at | dagsordenen godkendes |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes |
Temadag: Effektivisering af stuegang på Børn og Unge Afdelingerne
Formålet med stuegang er effektiv udredning, pleje og behandling af patienter samt uddannelse af læger og sygeplejersker. Kompetence H 110 i målbeskrivelsen for hoveduddannelseslæger lyder:
H 110 Kunne lede, prioritere og varetage klinisk arbejde. Kunne lede, prioritere og varetage klinisk arbejde i forbindelse med stuegang, ambulatorium og vagtarbejde samt konference. Kunne koordinere inddragelse af andre specialer ved udredning og behandling.
Læringsstrategier: Superviseret klinisk arbejde. 360 graders feedback.
Kompetencevurderingsmetoder: H 40 Kompetencekort. Objektiv vurdering af ikke tekniske færdigheder.
Ofte er der divergerende opfattelser af fremgangsmåde ved stuegang, og hvordan vi bruger IT mest effektivt.
Vi vil arbejde med forbedringsmodellen Plan-Do-Study-Act (PDSA), som er designet til kontinuerlig omsættelse af ideer til konkrete handlinger. Se også Sundhedsstyrelsen.
Områder til drøftelse vedrørende stuegang:
Der udarbejdes en SWOT-analyse ved Thomas Balslev.
Dias præsentation "Mere læring ved stuegang, temadag 2022" er vedhæftet.
at | deltagerne hver vælger en af de udsendte artikler, og resumerer konklusionen med en sætning |
Drøftelse af litteratur bliver faciliteret af Thomas Balslev.
Følgende artikler er vedhæftet som bilag:
at | der udarbejdes forslag til ændringer i strukturer og processer vedrørende stuegang |
Refleksion over egen afdelings fremgangsmåde ved stuegang. De enkelte afdelinger arbejder med forbedringsmodellen Plan-Do-Study-Act (PDSA), som er designet til kontinuerlig omsættelse af ideer til konkrete handlinger. Se også Sundhedsstyrelsen.
Arbejdsspørgsmål:
at | der udveksles idéer afdelingerne i mellem |
Afdelingerne sparrer med hinanden.
at | der laves en fælles opsamling i plenum |
Refleksion over dagens tema.
Arbejdsspørgsmål:
Kvalitetssikring af læring ved stuegang.
Arbejdsspørgsmålene diskuteres i grupper og fremlægges efterfølgende i plenum.
Aarhus Universitetshospital vil lave en tidshorisont, hvor det fremgår i hvilken periode, der skal måles. Hertil kan forbedringsmodellen Plan-Do-Study-Act-modellen anvendes. Målinger foretages gennem brug af røde og grønne bolde, for at gøre målingen synlig og gøre det muligt for alle at følge udviklingen.
Regionshospitalet Randers vil ligeledes anvende PDSA-modellen som redskab.
Aalborg Universitetshospital er tilfredse med afdelingens stuegang. Der skal være fokus på, at der ikke er for mange ting i gang på samme tid - ét fokusområde af gangen.
Regionshospitalet Nordjylland, Hjørring ønsker at skabe mere struktur, hvor det tydeligt afgrænses i hvilke dele den uddannelsesansvarlige overlæge (UAO) skal involveres. Med henblik på at forbedre stuegang er det væsentligt at ledelsen er tilstede. Tilstedeværelsen giver mulighed for at skabe indsigt og en fælles retning.
Regionshospitalet Gødstrup har brug for at arbejde med nogle konkrete eksempler, for at kunne implementere nye arbejdsgange. Dertil vil der skulle være en testperiode.
Regionshospitalet Viborg
Evaluering af dagen:
Medlemmerne af uddannelsesudvalget fandt dagens tema yderst relevant. Udbyttet af at have fokus på et enkelt område og mulighed for at dykke ned i det er stort.
Redskaberne der blev præsenteret er anvendelige. Det er rart at have et konkret arbejdsredskab med hjem til afdelingen.
Det er inspirerende at kunne sparre med hinanden og erfaringsudveksle. Temaet er relevant for alle afdelingerne, hvormed alle inkluderes.
Strukturen og arbejdsformen for dagen var god og det fungerede godt med sparring, drøftelse med sidemanden, walk and talk og opsamling i plenum.
Mødeledelsen var god.
Som opfølgning på temadagen er der efterfølgende udsendt et skema til udfyldelse ved UAO og UKYL vedrørende de igangværende projekter på afdelingerne.
PLANNavn på projekt. Målbar variabel. | DOPeriode. Hvem registrer den eller de variable? | STUDYHvem afgør målopfyldelse? Er målet nået? | ACTHvad gør vi nu? Næste cyklus. | |
Gødstrup | Forstuegang | Afrunding af den enkelte stuegang. Der stiles mod 2 pr. uge | UKYL i samarbejde med UAO og introlæger. | Aftale med afd.sgpl. om konkrete forbedringer. Italesætte tiltaget for sgpl. og læger. |
Aalborg | YL kommende bagvagter går med bagvagter på intensiv - superviseret stuegang Fast supervisor til stuegang Faste morgenmøder til vejledersamtale og kompetence vurdering | Fælles reg. og til Konferencen Gennemgang af vagtskema Fælles reg. | Opsamling til kvartalsvise lægemøder
Opsamling kvartalsvise | |
Skejby | Mini CEX Kommunikationsforum | 2 pr. uge 1/ måned | Fast fremover | |
Viborg | Mini CEX | 2 pr. uge 1/12-1/4 UAO + UKYL | UAO + UKYL | Hvis ok, fortsæt. Ellers optimér |
Randers | ||||
Hjørring |
at | dagsordenen godkendes |
Dagsordenen blev godkendt.
at | udvalget følger op på relevante punkter fra referatet |
Det sidste møde i uddannelsesudvalget d. 7. marts 2022 blev aflyst, da der kun var få punkter på dagsordenen.
Der blev orienteret kort om inspektorrapporten på baggrund af et rutinebesøg d. 5. november 2021 på afdeling for Børn og Unge, Aarhus Universitetshospital, Skejby. Ligeledes blev der lavet en status på opdateret uddannelsesprogrammer.
Vedhæftet er følgende:
Ingen kommentarer til referatet.
at | orienteringen tages til efterretning |
Der er sendt kompetencebøger ud til afdelingerne.
Kompetencebøgerne skal udleveres til i-læger og HU-læger.
Thomas kan sende flere ved behov.
Det skal afklares hvem der skal betale for kompetencebøgerne. Lige nu er det Børn og Unge afdelingen i Viborg der betaler.
Det undersøges hvorledes betalingen kan fordeles mellem hospitalerne, evt. med administrativ støtte fra Videreuddannelsessekretariatet.
at | orienteringen tages til efterretning |
Mette Mølsted Sørensen, der er i en introduktionsstilling i Gødstrup og Thomas Balslev orienterer om nyt vedrørende I-kurser.
Line Futtrup stopper som I-kursus koordinator. Uddannelsesudvalget takker for godt samarbejde og kvalitetssikring.
Mette Mølsted Sørensen overtager arbejdsopgaverne vedrørende koordinering af I-kurserne. Mette kan kontaktes på mail: memoso@rm.dk.
Årsrapport over I-kurser 2021 er vedhæftet som bilag.
Input vedrørende håndtering af I-kurserne:
at | der laves en status og opfølgning på de nye uddannelsesprogrammer som følge af ny målbeskrivelse |
Som følge af den nye målbeskrivelse for pædiatri, som er godkendt af Sundhedsstyrelsen den 2. februar 2021 og trådte i kraft den 1. maj 2021, skal der udarbejdes nye uddannelsesprogrammer. I nedenstående tabel, fremgår det, hvor langt er de forskellige programmer i processen.
VUS og evt. afdelingerne giver en status.
Oversigt over uddannelsesprogrammer i pædiatri, Videreuddannelsesregion Nord, juni 2022
Introduktionsuddannelse | Revideres | Modtaget | Godkendt |
RH Nordjylland | x | ||
Aalborg UH | x | ||
HEM Viborg | x | ||
RH Randers | x | ||
RH Gødstrup | x | ||
AUH | x |
Hoveduddannelse: | Revideres | Modtaget | Godkendt |
RH Nordjylland | x | ||
Aalborg UH | x | ||
HEM Viborg | x | ||
RH Randers | x | ||
RH Gødstrup | x | ||
AUH | x |
Alle programmer er modtaget og har været for UGUP d. 3. december 2021. Mange af programmerne er godkendt og er tilgængelige på videreuddannelsen-nord.dk. Programmer der er markeret som "modtaget" er betinget godkendt, da der er rettelser hertil. Rune Knudsen står for at tilrette programmerne og har kontaktet de berørte afdelinger.
Det tidligere introduktionsprogram for Hospitalsenhed Vest skal opdateres igen med navneændring til RH Gødstrup.
Orienteringen er taget til efterretning.
at | orienteringen tages til efterretning |
Anne Krog Skovbo orienterer fra Videreuddannelsessekretariatet, Nord.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2021)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2021, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2021). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Pædiatri |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Anæstesiologi |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Kirurgi |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Gynækologi-obstetrik |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Dermato-venerologi |
Nye KBU tal (opdateret november 2021)
Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.
Runde | Nationalt* | VUR Nord** | Region Midtjylland** | Region Nordjylland** |
1. halvår 2013 | 399 | 125 | 84 | 41 |
2. halvår 2013 | 385 | 118 | 82 | 36 |
1. halvår 2014 | 353 | 117 | 77 | 40 |
2. halvår 2014 | 335 | 109 | 75 | 34 |
1. halvår 2015 | 437 | 135 | 93 | 42 |
2. halvår 2015 | 533 | 162 | 111 | 51 |
1. halvår 2016 | 536 | 169 | 116 | 53 |
2. halvår 2016 | 641 | 208 | 140 | 68 |
1. halvår 2017 | 589 | 188 | 127 | 61 |
2. halvår 2017 | 634 | 208 | 138 | 70 |
1. halvår 2018 | 618 | 201 | 134 | 67 |
2. halvår 2018 | 734 | 241 | 163 | 78 |
1. halvår 2019 | 604 | 203 | 133 | 70 |
2. halvår 2019 | 639 | 218 | 146 | 72 |
1. halvår 2020 | 613 | 193 | 133 | 60 |
2. halvår 2020 | 675 | 227 | 152 | 75 |
1. halvår 2021 | 534 | 180 | 120 | 57 |
2. halvår 2021 | 745 | 245 | 162 | 83 |
1. halvår 2022 | 584 | 193 | 128 | 65 |
*Antal tilmeldte til KBU | |
**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland |
Uddannelseslæge.dk (ny logbog.net og evaluer.dk) (marts 2022)
Ultimo 2022 kommer der et nyt system "Uddannelseslæge.dk", der erstatter de to tidligere systemer www.evaluer.dk og www.logbog.net, som i dag anvendes i den lægelige videreuddannelse i Danmark. Der er lavet en projektorganisering omkring udviklingen af det nye system inklusiv inddragelse af forskellige brugergrupper. På Videreuddannelsesregion Østs hjemmeside kan der findes opdateret information om projektet. Se yderligere via dette link: www.laegeuddannelsen.dk/logbognet/logbognet-nyheder/projekt-'nyt-logbognet-og-evaluerdk'.aspx
Spørgsmål til projektet kan rettes til:
Projektleder Barbara Bøgsted Knudsen, bbk@regionh.dk telefon: 3866 9938, Region Hovedstaden
Projektleder Bertil Selde Krogh, berkro@rm.dk telefon: 3052 0517, Region Midtjylland
Vejledningsappen har ændret navn til Godvejledning.dk (marts 2022)
Mange uddannelseslæger og vejledere har haft glæde af appen "Vejledning", hvor vigtige dokumenter og links med betydning for den postgraduate videreuddannelse er samlet. Denne app erstattes nu af hjemmesiden godvejledning.dk. Første gang du går ind på hjemmesiden på din mobil, får du mulighed for at tilføje til din hjemmeskærm – hvorefter den fungerer fuldstændig som en app.
Hjemmesiden er opbygget som den gamle app, og du kan her finde oplysninger om samtaler, dokumenter, undervisning, kompetencevurdering og karrierevejledning af betydning for KBU, intro- eller hoveduddannelse.
Der er vedhæftet en one pager, der kan udskrives eller videregives til vejledere og uddannelseslæger.
Midler til sprogundervisning til udenlandsk uddannede læger (april 2022)
I Region Midtjylland er det muligt at søge om 10.000 kr. til medfinansiering af et sprogforløb for uddannelseslæger. Afdelingen skal selv betale det resterende beløb. Det er en betingelse, at de kommunale sprogtilbud er opbrugt og at enhedens uddannelseskoordinerende overlæge har godkendt forløbet. Afdelingen vælger selv udbyder. Ved interesse for ordningen kan man kontakte Maja Bertz eller Kasper Hedegaard Clausen i VUS og høre nærmere.
Der findes ikke et lignende tilbud med centrale midler i Region Nordjylland, men der er muligheder for medfinansiering til lignende forløb på de enkelte enheder.
Specialevalgsdag 2022 (april 2022)
Sæt kryds i kalenderen den 17. november 2022 (eftermiddag), hvor Region Midtjylland holder den tilbagevendende specialevalgsdag.
Dagen foregår på Aarhus Universitetshospital. Og vanen tro vil der være mulighed for at høre oplæg om specialevalg og efterfølgende besøge specialernes stande. Videreuddannelsessekretariatet sender inden sommerferien mere information ud til specialernes PKL'er og de specialespecifikke uddannelsesudvalg.
Sara Yde Steffensen (UKYL, Aarhus Universitetshospital) og Mette Mølsted Sørensen (Intro-læge, ansvarlig for intro-kurser) vil gerne deltage til at stå ved standen i pædiatri til Specialevalgsdagen i Aarhus.
at | orienteringen tages til efterretning |
Orientering fra PKL, Thomas Balslev
Der blev afholdt ansættelsessamtaler som MMI d. 16. juni 2022. Alle fire stillinger blev besat. Syd havde kun en ansøger (til 3 stillinger) og deltog derfor ikke.
Øst mangler ligeledes ansøgere.
at | orienteringen tages til efterretning |
Vi ønsker årligt at monitorere om afdelingerne har afsat fast tid for UAO og UKYL til at udføre deres hverv. Hvis ja, hvor meget?
På alle afdelinger har UAO'er og UKYL'er afsat faste tider. Hvor ofte opgaverne håndteres er skemalagte. Der er tilfælde, hvor opgaverne må vente, men holdningen er generelt, at de prioriteres højt.
I nedenstående skema fremgår frekvensen for de skemalagte opgaver for de enkelte afdelinger.
UAO | UKYL | |
Gødstrup | 1 pr. uge | 1 pr. uge |
Aalborg | 1 pr. måned | 1 pr. måned |
Skejby | 1 pr. uge | 1 pr. uge |
Viborg | 1 pr. uge | 1 pr. måned |
Randers | 1 pr. måned | 1 pr. måned |
Hjørring | 1 pr. måned | 2 pr. måned |
Der ytres bekymring om hvorledes ovenstående frekvens kan fastholdes, når UAO'erne skal være ledende overlæger.
at | orienteringen tages til efterretning |
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
Regionshospitalet Viborg: Det har været givtigt, at være på UAO-kursus. Der er lavet en plan for de yngre læger, hvor der en gang om måneden laves en fælles kompetencevurdering af HU-lægerne. Middagskonferencen er flyttet en halv time, for at kunne mødes med flere. Der er fokus på fællesspisning og socialisering.
Aalborg Universitetshospital: Der kan gøres brug af Plan-Do-Study-Act-modellen. Det er vanskeligt at finde tid til vejledningssamtaler. Den resterende tid fra morgenkonferencerne kan anvendes til at dykke ned i et tema. Temaer, der kan f.eks. være fokus på; EPJ-systemet, strukturering af morgenkonferencen, observation og feedback og uddannelsesnyt - hvad sker der i uddannelsesteamet? UAO-kurset har givet masser af inspiration. Bl.a. vil det være en fordel at mødes kontinuerligt med skemalæggeren.
Regionshospital Nordjylland, Hjørring: Der vil være fokus på implementering af den fælles kompetencevurdering.
Regionshospitalet Randers: Der skal laves en kompetencevurdering en gang om ugen. Dette kan gøres ved at en HU-læge fremlægger en case og underviser til morgenkonferencen.
Aarhus Universitetshospital: Der starter en ny morgenkonferencestruktur efter sommerferien, hvor der er undervisning hver dag. "Dagens case" udgår af morgenkonferencen pga. travlhed. Der er indført en supervisionsgruppe for Hu-lægerne (mellemvagtsgruppen) 1 gang om måneden. Supervisionen har en varighed på 1,5 time, hvor der er tilknyttet en supervicer med en sundhedsfaglig baggrund. På møderne drøftes diverse problemstillinger, som fylder for HU-lægerne. Der har været stort udbytte af tiltaget, som medvirker til større psykologisk sikkerhed, refleksion, videndeling og anvendelse af forskellige redskaber.
Der bliver udarbejdet nyt materiale til introduktion af nyt personale. Introduktionsmaterialet skal indgå i appen 'Emento', hvorved personalet (papirløst) bliver bedre og mere ensartet introduceret. Den moderniserede og digitaliserede introduktionsløsning implementeres i afdelingen i efteråret.
Regionshospitalet Gødstrup: Flytning til lokation og lokaler har krævet mange ressourcer. Mange af rutinerne fra afdelingen i Herning er overført til Gødstrup. Dette værende bl.a. morgenkonference, dagens case, kompetencevurderingstavle m.m.
at | uddannelsesudvalget beslutter hvor mange møder, der skal planlægges i 2022/2023 og hvornår de skal afholdes |
Der planlægges med ca. tre uddannelsesudvalgsmøder om året.
Der skal findes datoer til nedenstående møder:
Forslag til emner og temaer i uddannelsesudvalget:
Det er vedtaget, at der fremadrettet afholdes 2 heldagsmøder årligt som temadage (i juni og november).
Oprindeligt blev det aftalt at næste møde holdes tirsdag d. 29. november 2022 i Gødstrup. Efterfølgende har Lisbeth M. T. Jensen skrevet ud til uddannelsesudvalget, at det ikke var muligt at få et stort nok lokale denne dag. I stedet er der nu booket et lokale mandag d. 28. november 2022. Der er sendt kalenderinvitation ud via Outlook.
Følgende temaer blev foreslået:
Videreuddannelsessekretariatet (Anne Skovbo) vil gerne løbende opdateres om, hvilke UKYL'er der er på afdelingerne. Derved har alle mulighed for at modtage kalenderinvitation til uddannelsesudvalgsmøderne. Deltagelse af UKYL'er giver god dynamik og erfaringsudvekling.
at | tilstedeværelse og fravær registreres |
Medlemmer:
Thomas Balslev, PKL, Viborg
Pernille Kure, UAO, Viborg
Lise Bols Toustrup, UKYL, Viborg
Jette Hoffmann-Petersen, UAO, Randers
Jesper Thaarup, UAO, Aalborg
Ann-Margrete Christensen, UAO, Aalborg
Astrid Bruun Rasmussen, UKYL, Aalborg
Hanifa Awneh, UKYL, Aalborg
Line Futtrup, UKYL, Aalborg
Pawel Marcinski, UAO, Hjørring
Anne Marie Møller, UKYL, Hjørring
Christian Høst, UAO, Aarhus
Anne Kirkeby Hansen, UAO, Aarhus
Sara Yde Steffensen, UKYL, Aarhus
Marie Krarup Schrøder, UKYL, Aarhus
Cathrine Carlsen Bach , UKYL, Aarhus
Lisbeth M. T. Jensen, UAO, Gødstrup
Vibeke Pedersen Lücking, Gødstrup
Søren Lomholt, HU-læge
Mette Mølsted Sørensen, ansvarlig for intro-kurser
Anne Krog Skovbo, VUS
Afbud:
Hanifa Awneh, UKYL, Aalborg (barsel)
Jette Hoffmann-Petersen, UAO, Randers (erstattes af Mikkel Højberg Christiansen)
Anne Marie Møller, UKYL, Hjørring
Jesper Thaarup, UAO, Aalborg
Manglende svar:
Marie Krarup Schrøder, UKYL, Aarhus