Om uddannelsesudvalget

Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.

I udvalget finder du altid: 

  • PKL (formand) 
  • Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger 
  • Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen 
  • Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.

Dagsordener og referater

  • Udvalg: Retsmedicin - uddannelsesudvalg
  • Mødedato: 13. oktober, 2021 kl. 10:00
  • Mødested: Virtuelt møde

 


Sagnr.: 1-30-72-253-18

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Sagnr.: 1-30-72-253-18

2. Opfølgning på referat fra seneste møde

Beslutning

Referatet blev godkendt.

Sagnr.: 1-30-72-253-18

3. Nyt fra afdelingerne

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.

Beslutning


Retsmedicinsk institut, Aarhus:


Det har været en udfordring i forhold til COVID-19 at få uddannelsen til at fungere. Det normale flow har ikke fungeret, og har givet svære forløb. Det er af samme årsag man har udskudt HU-opslaget et år.


Patologisk afdeling, Aarhus:


Afdelingen har ikke været særligt påvirket af COVID-19.


Retsmedicinsk, Odense:


Der har ikke været et stort problem med corona, det påvirkede kun slutningen af et introforløb, da HU-lægen er på patologisk afdeling. Der er et forløb slået op lige nu.


Patologisk afd., Roskilde:


Obduktionsstuen har været lukket et år, og det har været svært at samle nok obduktioner sammen til både at opfylde eget behov og retsmedicinernes. Stuen er åbnet nu. Afdelingen har en introlæge, der ikke har prøvet obduktion, og man håber de kan samle op på Rigshospitalet.


KU:


Man arbejder generelt med at synliggøre kompetencefremskridtet for den enkelte læge. Liselott har arbejdet på en uddannelsestavle/kompetencetavle. Den hænger på en fælles gang, og er en tabel inddelt i felter, hvor man har mulighed for at synliggøre de kompetencer, man ønsker at arbejde med eller opnå op til næste vejledersamtale. Det kan være koblet til kompetencer i logbogen, men der er også mulighed for at fokusere på andre ting. Der er også felter til administrative opgaver, forskningsfokus og undervisning man er ansvarlig for eller deltager i. Det er et værktøj for supervisorer, der skal planlægge arbejdet og for den enkelte læge for at kunne se fremskridt i sit forløb. Det virker også som en inspiration for andre læger på afdelingen. Man har også udarbejdet en skabelon til vejledermøderne, hvor man sammen beslutter hvad der skal på tavlen.


Marianne fortalte, at man også for år tilbage har prøvet det i Aarhus, men nogle følte sig overvågede og var utrygge. Liselott fortalte, at det er udviklet i samarbejde med den yngre lægegruppe. Man har haft en prototype oppe til feedback, og man har opdaget, at man skal overveje ordlyden, da der er gæster på afdelingen. Det er frivilligt, hvad man sætter op i drøftelse med sin vejleder.


Ved nogle kompetencer holder vejleder og UAO møde og finder ud af om kompetencen kan godkendes, ved andre kompetencer skriver vejleder en liste for at tage en fælles snak i supervisorgruppen.


Derudover har afdelingen brugt en del tid på administrativt at håndtere ansættelsesforløbenes HR-mæssige registrering. Der er mange aktører, der hele tiden skal have den samme information. Det har været en udfordring at få alle med på den samme procedure, men der er et flow nu, sådan at ansættelserne forløber som de skal rent administrativt. Man mangler at samle op på uddannelsesprogrammerne sammen med patologerne.


Patologisk afdeling, Herlev:


Man har 5 introlæger ad gangen og har sat formaliseret undervisning i værk, det er 4 patologer og en retsmediciner. Retsmedicinerne får ikke lov at lave ret mange obduktioner, men man bruger dem som vejleder på sektionsstuen, så de når at være med til de obduktioner, der er. Der er ikke ret mange obduktioner, så der er kun til patologer. Afdelingen kan kun have en retsmediciner ad gangen. Den næste kommer på deltid, hvilket er svært logistisk set. De yngre læger mangler basal patologi. Birgitte

forventningsafstemmer på den måde, at hun skriver til dem tre mdr. inden de kommer, hvad det forventes de kan. Dertil er der 2 timers selvstudium dagligt de første par mdr.


Sagnr.: 1-30-72-253-18

4. Nyt fra PKL

Sagsfremstilling

Marianne orienterer.

Beslutning

Inspektorrapporter og -besøg


Inspektorbesøgene har haltet rigtigt længe, og Marianne har efterspurgt rapporter hos Sundhedsstyrelsen mange gange. Nu er der blevet uddannet yderligere en inspektor. Og de har pludselig fået travlt. Fra besøgene kan man se, at der er en masse gode ting, men nogle ting går igen, og det er især uddannelsesprogrammerne, der halter. Det skal der fokus på.


Uddannelsesprogrammer


Man skal se uddannelsesprogrammerne som en hjælp til at kunne forklare og tolke målbeskrivelsen. Uddannelsesprogrammerne er arbejdsværktøjet, hvor man kan skrive detaljer ind om hvordan kompetencer skal opnås i dagligdagen på den enkelte afdeling og præcist hvordan kompetenceopnåelse opnås gennem de arbejdsopgaver der er på afdelingen. Det er de uddannelsesansvarlige overlæger på de retsmedicinske afdelinger i samarbejde med den korresponderende patologisk afdeling, der laver programmerne, men Marianne står gerne til rådighed for at hjælpe med tingene. Uddannelsesprogrammer opdateres hvert 3. år.


Kompetencevurdering


Der blev talt om det på sidste uddannelsesudvalgsmøde og der blev sendt skemaer ud, ligesom man snakkede om patologernes EPA. Der er stadig fokus på dette, og der er nedsat et udvalg i forbindelse med arbejdet med en ny målbeskrivelse, der også skal kigge på kompetencevurderingsmetoder. Inden for retsmedicin er der så meget supervision, at man føler, at man kompetencevurderer hele tiden, men det er vigtigt at holde sig for øje, at supervision ikke er kompetencevurdering, med mindre det er skemasat.


Uhensigtsmæssige forløb


I Aarhus oplevede man, at afdelingen blev delt op i to hold, som skulle komme på skift. Dette var svært for de nye yngre læger, og der gik lang tid før det gik op for afdelingen, at det var svært. Man skal være ekstra opmærksom på om man ser de problemstillinger, der kan være. Det er også vigtigt at være opmærksom på, i forhold til om det er tale om et uhensigtsmæssigt forløb, at dette ikke nødvendigvis er tilfældet ved manglende opnåelse af kompetencer rent tidsmæssigt. Kompetencer skal man nok få styr på, evt. ved en forlængelse, men uhensigtsmæssige forløb opstår, når man kommer i tvivl om de personer man arbejder sammen med. F.eks. ved meget fravær, når vedkommende trækker sig fra opgaver, sjusker med opgaver, udviser ukollegialitet, eller man kommer i tvivl om troværdigheden. Der er flere karakteristika der går igen ved de opgørelser der er lavet over uhensigtsmæssige forløb, f.eks. højere alder, udenlandsk uddannede læger, langt studieforløb og mange år i andre specialer.

Marianne står gerne til rådighed, man skal som UAO ikke sidde med det alene. Det er vigtigt at sørge for sparring, også selv om man er meget erfaren, man sidder med andres liv og karriere i hænderne. Man starter med tæt kontakt, ugentlige møder med opfølgning, og tag gerne fat i PKL så tidligt som muligt.


Benedicte oplyste, at hun inddrager HR-afdelingen tidligt, det er også en stor hjælp. Det er også en god ide at sparre med sine UAO kollegaer.


Marianne nævnte en pixibog om uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Region Syddanmark har lavet for år tilbage, denne bliver sendt ud sammen med referatet.


Målbeskrivelse


Steen er formand for uddannelsesudvalget i specialeselskabet, og selv om det ikke er en opgave for dette udvalg er det noget, der følges interesseret, og vi hjælper gerne alt det vi kan og skal. Steen tilføjede, at det er oplagt at der skal ske en revidering af målbeskrivelsen. Man skal ikke blive blændet af revisionsarbejde, det er ikke meningen, at hele forløbet skal laves om, men der mangler nogle nytilkomne ting og en klarere beskrivelse af, hvad man kan forvente at lære på en patologisk afdeling og hvad der hører til på retsmedicinsk institut. Man har nedsat en gruppe, der prøver at skille de ting ud.



Revision af den lægelige videreuddannelse


Der er også igangsat et arbejde med revision af den lægelige videreuddannelse og dette arbejde skal genstartes. De forskellige møder i de 4 arbejdsgrupper har været sat på pause hen over sommeren og efteråret, men nu er det netop meldt en ny plan ud for genstartsproceduren.

Det er på et tidligere møde blevet luftet, at patologi og retsmedicin kan blive lagt sammen. Formanden for specialeselskabet har skrevet til SST, at selskaberne skal inddrages i det arbejde. Retsmedicin har brugt 15 år på at blive et selvstændigt speciale, og det virker som lidt af en skrivebordsbeslutning. Centralt fra ønskes mere fleksibilitet i uddannelsessystemet, og det er også blevet foreslået en ”common trunk” for de to specialer med en fælles 2-årig basis. Men f.eks. 2 år giver heller ikke mening, især ikke for patologerne. Udover os er også laboratoriespecialerne i søgelyset.


Opdatering: arbejdsgrupperne er blevet genstartet og SST har skrevet til selskaberne og bedt om at de udpeger 2 medlemmer. Steen og Marianne er blevet udpeget til at repræsentere Dansk Selskab for Retsmedicin overfor SST og første møde i SST er 25/11-21, altså meget snart.


I øvrigt


Marianne har hørt om at nogle uddannelseslæger har svært ved at få de opgaver de skal have og få tid nok til supervision, men hun kan ikke se det af evalueringerne. Hun har derfor planlagt at tage et fællesmøde med alle de uddannelsessøgende og derigennem komme til bunds i hvad det er for noget, og hvorfor det ikke afspejles i evalueringen. Evalueringsspørgsmålene er faktisk specifikke overfor om man eks. synes man får de opgaver der er relevante for ens uddannelse etc. Hun vil gerne stoppe rygtedannelsen og i stedet få eventuel kritik formidlet videre til det rette sted. Marianne har også en rådgivende funktion over for uddannelseslægerne. Christina opfordrede til at HU-lægerne kunne bruge UAO og UKYL'en mere lokalt.


Man er for tiden også i gang med at finde en ny it-løsning for logbog/evaluer.

Sagnr.: 1-31-77-1-18

5. Nyt fra VUS

Sagsfremstilling


NYT FRA VUS


Dimensioneringsplan 2022-2023

Sundhedsstyrelsen har pr. 28. juni 2021 udmeldt dimensioneringsplanen for den lægelige videreuddannelse for perioden 2022-2023.

Den nye dimensioneringsplan er vedhæftet som bilag.


Specialevalgsdag 2021

Årets specialevalgsdag forventes at bliver afholdt den 14. oktober 2021 i Region Nordjylland. Region Nordjylland forventer at afholde en traditionel specialevalgsdag med fysisk tilstedeværelse og stande.

Specialerne opfordres til at påbegynde planlægning af specialets stand.

Når der er yderligere fra arrangørerne får I besked.


Ansættelse af to nye ledende kliniske lektorer for den postgraduate Pædagogiske Udviklende Funktion (PUF)
Flemming Randsbæk er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aarhus Universitet fra den 1. februar 2021. Susanne Nøhr er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aalborg Universitet fra den 1. april 2021. Strukturen med to ledende kliniske lektorer er en del af et nyt samarbejdsfelt mellem Videreuddannelsesregion Nord, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt de sundhedsvidenskabelige fakulteter på henholdsvis Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. De ledende kliniske lektorers overordnede funktion er at sikre og udvikle kvaliteten i den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.



Funktionstidsbestemmelse

Danske Regioner og Yngre Læger har i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2021 indgået aftale om, at funktionstidsbestemmelserne fremadrettet er gældende for alle læger, der søger hoveduddannelse. For læger, der er kandidater fra og med 1. august 2008 og senest den 30. april 2019 gælder, at det udelukkende er ansættelser fra og med den 1. april 2021, der indgår i funktionstiden.


Baggrund

I overenskomsten mellem YL og Regionerne (= overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge, efter KBU, højest må have været ansat i 24 måneder på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Fravær pga. graviditet, barsel, adoption, længerevarende sygdom, værnepligt eller ren forskningsansættelse medregnes ikke i funktionstiden. Deltidsansættelser medfører forholdsvis forlængelse af perioden.


Nye KBU tal

  • Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.


Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639

218

146

72

1. halvår 2020

613

193

133

60

2. halvår 2020

675

227

152

75

1. halvår 2021

534

180

120

57

2. halvår 2021

745

245

162

83


*Antal tilmeldte til KBU


**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland





Beslutning

Maja orienterede. Især bestemmelsen om funktionstid blev drøftet. Siden hen har Liselott nærlæst overenskomsten, og den gælder kun for ansatte i regionerne. Derfor er tid på retsmedicinske institutter ikke omfattet, med mindre der fremgår en lignende bestemmelse af overenskomsten for læger ansat i staten.

Sagnr.: 1-30-72-253-18

6. Næste møde

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

Næste møde blev aftalt til den 8. juni 2022 fra kl 10-12, der bliver tale om et videomøde igen. Maja vil sørge for at invitere de nye uddannelsesansvarlige fra Vejle og Odense.

Sagnr.: 1-30-72-253-18

7. Eventuelt

Beslutning

Der var intet til eventuelt.

Sagnr.: 1-30-72-253-18

8. Deltagere

Sagsfremstilling

Til stede:


Marianne Cathrine Rohde, PKL

Birgitte Bols, UAO patologi Herlev

Benedicte Parm Ulhøi, UAO patologi, AUH

Søren Christoffersen, UKYL Retsmedicinsk Odense

Christina Jacobsen, UAO retsmedicinsk KU

Lise Frost, UAO retsmedicinsk Aarhus

Katrine Stenfeldt Petersen, UAO patologi Roskilde

Steen Holger Hansen, formand for uddannelsesudvalget i selskabet

Liselott Slot, UKYL KU

Maja Bertz, videreuddannelsessekretariatet (referent)