på integration mellem audiologisk og ØNH afdelingerne.
Aalborg inkl. ØNH og Audiologisk
I forbindelse med den forventet flytning i 2023 er der gode muligheder for, at uddannelseslæger kan deltage i en lang række udvalg. Dette udnyttes
Thisted sygehus er inkluderet i ØNH-afdelingen. Der foregår operationer i Thisted, og der er et stort uddannelsespotentiale i Thisted. Det er derfor overvejelser hos Ledende overlæge og UAO vedrørende uddannelse i Thisted på sigt. Noget der ligner funktionen i Randers.
Der har netop været afholdt specialevalgsdag i Aalborg. Dagen var en succes. Aalborg anbefaler, at specialet, på den næste specialevalgsdag, har mere fokus på karrieremulighederne i specialet. Oplevelsen var, at det netop er det de studerende gerne vil vide mere om.
Tutorlæger
Praksis i Nordjylland er let presset pt grundet sygemelding i praksis ansatte, der presser ift. ventetider.
Praksis i Aalborg er fortsat meget glad for tutorfunktionen. Det giver bl.a. et fagligt boost når der kommer nye uddannelseslæger i i uddannelse.
24. Vejlederkurser for speciallæger og introduktionslæger (15 min)
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
UAO i Holstebro Ditte Hermansen har netop været på vejlederkurset for speciallæger. Ditte fortæller om oplevelser og udbytte fra kurset.
På vejlederkurset for introduktionslæger får kursisterne til opgave at lave et projekt vedr kompetencevurdering hjemme på deres afdeling. Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser (CESU) er dykket ned i denne opgave for at se nærmere på udbyttet af projekterne. PKL orienterer om projektet og den dertilhørende rapport "Fra vejlederkursus til daglig uddannelsespraksis" - vedhæftet.
Beslutning
Ditte fortalte kort om den foreløbige oplevelse på vejlederkurset for speciallæger. Kurset omhandler selve vejledningen af uddannelseslæge, herunder metoder såsom BOGERD og samtale med retning, hvor man stiller spørgsmål i stedet for at give gode råd.
Ditte anbefaler kurset for speciallæger. Kurset kan være med til at skabe en ensartet god vejledning af vores uddannelseslæger i specialet.
Kurset afholdes for speciallæger i hele Videreuddannelsesregion Nord. UKO'erne Susanne Nøhr og Gitte Eriksen er tilknyttet kurset.
Trine orienterede om projektet "Fra vejledningskursus til daglig uddannelsespraksis".
I forbindelse med vejleder kurser i introduktionsuddannelsen skal introduktionslæger på en projektdag arbejde med kompetencevurdering på deres egen afdeling. Her skal de enten kompetencevurderes eller kompetencevurdere en klinisk situation med udgangspunkt i en formel kompetencevurderingsmetode. Derudover skal de lave en handleplan for, hvordan ansættelsesstedet fremadrettet kan sætte endnu mere fokus på kompetencevurdering. CESU har i projektet set nærmere på udbyttet af projektdagen og handleplanerne og på i hvilken grad handleplanerne bliver anvendt på afdelingerne.
Resultaterne viser, at introduktionslægerne er glade for dagen, men at det kan være svært at finde tid og rum for den formelle kompetencevurdering. Derudover viser projektet, at afdelingerne kun i begrænset omfang kender til og anvender til projektdagen og især handleplanerne.
Udvalget blev opfordret til at efterspørge handleplanerne, og anvende disse i udviklingen af uddannelsen og brugen af kompetencevurderingsmetoder på afdelingerne.
Bilag
25. Nyt fra VUS (10 min)
Det indstilles,
at | orienteringen tages til efterretning |
Sagsfremstilling
Funktionstidsbestemmelse (August 2019)
I overenskomsten mellem YL og RLTN (=overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge højest må have været ansat i 2 år på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Denne bestemmelse har ikke været gældende for læger, der var underlagt 6-årsfristen.
Med bortfald af 6-års-fristen pr. 1. maj 2019 blev også læger med gennemført KBU samt visse udenlandsk uddannede læger dog også omfattet af funktionstidsbestemmelserne. Disse grupper har ikke haft mulighed for at forberede sig på denne væsentlige ændring.
Danske Regioner og Yngre Læger har den 24. juni 2019 derfor indgået aftale om, at der til og med 31. marts 2021 dispenseres fra funktionstidsbestemmelserne for følgende to lægegrupper:
- alle yngre læger, der har gennemført KBU
- læger, der har opnået autorisation til selvstændigt virke på andet grundlag end KBU efter 1. april 2010
Disse to grupper kan frit søge opslåede hoveduddannelsesforløb i specialerne de har gennemført en introduktionsuddannelse i.
Funktionstidsbestemmelserne er uændret gældende for alle læger, der har gennemført turnusuddannelse
I kan se aftalen her. https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/aftale-om-dispensation-fra-maksimal-funktionsperiode-juni-2019.pdf
Besatte og ubesatte uddannelsesforløb (august 2019)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord, første halvår 2019 (Se bilag: Opslåede og besatte HU-stillinger 1. halvår 2019 VUR Nord). Tallene for 2018 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt for opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018 er ligeledes vedlagt (se bilag: Opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018). Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Nye KBU tal (opdateret 12. juni 2019)
- Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.
MUK 2020
Videreuddannelsesregion Nord arrangerer sammen med Region Midtjylland og Region Nordjylland, Aarhus og Aalborg Universitet, DSMU og Lægeforeningen endnu en gang en dansk fælles medicinsk uddannelseskonference om lægeuddannelsen for alle aktører i den præ- og postgraduate lægeuddannelse.
Konferencen afholdes fra den 7. til den 9. juni 2020 i Aarhus. Tilmedlingen åbner via Plan2learn den 1. november 2019.
Se vedlagte flyer.
Beslutning
Trine orienterede særligt om MUK 2020 og funktionstidsbestemmelsen.
Orienteringen blev taget til efterretning.
Bilag
26. Næste møde (5 min)
Det indstilles,
at | udvalget fastsætter en dato for næste møde |
Beslutning
På næste møde inviterer PKL Ulrik Pedersen som oplægsholder. Dette vedrørende muligheden og ramme for den europæiske eksamen. Dette med henblik på karrierer rådgivning af yngre læger.
Næste møde afholdes 29. april kl. 09.30-13.30. Mødet afholdes i på Audiologisk Aalborg. Audiologisk står for booking af lokaler og forplejning.
28. Deltagere
Sagsfremstilling
Tilstede:
Jens-Jacob Henriksen (PKL)
Jepser Bille (UAO AUH)
Frank Mirz (UAO HEV)
Hanne Owen (UAO Audio HEV)
Kirsten Hald (UAO Audio AalborgUH)
Ditte Hermansen (UAO HEV)
Karoline Feekings (UKYL, AalborgUH)
Peder Frandsen (Tutorlæger)
Afbud:
Dan Hougaard (AalborgUH)
Mathilde Lonka (UKYL, AUH)
Adnan Madsak (UKYL, AUH)
Mikkel Futtrup (Audio HEV)
Vesal Khalid (UKYL, AalborgUH)