at | dagsordenen godkendes. |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Pkt. tekst
at | dagsordenen godkendes. |
Der bydes velkommen til mødet og indmeldes evt. punkter til evt.
Dagsordenen er vedlagt som bilag i pdf fil med henblik på evt. udprint.
Forplejning: Morgenbrød med kaffe/the/vand
Der serveres sandwich til frokost umiddelbart efter mødet.
UKYL deltagelse i mødet anbefales som min. under dagsordenspunkterne 3 og 4. Henvendelse kan ske til mette.dahl@stab.rm.dk ved ønske om deltagelse i hele mødet ift. bestilling af forplejning.
Såfremt der er behov for at deltage virtuelt, kan Mette ligeledes kontaktes.
Der blev budt velkommen til mødet og indledt med en kort præsentationsrunde.
Dagsordenen blev godkendt.
at | referatet godkendes, evt. med rettelser. |
Referatet fra seneste møde d. 25. maj 2022 er vedhæftet som pdf fil.
Der er evt. risiko for, at tidligere referent ikke nåede at færdigskrive referatet inden jobskifte, idet dele af det ser ud til at kunne være i kladdeform.
Udvalget kan på mødet indgive ønsker til evt. rettelser i forbindelse med renskrivning af referatet.
Det blev nævnt, at referatet fra seneste møde ikke nødvendigvis blev frigivet i sin tid. Der kan indsendes bemærkninger til referatet til mette.dahl@stab.rm.dk indtil 14 dage efter frigivelse af dette referat fra indeværende møde.
at | alternativ deltagelse i HU-kurser drøftes. |
Når det kommer til de specialespecifikke HU-kurser, opleves der fra uddannelseslægerne en stigende efterspørgsel på alternativ kursusdeltagelse fx virtuel deltagelse.
Udvalget bedes drøfte fordele og ulemper herved samt udvalgets forståelse af og anbefalingerne til den gode kursusdeltagelse - hvilken betydning har denne for læringsudbyttet?
Hvad ser udvaglet gerne, at der lægges vægt på i sparringen imellem UAO og uddannelseslæge, når det kommer til deltagelse i de specialespecifikke HU-kurser.
Baggrunden for dagsordenspunktet blev gennemgået, herunder især to vinkler på uddannelseslægernes deltagelse i HU-kurser:
Det blev drøftet, at specialeselskabets uddannelsesudvalg ikke vurderer hybrid undervisning som en faglig eller pædagogisk god løsning. Derudover blev det fastslået, at mødedeltagelse på et obligatorisk kursus er et uddannelsesmæssigt krav. Der er også et hensyn at tage til at sikre specialets robusthed på længere sigt.
Fysisk kursusdeltagelse blev fremhævet som positivt ift. netværksdannelse, især for de enheder der ikke har så mange uddannelseslæger ad gangen
Der var enighed om, at uddannelsesudvalget bakker op om det nationale uddannelsesudvalg om at fastholde, at kursusdeltagelse er med fremmøde, og kun i ganske særlige tilfælde kan fraviges. Det kan med fordel informeres videre til vejlederne, at uddannelseslægerne bør konference med egen vejleder eller UAO først, når det kommer til faglig vurdering af kursusdeltagelse. Hvis der skal ske ændringer ift. kursusdeltagelse, bør der forinden altså være en faglig drøftelse med egen vejleder herom - også så dette kan indtænkes i den individuelle uddannelsesplan.
Opgaveskrivning frem for kursusdeltagelse og især virtuel kursusdeltagelse er en absolut nødløsning, som ibrugtages når andre muligheder er udtømte.
at | udvalget drøfter de principielle rammer for ansøgning og tildeling af merit under hoveduddannelse. |
Dorte Rubak vil kort introducere punktet.
Mette Dahl vil kort redegøre for den formelle proces for meritansøgning i Videreuddannelsesregion Nord, herunder ansvarsfordeling, rammer og retningslinjer.
Selve meritvurderingen er bekendtgørelsestyret af vejledning fra Sundhedsstyrelsen: https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2017/9481
Uddannelsesudvalget bedes drøfte, hvordan hver enkelt afdeling forholder sig til merit, herunder fx:
Udvalget bedes også drøfte evt. fordele/ulemper i forbindelse med tilkendelse af merit.
Baggrunden for dagsordenspunktet blev gennemgået: PKL og VUS oplever et stort antal ansøgninger om seks måneders merit for klinik, da mange hoveduddannelseslæger også har haft introduktionsstillinger i andre specialer.
Minimum seks måneders klinisk ansættelse er blevet vurderet om fagligt meget givende for det samlede uddannelsesforløb. Ansættelse kan tilpasses efter uddannelseslægens profil eller ønske om fremtidige profil og de kliniske ansættelser bør drøftes/vurderes sammen med egen vejleder, så ansættelserne bedst muligt kan støtte op om den faglige profil.
Processen ved meritansøgning blev gennemgået og det blev pointeret, at det kræver en ledelsesmæssig godkendelse, hvis forløbet efterfølgende skal forkortes, såfremt der kan tilkendes merit. Det er en individuel ledelsesvurdering på den specifikke delansættelse, om forløbet kan ændres/forkortes.
Meritansøgning bør også drøftes med vejleder inden indsendelse til VUS ift. den generelle kompetenceopnåelse. Kompetenceopnåelse i andre specialer skal belyses grundigt i meritansøgningen. Kompetencer i samfundsmedicin kan være mere komplekse end i andre specialer. Bl.a. derfor opfordres uddannelseslægerne til at søge rådgivning/sparring ved egen vejleder/UAO inden meritansøgning. Emnet kan evt. indflettes i vejledersamtalerne, hvor faglige fordele/ulemper ved meritansøgning kan drøftes.
at | orienteringen tages til efterretning samt drøftes efterfølgende i plenum. |
Dorte vil som PKL orientere om uddannelsesrelevant nyt siden seneste møde i uddannelsesudvalget, herunder bl.a.:
1. National uddannelsesdag
2. Nationalt PKL-seminar primo november 2022
3. Seneste PKL-UKO-VUS temadag i Aalborg juni 2022 vedr. kompetencevurdering
4. Halvårlig/årlig specialespecifik uddannelsesdag m. deltagelse fra PKL
Dorte orienterede ift. de forskellige emner i dagsordenspunktet:
National uddannelsesdag har endnu ikke været afholdt og temaet er under drøftelse for bedst muligt at tilpasse dette til de uddannelsesmæssige behov på afdelingerne. Uddannelsesudvalget indenfor specialeselskabet planlægger med evt. at invitere til en dag, hvor specialets fremtid og uddannelse drøftes.
PKL-UKO-VUS temadag: Erfaringer fra AMEE blev delt og der var også præsentationer af tre Ph.d. projekter:
at | der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget. |
Punktet består af tre forskellige gensidige orienteringer:
1. Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
2. Derudover orienterer deltagende afdelinger fra Specialevalgsdagen d. 17. november 2022 fx ift. oplevelse af deltagelse fra specialet samt indtryk af dagen generelt.
3. Der orienteres særskilt fra Socialmedicinsk Enhed om uddannelsesmæssige initiativer og tiltag samt proces med udarbejdelse af handleplan efter seneste inspektorbesøg med henblik på inspiration og videndeling.
Afdelingerne redegjorde hver især for den seneste uddannelsesmæssige status.
Socialmedicinsk enhed:
Styrelsen for Patientklager:
Socialmedicin og Rehabilitering:
Aarhus Kommune:
at | en evt. opdatering af de lægefaglige indstillinger drøftes, og |
at | evt. alternative forslag til opslagskadence af hoveduddannelsesstillinger drøftes. |
De nuværende lægefaglige indstillinger for introduktions- og hoveduddannelse i samfundsmedicin er vedhæftet som bilag. Den lægefaglige indstilling for introduktionsuddannelse er over tre år gammel, hvilket i sig selv berettiger en revision.
Udvalget bedes gennemgå indstillingerne og drøfte, hvorvidt disse stadigt er retvisende samt hvilke ændringer der evt. er påkrævet.
I sammen ombæring bør følgende også drøftes i udvalget:
1. Forslag til opdateret (og evt. mere fastlagt) opslagskadance samt proces i forbindelse med opslag og fordeling af hoveduddannelsesstillinger, da der i forbindelse med seneste opslag viste sig udfordringer hermed.
2. Hvordan sikres der bedst muligt tilstrækkeligt opslag af introduktions- og hoveduddannelsesstillinger, så specialets dimensionering kan overholdes?
Der er igennem hele dagsordenspunktet tale om indledende drøftelser.
Det blev aftalt at rundsende en høring af anbefalede antal årsværk af introduktions- og hoveduddannelsesstillinger på de forskellige enheder. Her bør enhederne redegøre for deres maks. kapacitet ift. antal årsværk.
Det samlede antal årsværk skal stadigt forblive på 12 for hoveduddannelse og 10 for introduktionsuddannelse for at overholde dimensioneringen.
Såfremt høringen påviser en anden fordeling af kapacitet end den nuværende lægefaglige indstilling, bør dette tilrettes herefter.
Det blev drøftet som problematisk, at der ikke uddannes tilstrækkeligt introduktionslæger til at søge hoveduddannelsesstillingerne.
Det blev aftalt at afprøve, at enhederne byder ind med delansættelser til et helt års ansættelsesrunder til hoveduddannelse i forbindelse med næste høring inden opslag.
at | status på opdaterede uddannelsesprogrammer drøftes. |
Udvalget bedes drøfte seneste status på opdatering af de "faste" uddannelsesprogrammer dvs. for de socialmedicinske og administrative delansættelser i starten og slutningen af hoveduddannelsen. Overblik kan findes i nedenstående tabel:
Kombinationer af ansættelser i samfundsmedicin videreuddannelsesregion nord
1. delansættelse 2. delansættelse | SME | SI | KSR | AF | PS | STPK | STPS | VUS |
SME | 2018 | 2020 | ||||||
SI | 2017 | 2021 | 2017 | |||||
KSR | 2021 | 2019 | 2018 | |||||
AF | 2020 | 2017* | ||||||
PS | 2017* | |||||||
STPK | 2020 | |||||||
STPS | 2021 | 2019 | ||||||
VUS | 2018 | 2016 * | ||||||
* gammel skabelon
Ny skabelon for uddannelsesprogrammer kan findes på VUS' hjemmeside: https://www.videreuddannelsen-nord.dk/postgraduat-klinisk-lektor/uddannelsesprogrammer/
Uddannelsesprogrammer bør revideres hvert tredje år.
Såfremt alle standard uddannelsesprogrammer på faste delansættelser er opdaterede, vil det efter hvert enkelt ansættelsesrunde være muligt hurtigt at sammensætte det relevante uddannelsesprogram efter forløbskombinationerne i opslag.
Det blev drøftet, at kombinationer, der ikke findes, er markeret med rødt. Det vil sige, at opslås disse kombination, skal der sammensættes nye programmer. Uddannelseslæger kan med fordel rådgives til at finde den relevante kombination af uddannelsesprogram på VUS' hjemmeside ved opstart af hoveduddannelsesforløb.
at | udvalget deler refleksioner og erfaringer fra første PKL besøg i 2022. |
Efterårets første PKL besøg på afdelingerne var d. 14. november 2022 ved Styrelsen for Patientklager.
De deltagende parter deler oplevelser og erfaringer fra besøget med det resterende uddannelsesudvalg til fælles refleksion og sparring, især over læringsudbyttet fra besøget - opleves det meningsfyldt?
at | uddannelsesudvalgets forretningsorden godkendes i nuværende form eller opdateres med evt. revideringer. |
Uddannelsesudvalgets forretningsorden er vedlagt som bilag.
Udvalget bedes drøfte, om der er behov for revideringer af forretningsordenen og i så tilfælde hvilke. Hvis ikke godkendes forretningsordenen på ny i nuværende form og indhold.
Evt. bemærkninger til forretningsordenen kan indsendes på mail til mette.dahl@stab.rm.dk til og med 14 dage efter frigivelse af dette referat. Herefter opdateres forretningsordenen, hvis der er behov herfor.
Hvis der ikke indkommer bemærkninger betragtes forretningsordenen som godkendt på ny efter de 14 dage.
at | orienteringen tages til efterretning. |
NYT FRA VUS
Mette Dahl redegør kort om seneste status fra VUS.
Midler til sprogundervisning til udenlandsk uddannede læger (april 2022)
I Region Midtjylland er det muligt at søge om 10.000 kr. til medfinansiering af et sprogforløb for uddannelseslæger. Afdelingen skal selv betale det resterende beløb. Det er en betingelse, at de kommunale sprogtilbud er opbrugt og at enhedens uddannelseskoordinerende overlæge har godkendt forløbet. Afdelingen vælger selv udbyder. Ved interesse for ordningen kan man kontakte Maja Bertz eller Kasper Hedegaard Clausen i VUS og høre nærmere.
Der findes ikke et lignende tilbud med centrale midler i Region Nordjylland, men der er muligheder for medfinansiering til lignende forløb på de enkelte enheder.
Baggrundsnotat (September 2022)
Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret september 2022 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat - 2022" og "Bilag til baggrundsnotat - 2022").
Besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb (Oktober 2022)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for andet halvår 2022 og hele 2022 inkl. fleksforløb (Se bilag: Indberetning H-stillinger 2. halvår 2022 + 2022 samlet VUR Nord). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Opslåede og besatte introduktionsstillinger (Oktober 2022)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2022 (Se bilag: Indberetning af introduktionsstillinger 2022). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (Oktober 2022)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2022, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2022). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Kl. Genetol |
Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Oftalmologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Kl. Mikrobiologi |
Indholdet i dagsordenspunktet blev kort gennemgået.
Orienteringen blev taget til efterretning.
at | der fastsættes en dato for næste møde i uddannelsesudvalget. |
Det foreslås at afholde næste møde i ultimo maj/primo juni 2023 i forbindelse med næste møde i ansættelsesudvalget (HU-stillinger med ansættelsesstart 1. september 2023).
Konkrete datoforslag kan fx være:
Sted: Regionshuset i Viborg eller Aarhus, medmindre andet ønskes.
Tid: Som udgangspunktet kl. 09.00-12.00 (med efterfølgende frokost), medmindre andet ønskes.
Der planlægges således med ansættelsessamtaler efter frokost.
Udvalget bedes drøfte, hvis der allerede nu er ønsker til bestemte dagsordenspunkter, temaer eller emner på næste møde.
D. 31. maj 2023 blev valgt til næste møde i uddannelses- og ansættelsesudvalget.
Tilstede:
Dorte Balle Rubak (KSR), PKL (mødeleder)
Charlotte Hjort (SST)
Heidi Vosgerau (SI)
Lone Flø (VUR-Syd)
Karen Marie Glavind (SME)
Pernille Charmoth Østergård (STPK), suppleant for Jan Greve
Emilie Wichmann Winther, UKYL (STPK)
Mette Dahl Jacobsen, VUS (referat)
Afbud:
Dorte Qvesel (AF)
Jan Greve (STPK)
Pernille Josefine Gabel, UKYL (KSR)
Sine Holst-Albrechtsen, (YL-repræsentant)
Jan Mainz (PS)